Skip to main content

Hoi iedereen, 

superfijn dat je de tijd neemt om deze topic te lezen.

Ik ben gymnasticgirl en ben 14 jaar.  Over een paar weken heb ik het FCE exam. Dat is een examen voor engels waarbij je een certificaat kan krijgen als je engels op een goed niveau is. Ik ben voor dit examen al een tijdje aan het oefenen maar heb even hulp nodig. Schrik niet, ik vraag geen engelse grammatica ofz. Ik vind speaking (dit is een onderdeel van het examen) erg lastig en wil dit graag oefenen. Heeft iemand een idee hoe ik dit goed kan oefenen zonder mensen zoals familie. Ik vind het prettiger om eerst even zelf te oefenen. 

Thanks voor het lezen van dit bericht en hopelijk heb je een goed idee. 

xxx

Gaat het om je uitspraak om echt over het spreken?

Voor uitspraak is het vrij simpel, neem jezelf eens op terwijl je een tekst voorleest en kijk wat er nog Nederlands klinkt of wat gwn nog niet lekker klinkt. Het is misschien ff wennen om jezelf terug te luisteren maar dat went echt wel.

Als het echt gaat om het spreken, daar probeer ik ook aan te werken. Dit leer je eigenlijk alleen door het te doen. Ik heb online een paar mensen ontmoet waarmee ik wel eens bel. Super goede oefening en daarnaast ook gwn leuk en gezellig. Als je dat ziet zitten kan je dat eens proberen. De app heet Tandem en is bedoelt om jongeren die elkaars taal willen leren met elkaar te verbinden. Dus ik wordt dan gematcht met Engelsen of Amerikanen die Nederlands willen leren omdat ze hier bijv (willen) studeren of NL familie hebben ofzo. Je bent daar dus om met elkaar te leren, dus je wordt echt niet gek aangekeken als je ff niet uit je woorden komt of fouten maakt. Daarnaast is het ook super helpend om hulp te krijgen van native speakers.

Maar als je het echt niet ziet zitten om met anderen, klinkt misschien heel stom maar ik doe het ook wel eens, probeer gewoon Engels tegen jezelf te praten. Maakt niet uit waarover. Overhard is kan, dan oefen je meteen je uitspraak, maar je kan ook gwn ‘in je hoofd’ gwn alles in het Engels proberen te formuleren. Hoe zou je dit en dit zeggen etc. Klinkt nu heel stom als ik het opschrijf maar hoop dat je het begrijpt😅

Reageer