Skip to main content
Vraag

Competenties op school geeft onzekerheid

  • 30 June 2024
  • 0 reacties
  • 21 Bekeken

Hoi,

 

Ik zit op de entree opleiding niveau 1 van het mbo. Ik ben een jaar niet naar school geweest en als ik weer naar de middelbare zou gaan zou ik weer een jaar over moeten doen dus ben ik naar het mbo entree opleiding gegaan. Ik kan dan mijn vmbo diploma sneller halen. Nu heb ik het zelf heel moeilijk en geeft school me al stress. Nu moet ik 4 examens maken en overal een voldoende voor hebben en een aantal competenties hebben aan het eind van het jaar als ik het school jaar wil halen. Competenties zijn vaardigheden, kennis en persoonlijke eigenschappen. De dingen die ik moet kunnen zijn instructies opvolgen, ontwikkelen, omgaan met veranderingen, formuleren en rapporteren, kwaliteit leveren, samenwerken en overleggen en plannen en uitvoeren.

Ik doe al heel lang mijn best te accepteren dat ik niet alles kan en dat dat okey is en dat ik ben wie ik ben en dat ik niet alles hoef te kunnen. Maar school pakt dat van mij af voor mijn gevoel omdat ik mezelf aanpas voor een diploma. Van het gene wat ik net heb opgenoemd gaat nu dit in mijn hoofd om: “Ik moet die dingen kunnen of in iedergeval proberen al wil dat ook niet en probeer ik iets wat ik niet wil proberen omdat ik dan iets probeer te kunnen of te doen waarvan ik het probeer te accepteren dat ik dat niet kan en dat okey is en normaal en ook niet hoeft. Ik moet het toch ik moet mezelf nog meer kapot maken en mag mezelf niet accepteren. Want het is blijkbaar niet okey om niet die dingen te kunnen. Het is niet okey te accepteren wat je niet kan. 
 

Mijn vraag is, is een diploma halen het dan nog wel waard als ik mezelf dan zo omlaag haal? En hoe ga ik er dan toch maar voor zorgen het te proberen of te kunnen en mezelf dan maar slopen? Ik wil dat niet maar school heeft me toch al omlaag gehaalt.

sorry voor dit lange bericht ik kan het nooit kort houden, 

groetjes, prive

0 reacties

Geen reactie

Reageer