Skip to main content
Vraag

Duitse uitwisseling

• July 17, 2025
  • 5 reacties
  • 74 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

ruim een jaar geleden had ik met school mee gedaan aan een uitwisseling. Wij gingen met een aantal Nederlandse leerlingen naar een school in Duits en sliepen in gastgezinnen. een maand later kwamen een aantal Duitse leerlingen bij ons en sliepen ze in gastgezinnen in Nederland. Dus er kwam één Duits meisje bij ons. Ik heb het dan vooral over de week in Duitsland dat ik als één van de mooiste ervaringen van mijn hele leven vind. Ik heb zoveel geleerd over de Duitse taal/cultuur en ook mijn Engels is verbeterd. Het was alsof je een weekje een heel ander leven leeft dan dat je gewend bent. En het was heel gaaf met mensen uit een totaal andere cultuur te praten. 

Ik heb een paar maanden ziek thuis gezeten en crave gewoon naar weer een bijzondere ervaring in mijn leven. ik denk dan aan de maandag dat mijn vader me vroeg in de ochtend op het station afzetten en zij van zo (mijn naam) hier kan ik niet meer verder en moet je het zelf doen. ik zie je over 5 dagen weer. Die week van alles mee gemaakt. Ook tegen lastige situaties aangelopen, maar heb er zoveel van geleerd. 

Ik zou heel graag nog zoiets willen doen. Om mijn Duits en Engels bij te spijkeren, maar ook om hele mooie ervaringen op te doen. Ik verwacht alleen niet dat school nog zoiets organiseert, dus denk dat ik het zelf moet uitzoeken. Ik heb gezocht naar organisaties die zoals iets aanbieden, maar vaak is het gelijk heel duur (bijv echt 3000 euro voor een week) Mijn uitwisseling vorig jaar was iets van 300 euro.   Of het is vaak ook voor veel langer of zelfs een heel schooljaar. heeft ervaringen met zoiets of kent iemand die dat gedaan heeft die weet wat voor organisaties dit aanbieden? 

5 reacties

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 18, 2025

Hoi, ik zit bij scouting en daar kan dit ook. Via grote internationale kampen (Jamboree bijvoorbeeld, google maar eens)  en ook kleinere kampen of zoals mijn groep doet naar een kampterrein in het buitenland. Is erg leuk en de contacten zijn geweldig. Ik kan het je aanraden. Scouting Nederland is makkelijk te vinden via internet 😉 en ohja bij ons is een kamp nog redelijk betaalbaar tot zelfs goedkoop zeker vergeleken met andere clubs vind ik.  

Groetjes liefs Tartan X 

• July 18, 2025

Hallo,

@Tartan15 heeft al een hele goede tip gegeven, maar heb je misschien de contactgegevens van je gastgezin nog? Dan kun je misschien nog een keer naar hen toe en dan heb je toch weer een soort van uitwisseling.

Daarnaast zou je je ouders lief aan kunnen kijken en met hen naar Duitsland kunnen gaan. Dan proef je er toch een beetje van mee, hoewel het dan niet echt het dagelijks leven is. Maar je kunt dan toch mooi je Engels en Duits verbeteren.

Je kunt ook gewoon een dagje naar Duitsland gaan (ik weet niet waar van Nederland woont), maar er zijn een paar plaatsen in Duitsland (redelijk dicht bij de grens) waar je makkelijk een dagje naartoe kunt gaan en dan je Engels en duits kunt oefenen, bijvoorbeeld de Centtro in Oberhausen (er is daar trouwens ook een leuk museum in de buurt), je zou naar een kerstmarkt kunnen gaan (in de winter dan), er zijn er genoeg in Duitsland. Op deze site (https://www.kerstmarkten.net/) kun je kerstmarkten vinden. Ook een dagje Aken is altijd leuk en leerzaam. 

Ik hoop dat dit je een beetje helpt!

Veel liefs van mij❤️❤️

Forum|alt.badge.img+1

@Tartan15 bedankt voor je tips! Ik heb nooit aan scouting gedaan. Kan je ook zoiets doen zonder op scouting te zitten? Of is het meer iets wat er bij komt als je op scouting zit?

Forum|alt.badge.img+1

@natuurlijk_roodharige heel fijn dat je zo meedenkt. Het meisje waar ik bij sliep toen ik daar was, woonde in een internaat. Dus ik draaide toen ook een week mee daar. Helaas was het op een gegeven moment niet meer zo gezellig met haar. Ik weet niet precies wat ik verkeerd deed, maar ze kon niet zo goed praten met mij en begon dan bij een vriendin van haar te huilen, maar wist niet wat ik fout deed. Er zijn een hoop roddels verspreid over mij, maar heb geen idee wat het allemaal precies was. Uiteindelijk kreeg ik een berichtje van haar dat ze het niet zag zitten een hele week in Nederland met mijn alleen door te moeten brengen en hebben ze een ander meisje gestuurd. Ook daar geen klik mee. Ondanks dat, van beide wel heel erg veel geleerd op sociaal vlak en je dompelde je dan helemaal onder in een andere cultuur. Ik heb nog wel contact met een jongen waar een vriendin van mij bij in het gastgezin zat. En heel soms appen we nog. Vriendin van mij vond hem eerst helemaal geweldig, maar nu vooral heel irritant en zegt dat hij de hele tijd contact zoekt waar ze zelf geen zin in heeft. Ik ervaar die problemen niet. 

Zelf naar Duitsland gaan kan natuurlijk. Toevallig zijn we er vandaag net aangekomen voor vakantie. Maar het heeft niet het zelfde effect. Ik probeer soms Duits te praten met mijn zus, maar zij is niet net zo gedreven als ik het te proberen. Oma is ook mee en is dan ook sneu dat ze er helemaal niks van verstaat. Je bent dan in ander land, maar blijft nog steeds gewoon in de comfort zone van je eigen gezin en eigen taal. Met duitse mensen in contact komen is lastig 

• July 20, 2025

Hallo ​@anoniempje77778888,

Jammer dat het met dat meisje niet zo goed lukte. 

Ik weet niet of het mogelijk is, maar je zou contact op kunnen nemen met school en zeggen dat je de uitwisseling heel leerzaam vond en het graag nog een keer zou willen doen bij een ander gastgezin. Er is best een grote kans dat dat niet kan of dat je school daar niet akkoord mee gaat, maar niet geschoten is altijd mis😉

Leuk dat je op vakantie bent trouwens! Alleen wel jammer dat je dan nog steeds niet echt Duits kan praten. Zitten jullie op een camping of vakantiepark? In dat geval kun je denk ik wel contact zoeken met Duitse kinderen daar. Veel Duitsers gaan op vakantie in eigen land, en Oostenrijkers en Zwitsers (of hoe die mensen ook heten, ‘Zwitserlanders’ kent hij niet😅) zullen er waarschijnlijk ook wel zijn. 

Maar anders moet je het denk ik even laten rusten, dan kun je in de winter (of eerder) altijd nog naar Duitsland voor een dagje (als je dat zou vragen, dat moet je echter niet meteen doen, maar een tijdje na de vakantie. Anders krijg je opmerkingen als: ‘we zijn er net geweest’ of ‘dan kunnen we er nu ook heengaan’. Ik weet trouwens niet waar van Duitsland je op vakantie bent, misschien kun je vragen of jullie ergens naar toe gaan en dan gaat splitsen(dat werkt alleen in een winkelcentrum of dergelijke), dat is dan ook een soort van dagje uit).

Fijne vakantie en veel succes!