Skip to main content

Depressief door school?

  • 16 April 2024
  • 3 reacties
  • 51 Bekeken

Hoi allemaal, ik ben S ik ben 14 jaar oud en zit momenteel in 3 havo. 

Even snelle achtergrond informatie: Ik zit jaar voor t eerste op een andere school die veel moeilijker is dan mijn oude school (ik was veel gelukkiger op mn oude school). Ik sta er heel slecht voor (9 minpunten). Ik wil volgend jaar heel graag naar het MBO opleiding sport en bewegen omdat ik daar heel erg blij van word.

School gaat heel slecht en door mijn cijfers word ik heel ongelukkig en krijg ik super veel stress, vakken die eerst goed gingen gaan hierdoor nog slechter (van 7s naar 3en). Ik heb niet echt iemand om ermee te praten en mijn mentor help me ook echt niet. Ik doe echt mijn best voor school maar krijg vaak een blackout tijdens de toets waardoor ik alles vergeet, ik weet niet hoe ik dit moet vertellen aan docenten omdat ze mij waarschijnlijk niet geloven. Ik was ookal 3 maanden clean wat ik door de stress heb verpest. Ik word er echt heel depressief van en huil mezlef elke avond in slaap. Ik trek het echt niet om nog een jaar havo te doen maar ik kan echt niet meer over met 9 minpunten. 

Wat het nog erger maakt is dat mijn vriendinnen zonder leren veel betere cijfers krijgen en daar ook echt heel trots op zijn. Ook hebben ze allemaal een vriend of fix behalve ik. Ze praten hier de heletijd over wat me echt heel ongelukkig maakt, niet om hun gelukkig te zien maar meer van ze weten dat ik het kut vind om single te zijn en toch praten ze er alleen maar over ookal vraag ik ze om het niet te doen.

Ík krijg ook elke dag een opmerking naar mn hoofd over mn voorhoofd en ben de laatste tijd vaker ziek.

 

Heeft iemand misschien tips om dit schooljaar nog door te komen?

Hey! Ahw ik heb met je te doen. Ik heb zo gauw geen super tips maar heb je misschien een andere docent waar je goed mee kunt en die je in vertrouwen kunt nemen? Of je ouders?  En je kunt ook met de Kindertelefoon bellen om eens te kijken of zij jou verder kunnen helpen. Er is altijd iemand ergens die er voor jou is. Probeer iemand te vinden om je te helpen zodat je in elk geval al wat opluchting voelt door er over te praten.  Dat doet al goed. En ik hoop dat er meer reacties komen hier! 

Liefs, Tover xxx


hey schat, ik weet hoe je je voelt begin dit jaar zat ik precies in dezelfde plek als jij. dit zijn mijn tips wat bij mij erg hielp:

tip 1: iets wat mij heel erg geholpen heeft is een programma dat heet succesvolleren .nl het kost helaas wel wat maar heeft mijn cijfers van 3e naar 8e gehaald.

tip 2: probeer tijd te maken voor dingen waar je echt van houd zoals jij zei bijvoorbeeld bewegen spreek gwn 1 dag met jezelf af waar op je zegt: '’vandaag ga ik alleen dingen doen die ik leuk vind en mag ik ABSOLUUT NIET leren'’ en geniet dan van die dag gwn elke week 1 dag wat gwn effe je selfcare dagje is.

tip 3: je hebt niet prc gezegd waarvan je clean bent maar als je 1x 3 maanden hebt bereikt dan kan je volgende keer nog veder. maak een kalender met 1 tot 12 die staan voor de maanden en schrijf dan bij alles een beloning bijv. iets kopen wat je altijd al wilde, met vriendinnen wat leuks doen enz. en dan elke keer een net wat grotere beloning is echt motiverend.

tip 3: met je vriendinnen hou gwn in je achterhoofd dat de meeste tiener relaties en fix enzo bijna altijd over gaan en de gene voor jou komt echt wel en vraag gwn of jullie over iets anders kunnen praten. en onthoud als zij zometeen zitten te huilen omdat hun vriendje van 3 maanden het uit gemaakt heeft ben jij blij dat je nog single bent ;)

weet gwn dat er altijd een oplossing is en dat er altijd mensen zijn die van je houden. school is immers niet alles ookal voelt het soms wel zo ,maar als jij over 30 jaar getrouwd ben met kinderen en een cariëre(of welk toekomst beeld je dan ook hebt) maakt het echt niet uit of jij nou voor die ene wiskunde toets een 3 had. 

 

hoop dat dit misschien beetje hiel xxx random persoon op het internet. 

ps. sorry dat ik spelingsfouten maak<3


@justsomeone3 Heyy, heel erg bedankt voor de tips. Ik moet morgen weer naar school toe nadat ik 2 dagen thuist mocht blijven, ik heb echt geen zin om naar school te gaan 😢. Ook heb ik meerdere gesprekken over wat we kunnen doen, ik ga waarschijnlijk als het mbo het toelaat gewoon naar het mbo omdat ik daat echt gelukkig ga worden. Ook heb ik gevraagd of ik op gesprek mag met de vertrouwens persoon van school wat ik maandag ga doen.

 

ps, ik deed $h meerendeels door school en omdat ik heel vaak niet lekker in mn vel zat door het afgelopen jaar (het contact met mn pa is verbroken, kreeg mn eerste ongesteldheid, ging make up dragen, andere school, enz enz)

Heel erg bedankt voor de tipsss

 

 


Reageer