burn out

  • 21 February 2021
  • 11 reacties
  • 122 Bekeken

Badge
  • Weet de weg
  • 13 reacties

Hoi 

ik denk niet perse dat ik een burn out heb maar ik heb soms die stress momenten en dat ik ook niet meer wil afspreken of naar mijn sport wil omdat ik het dan niet overzie en dan wil ik eerst mijn dingen afmaken 

ik heb eerst niet de discipline om mijn bv huiswerk te maken maar vervolgens moet het en dan krijg ik ineens heel veel stress 

iemand simpele tips die mij kunnen helpen?


11 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Een planning maken en bijhouden zou misschien kunnen helpen. Of met je ouders gaan praten zodat ze je er bij kunnen helpen door bijv te zeggen dat je iets moet gaan doen. 

Badge

Dat is me vaker verteld dat doe ik ook, maar het probleem is dat ik me er dan echt niet aan hou. Ik zit dan vaak savonds aan mijn werk. En als ik dan een dag heel goed gewerkt heb, gaat het de rest van de week alsnog slecht.

Badge

Een planning maken en bijhouden zou misschien kunnen helpen. Of met je ouders gaan praten zodat ze je er bij kunnen helpen door bijv te zeggen dat je iets moet gaan doen. 

Wat ik hieronder heb geschreven was voor u bedoeld.””

Reputatie 7
Badge +19

Ahh klinkt echt lastig en vervelend. Ik snap wel dat je je zo voelt als die dingen gebeuren. Heb je verder iemand met wie je het kan bespreken?

Badge

Ahh klinkt echt lastig en vervelend. Ik snap wel dat je je zo voelt als die dingen gebeuren. Heb je verder iemand met wie je het kan bespreken?

Jawel, maar heel veel mensen zeggen ja het is een kwestie van gewoon doen, Maarja dat is ook wel zo maar het is dan zo makkelijk gezegd 

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Jula,

wat vervelend voor je, dat je soms zoveel stress hebt. Ik herken me hier wel een beetje in, dit heb ik vaak ook. 

Zoals Jaivy al zei is het handig om een planning te maken. Jij vindt het echter moeilijk om je dan aan die planning te houden. Dat is lastig, een planning werkt dus niet zo goed voor jou. 

Ik gebruik altijd een checklist. Eerst schrijf ik op wat ik allemaal moet doen voor school voor de volgende dag en de dag daarna. Ook schrijf ik op voor welke toetsen ik moet leren. En welke PO’s (praktische opdrachten) ik heb. 

Dan heb ik dus een lijst met alles wat ik moet doen. De onbelangrijke dingen streep ik weg. Ook de dingen waar ik nog lang de tijd voor heb (streep die niet telkens weg, want tijd verstrijkt). Dan hou ik een kortere lijst over. 

Ook is het handig als je bedenkt hoe lang je over alles wilt doen, die tijd verdeel je over wat je moet doen. Het gaat erom dat je eraan gewerkt hebt. Niet dat het af is, tenzij het echt heeel belangrijk is. Leertaken moet je herhalen. Dus daar kan je dan twee keer de tijd voor nemen, ik zou zeggen tussen de 5 en de 15 minuten. 

Als je met het huiswerk begint wat je snel af hebt kan je zo de helft van je lijstje afstrepen. Dat geeft alvast een goed gevoel. 

Het is ook belangrijk dat je vaste tijden aan je huiswerk werkt. Bijvoorbeeld tussen 15.00 en 17.00, het is niet de bedoeling dat s’avonds nog bezig bent. Je moet ook op tijd naar bed. Stress kan je echt heel erg uitputten.

Wat je motivatie een beetje op kan krikken is dat je jezelf beloont met iets als je lijstje helemaal afgestreept is, of bij ieder vak waar je klaar mee bent. Dat je bijvoorbeeld nog een filmpje mag kijken/met vrienden af mag spreken/iets lekkers mag pakken.

Dit is een beetje mijn tactiek. Iedereen vindt natuurlijk wat anders fijn. Heel veel succes in ieder geval.

 

Groetjes,

Paardebloem

Badge

Hoi Jula,

wat vervelend voor je, dat je soms zoveel stress hebt. Ik herken me hier wel een beetje in, dit heb ik vaak ook. 

Zoals Jaivy al zei is het handig om een planning te maken. Jij vindt het echter moeilijk om je dan aan die planning te houden. Dat is lastig, een planning werkt dus niet zo goed voor jou. 

Ik gebruik altijd een checklist. Eerst schrijf ik op wat ik allemaal moet doen voor school voor de volgende dag en de dag daarna. Ook schrijf ik op voor welke toetsen ik moet leren. En welke PO’s (praktische opdrachten) ik heb. 

