EM profiel Duits of Frans?

  • 12 April 2021
  • 5 reacties
  • 98 Bekeken

Badge

Ik ga dus een EM profiel kiezen alleen het enige waar ik nog mee zit is of ik frans of duits ga kiezen

ik ben erg goed in franse woordjes en zinnen en grammatica in me hoofd stampen en vindt het erg makkelijk en ik haal gemiddeld een 8.5 op een Frans toets 

Duits ben ik beter in dan frans met spreken/luisteren/lezen en haal ik gemiddeld een 6.8 en heb wat meer moeite met zinnen uit mijn hoofd leren en de grammatica te leren

Met EM  is het handiger om duits te kiezen gezien Nederland veel handelt met Duitsland maar Frans vindt ik leuker en begrijp ik de stof beter en sneller maar met Duits ben ik beter in spreken/lezen/luisteren wat eigenlijk het belangrijkste deel is van een taal.

wat moet ik kiezen??


5 reacties

Zoals xLisa altijd zegt: wij kunnen niet voor jou bepalen of je x of y kiest. Beide talen hebben mogelijkheden. Het klopt inderdaad wat je zegt over de handel met Duitsland. Duitsland is een groot land, al helemaal binnen de EU en dus een belangrijke handelspartner. Frans daarentegen wordt ook in Afrika en andere delen van de wereld gesproken terwijl Duitsland zich beperkt tot Europa.

Ik heb Duits gekozen en ben dar zeer content mee, maar ik had dan ook niks met Frans. Wellicht is er iemand anders die wel echt voor deze keuze gestaan heeft in de zin van dat dingen echt twijfelde. Succes!

Heey,

Zulke dingen zijn lastig om te kiezen.
Maar hoeveel hangt daadwerkelijk van deze keuze af?
Maak het voor jezelf niet groter dan het is.
Je kunt Frans kiezen, omdat je makkelijker afgaat en je het leuker vind. Dan heb je geen zin om in de bovenbouw tegen Duits aan te hikken.
Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om in je vrije tijd zelf Duits bij te houden.
Of andersom.

Het beste kun je dit soort dingen met een decaan bespreken. Die is hiervoor en kan met je meedenken. Ook een mentor is een optie.

Succes met je keuze!

Groetjes,
Simply Me

 terwijl Duitsland zich beperkt tot Europa

En Argentinië…
Namibië moet je natuurlijk ook niet vergeten.

 

Handel is belangrijk, maar is het dat ook voor jou?
Het klopt dat Duitsland onze grootste partner is voor im- en export, maar dat aandeel komt ongeveer overeen met de Engelstalige landen (UK, USA) en de Franstalige landen (Frankrijk, België).  Bron (misschien moet je iets omlaag scrollen)
Dat betekent niet dat jij er iets mee te maken krijgt.
Mensen zoals ziekenhuismedewerkers hebben vrij weinig te maken met de import van Duitse producten.
Dan maakt het niet echt uit welke taal je hebt gekozen.
 

Ik zou dit in ieder geval met je mentor/decaan bespreken, zoals Simply Me al voorstelde.
Misschien kunnen jouw docenten daar ook meer over zeggen.
Zelf merkte ik dat vakken zoals wiskunde sterk verschillen in de bovenbouw in vergelijking met de onderbouw.
Zoiets zou ook kunnen gelden voor die talen.
Daar kunnen jouw docenten dus meer over vertellen.
 

 

 terwijl Duitsland zich beperkt tot Europa

En Argentinië…
Namibië moet je natuurlijk ook niet vergeten.

Mijn koloniale kennis is niet helemaal op orde 😅

Hier heb je een lijstje van de koloniën van het Duitse keizerrijk en dus de andere gebieden waar je de Duitse taal kunt vinden.
Namibië is daar Deutsch Südwestafrika, wat iets minder goed klinkt.
“Windhoek” is Nederlands/Afrikaans qua naam, maar dat is een ander verhaal.

Argentinië en een deel van de andere Zuid-Amerikaanse hebben Duitstaligen vanwege de opvolger van de opvolger van het Duitse keizerrijk…

Misschien off-topic, maar wat extra trivia kan geen kwaad.

 

Reageer