Skip to main content

Hallo allemaal, ik heb een vraagje, deze vraag is meer voor de mensen die cum laude zijn geslaagd voor hun eindexamens, ik zit in mijn laatste brugjaar, mijn school heeft een 3jarige brugklas en 2 jaar onderbouw, ik zit op een vmbo school die 5 jaar duurt, en volgend schooljaar ga ik naar de 3e klas dus, maar ik zit nu te denken over mijn eindexamens, want ik wil graag cum laude slagen, dat is eigenlijk mijn doel. De vakken waarin ik examens in de 4e klas ga doen zijn Nederlands,

Engels, Geschiedenis, Duits, Economie, Tekenen en Aardrijkskunde of Biologie, één van deze 2 vakken wordt mijn extra vak, want ik wil graag naar de havo nadat ik ben geslaagd. Ik ga volgend schooljaar TL doen als niveau, ik ben in de brugklas gestart op basis niveau, later ben ik opgestroomd naar Kader, dat had ik dit schooljaar en vorig schooljaar als niveau, en volgend schooljaar ga ik dus TL doen als niveau. Maar mijn vraag is nu: Kunnen jullie tips geven over hoe ik cum laude kan slagen voor mijn eindexamens? En kunnen jullie ervaringen vertellen over toen jullie hoorden dat jullie cum laude zijn geslaagd?

Met de vriendelijke groeten van LachBTS

Hallo @LachBTS 

Ik spreek niet uit ervaring, er zijn ook maar weinig mensen die cum laude geslaagd zijn, maar ik kan je wel wat algemene tips geven.  Het voorbereiden van toetsen moet je zien als een proces, niet als een kort termijn  doel. Wanneer je aan het leren bent, wil je natuurlijk dat in je lang termijn geheugen komt te zitten. Probeer daarom ook goed de tijd te nemen voor examenstof. (1: Leer op lang termijn)

Een gigantisch verschil voor mijn leerervaring is de inzet in de les zelf. Op het moment van uitleg zal ik gewoon goed opletten. Laat de woorden van de docent tot je komen, neem ze op en probeer ze te begrijpen. (2: Hoor, neem op en begrijp. Kortom, opletten!) Dit klinkt misschien normaal en misschien een tikkie overbodig, maar dit doen veel scholieren heel slecht: ze letten niet op en missen de boodschap van de les. Pas de dag voor de toets komen ze erachter hoe moelijk de stof pas echt is. Mijn dringende advies is dan ook echt goed op te letten in de les, dat zal je bakken met tijd besparen voor thuis! Gaan de eerste twee stappen goed, maar begrijp je de docent niet? Vraag het! Word je afgeleid door vrienden? Zeg tegen ze om op te letten! (3: Neem maatregelen om de drie stappen volledig te voltooien, denk aan vragen stellen, vooraan zitten )

Cum laude slaan is niet zomaar gedaan. Het is een lang proces van leren en goede cijfers halen. Je bent goed begonnen met dit topic. Na de zomervakantie is het van belang dat je deze houding meeneemt dan zal jou zeker lukken!

Succes!

Reageer