Dan heb ik dus een lijst met alles wat ik moet doen. De onbelangrijke dingen streep ik weg. Ook de dingen waar ik nog lang de tijd voor heb (streep die niet telkens weg, want tijd verstrijkt). Dan hou ik een kortere lijst over. 

Ook is het handig als je bedenkt hoe lang je over alles wilt doen, die tijd verdeel je over wat je moet doen. Het gaat erom dat je eraan gewerkt hebt. Niet dat het af is, tenzij het echt heeel belangrijk is. Leertaken moet je herhalen. Dus daar kan je dan twee keer de tijd voor nemen, ik zou zeggen tussen de 5 en de 15 minuten. 

Als je met het huiswerk begint wat je snel af hebt kan je zo de helft van je lijstje afstrepen. Dat geeft alvast een goed gevoel. 

Het is ook belangrijk dat je vaste tijden aan je huiswerk werkt. Bijvoorbeeld tussen 15.00 en 17.00, het is niet de bedoeling dat s’avonds nog bezig bent. Je moet ook op tijd naar bed. Stress kan je echt heel erg uitputten.

Wat je motivatie een beetje op kan krikken is dat je jezelf beloont met iets als je lijstje helemaal afgestreept is, of bij ieder vak waar je klaar mee bent. Dat je bijvoorbeeld nog een filmpje mag kijken/met vrienden af mag spreken/iets lekkers mag pakken.

Dit is een beetje mijn tactiek. Iedereen vindt natuurlijk wat anders fijn. Heel veel succes in ieder geval.

 

Groetjes,

Paardebloem

Ik vind het eigenlijk wel goede tips! En wat ik me dan afvraag. Wat doe jij als het even niet lukt? Op de momenten dat je echt stress hebt en het gevoel dat je faalt? 

Badge

Ik wou trouwens nog even toelichten dat het punt ook is. Heel raar om dit van mezelf te zeggen, maar ik kan best goed leren dus als ik een dag van te voren begin komt het over het algemeen altijd goed. En dat gevoel kalmeert totdat het een dag van te voren is en je het echt moet kennen. Herkennnen mensen hunzelf daarin?

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Jula,

fijn dat je het goede tips vindt! Hopelijk werken ze ook een beetje bij jou, we zullen zien.

Als het mij niet lukt dan, je ziet het eigenlijk al in mijn handtekening "Het beste moment om je te ontspannen, is juist wanneer je er geen tijd voor hebt.”, stop ik er gewoon even mee. Met een moe en gestrest hoofd kan je niet werken. Dan kan je beter wat voor jezelf gaan doen.

Vaak ga ik even buiten lopen. Frisse lucht en beweging zijn voor mij fijn om me goed te concentreren. Wat je zeker niet moet doen is gaan gamen of achter je laptop blijven zitten. Daar lukt het alleen maar minder van. 

Als ik het gevoel heb dat ik faal vraag ik mijn ouders of vrienden even om hulp. Zij kunnen me dan helpen om verder te komen als ik iets even niet snap of als het gewoon niet lukt.

Wat ook helpt om er niet meteen doorheen te zitten is om het halfuur een rondje rennen/even springen/glaasje water pakken. Eigenlijk een soort mini-pauze voor je hoofd inlassen.

 

Groetjes,

Paardebloem

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Jula,

ik had mijn reactie al geplaats toen ik die van jou zag, en ik ben te lui om m te bewerken dus ik maak even een nieuwe.

Ik kan best goed leren dus als ik een dag van te voren begin komt het over het algemeen altijd goed. En dat gevoel kalmeert totdat het een dag van te voren is en je het echt moet kennen. Herkennen mensen hunzelf daarin?

Ja! Dit heb ik ook altijd, ik kan ook best goed leren. Voor de meeste toetsen leer ik de avond daarvoor nog even snel alles. Soms krijg ik daar stress van als het toch wat meer/moeilijker blijkt te zijn dan verwacht. Maar over het algemeen haal ik dan toch vaak tussen de 7 en de 10.

 

Groetjes,

Paardebloem

Badge

Hoi Jula,

ik had mijn reactie al geplaats toen ik die van jou zag, en ik ben te lui om m te bewerken dus ik maak even een nieuwe.

Ik kan best goed leren dus als ik een dag van te voren begin komt het over het algemeen altijd goed. En dat gevoel kalmeert totdat het een dag van te voren is en je het echt moet kennen. Herkennen mensen hunzelf daarin?

Ja! Dit heb ik ook altijd, ik kan ook best goed leren. Voor de meeste toetsen leer ik de avond daarvoor nog even snel alles. Soms krijg ik daar stress van als het toch wat meer/moeilijker blijkt te zijn dan verwacht. Maar over het algemeen haal ik dan toch vaak tussen de 7 en de 10.

 

Groetjes,

Paardebloem

Ja precies! Ik snap dat je een nieuwe maakt Hahah. Ik ga je tips proberen ik bene chat benieuwd!

Reageer