Skip to main content
Vraag

cijfers en stress,mag ik klagen?

• March 18, 2026
  • 4 reacties
  • 55 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hiiii ik ben Jacqueline(niet m'n echte naam)

Ik doe het best wel okay op school,veel mensen zouden vast wel jaloers zijn op mijn cijfers maar het punt is....ik vind het meestal niet genoeg.…

Voor Engels bijvoorbeeld,daar ben ik goed in ik wil daar eigenlijk minstens een 9 voor halen maar als dat niet lukt haat ik mezelf eigenlijk. Ik heb ook zoiets met alle andere vakken alleen dan minstens een 8(behalve wiskunde dan).

Daardoor schiet ik ook helemaal in de stress als ik weer eens een SO heb…maar,mag ik klagen???? Want mijn cijfers zijn eigenlijk best prima

4 reacties

Eter
Forum|alt.badge.img+2
  • Weet de weg
  • March 18, 2026

Nee joh, geen zorgen!

Een voldoende is eigenlijk al genoeg, dus je kan blij zijn met alles boven een 5,5!

Als je mijn mening wil horen, is een 7,5 al erg goed, een 8 super goed, en alles daarboven is echt iets om super trots om te zijn.

Jezelf haten om een slecht cijfer hoeft helemaal niet.

Cijfers zijn niet zo super belangrijk, in mijn ervaring. 

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • March 20, 2026

hi ​@Jacqueline.  ik sluit me helemaal aan bij ​@Eter en je klinkt als een erg lief persoon dus wees ook een beetje lief voor je zelf. 

liefs vie💗

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • March 20, 2026

Nee joh totaal geen zorgen!

Forum|alt.badge.img+3

Hey! Ik heb precies hetzelfde, ik leg t wel ff uit

Ik had dus VWO advies maar wou naar een bepaalde school dus koos ervoor om daar het hoogste te doen; VMBO tl/gl. Dit is een hele stap, maar ik heb het naar mijn zin gehad en ben geslaagd. Wel kon ik hierdoor veel stof sneller oppakken dan anderen en heb ik in het laatste jaar ook bij een aantal vakken deze op havo niveau gevolgd. Ik heb in die 4 jaar veel stress gehad over cijfers, omdat ik het gevoel had dat ik mezelf moest bewijzen. Dit was ofc niet zo, maar dat gevoel kan wel heel erg aan je knagen. Ik vergeet mijn eerste voldoende nooit, want ik ben hier 2 weken overstuur van geweest (was gwn een 4,5 volgens mij dus met de rest 8en boeide het helemaal niks). Dit gevoel is heel kut, en het is denk ik ook een vorm van precies zijn, wat ik ook merk bij mijzelf. 

Nadat ik cum laude ben geslaagd vond ik het wel goed. Ik zit nu op MBO 4 en ik heb ervoor gekozen om te genieten van het leven, want het gaat zo voorbij. Een lager cijfer is niet erg, want de stof wordt ook steeds moeilijker. Des te verder je komt in je leren en school enz, des te meer worden de cijfers van jou en je klasgenoten gelijk en ook teruggedrukt richting de 5,5. Dit besef heeft mij veel rust gegeven en ik maak nu lekker mijn huiswerk en maak mijn toetsen en als het dan een keer minder goed gaat, jammer dan! Kan allemaal gebeuren. (Niet met de pet naar gooien ofc, wel je best blijven doen)

Moral of the story: lekker blijven doorgaan en niet te veel stressen. Een lager cijfer is oke. Stressen mag altijd, maar denk alsjeblieft om jezelf. Ik heb dit eerst niet gedaan en ik heb een jaar lang in een soort van depressie/overspannen fase gezeten en dat pakt zo veel van je af. 

Het hoeft niet allemaal van de ene op de andere dag, maar langzaamaan komt het allemaal goed. 

Succes!

Luf urself <3