Skip to main content

Hi!

Ik ben een meisje van 12, mn naam zeg ik liever niet en ik ben net begonnen in de brugklas. Dit is een lang topic trouwens haha.

Even wat informatie over mijzelf en de school zodat je iets beter weet wie ik ben:

                                  School

  • Ik doe gymnasium (mn opleiding duurt 6 jaar)
  • Ik start elke dag om 8:15 en mn lessen duren 1 uur
  • Ik heb een hele lieve mentor van ik gok rond de 24 die ik wel vertrouw, ik mag haar wel
  • Ik heb een prima klas van 27 mensen, er zijn 4 meisjes die ik niet zo mag
  • Aan het einde van dit jaar ga ik op kamp met deze klas
  • Er zijn 3 mensen van mn basisschool meegegaan naar mijn nieuwe klas!
  • Op mijn school kan je havo/vwo/gymnasium doen, per niveau geen havo/vwo ofzo

 

                              Mijzelf

  • Ik ben 12 jaar, net nieuw in de brugklas in gymnasium 1
  • Ja wel gevoelig ofzo
  • Echt een nadenker, ik denk heel veel na over dingen en soms te veel
  • Koppig en eigenwijs haha
  • Extravert, ben niet graag alleen

 

Issues

  1.  Ik zie tegen de 6 jaar op school op. Ik doe dus gymnasium en moet nog in ieder geval 6 jaar op deze school zitten, dit gevoel demotiveert mij heel erg. (ik kan wel naar het mbo als ik gymnasium3 heb afgerond, heeft iemand dit gedaan en hoe denk je erover?) Ik heb vaak deze gedachtes zonder dat ik dat wil, ze wegzetten is makkelijker gezegd dan gedaan. Het remt me echt af in mn schoolwerk..
    Wat helpt?
    - deel jouw schoolervaringen, gingen de jaren snel? Hoe vond je de jaren? En als je al van school af bent, hoe vond je het? Ging het snel of juist langzaam? Welke jaren gingen snel en welke niet?
    - hoe kan ik van deze gedachtes afkomen? Heb je tips of trucjes? Wat zou jij doen in deze situatie?
     
  2.  Motivatie voor school. Ik heb niet echt zin om huiswerk te maken, ik weet dat dit belangrijk is en wel gedaan moet worden. Maar hoe krijg je motivatie voor school? Wat doen jullie?
     Wat helpt?
    - Wat zijn jullie tips? Hoe krijgen jullie motivatie voor school? 
     
  3.  Op school thuis missen en huilen. Klinkt heel heftig en zo voelt het ook. Ik zal een voorbeeld geven: bij vakken die ik minder leuk vind zoals techniek moet ik in de les bijna huilen en mis ik thuis heel erg omdat ik het gewoon zo haat, het vak en de docent, het interesseert me niet (dit was tijdens het maken van de opdrachten). En bij de pauzes zit ik nooit in de aula en ben ik altijd buiten met mn vriendinnen de aula is zo vol ik haat de sfeer daar. Maar ik zit altijd buiten daar is dus een oplossing voor. 
    Wat helpt?
    - wat zou jij doen in mijn situatie? Heb jij dit ook eens gehad? Wat doe jij dan? Wat helpt om niet te huilen? Hoe reageren mensen op de middelbare als je huilt openbaar? Wat helpt hiertegen? Ik wil alles weten!!

 

Dat was alles, algemene tips voor brugklassers of de middelbare zijn heel welkom! Ik lees alle reacties en reageer zsm!

 

Bedankt voor het doorlezen van het topic en alvast bedankt voor je reactie!

Hoi hoi, ik snap je gevoel heel goed.  Voor mij was de brugklas ook een soort begin van wat toen een ontzettend lange weg leek.  En weet je, het voelt als pas geleden en zie, ik zit al in de 4e 🤔 alsof het gisteren was haha.  Dus dat kan je al een beetje helpen hoop ik.  En je gaat je vanzelf meer thuis voelen, ook al heb je geen blij gevoel bij school. Dat had ik een tijdje ook niet, maar het gaat echt beter worden! En hoe gingen de jaren? Snel!  Op zich ook wel naturel, met ups en downs.  Dat overkomt je en dat vervaagt ook weer. Wat op zo’n moment heel belangrijk lijkt (een toernooi, een toets, een straf, een opdracht, een mooi resultaat) is een jaar later eigenlijk totaal vergeten of een wazige herinnering 😉.Er gebeurt zo veel dat je mee vliegt in de tijd. Hoe je van die gedachtes af komt is bedenken dat je eigenlijk ook heel erg mag genieten van je tijd.  Dat je lekker jong nog bent en dat er misschien wel miljoenen mensen zijn die dat ook nog willen zijn 😉. Als je je een keer echt slecht voelt, denk je aan jezelf over 10 jaar en zeg je tegen je 10 jaar oudere ik: “ ja nu lach je er om. Nu denk je wat ging het snel.”  Of je denkt aan wat je er van vind over 10 jaar.  En je kunt ook bedenken dat het een voorrecht is om deze school te kunnen doen. Er zijn enorm veel kinderen op de wereld die wel zouden willen en niet kunnen. Maarja dat is wel erg filosofisch natuurlijk haha. En het is meteen ook wel je motivatie. Dat je denkt “brrr dit moet maar ik doe dit  ik want ik wil…..”  en dan denk je aan wat je allemaal wilt bereiken. En MBO? Ja waarom niet? Als jij tegen die tijd die kant op wilt met Gym3, en je vind een goede MBO opleiding die echt jouw ding is, doen!  En anders ga je lekker door. Het gaat om jou op dat moment! Dus natuurlijk kan dat. En ook dat kan je van je demotivatie af helpen. Dat je denkt “als ik wil, dan kan  ik die kant ook op en datis zeker zo vet! “ Probeer dit allemaal in je achterhoofd te houden. Ik weet zeker dat het je gaat lukken en schroom niet om meer vragen te stellen! Ik hoop dat je hier iets aan had 😊

Groetjes liefs Tartan X


@Tartan15 wow wat een goede tips!! Heel erg bedankt <3

Meer tips zijn zeker welkom, maar heel erg bedankt voor je moeite, dit gaat absoluut helpen!


Hebben meerdere mensen tips? <3


Hoi hoi, ik snap je gevoel heel goed.  Voor mij was de brugklas ook een soort begin van wat toen een ontzettend lange weg leek.  En weet je, het voelt als pas geleden en zie, ik zit al in de 4e 🤔 alsof het gisteren was haha.  Dus dat kan je al een beetje helpen hoop ik.  En je gaat je vanzelf meer thuis voelen, ook al heb je geen blij gevoel bij school. Dat had ik een tijdje ook niet, maar het gaat echt beter worden! En hoe gingen de jaren? Snel!  Op zich ook wel naturel, met ups en downs.  Dat overkomt je en dat vervaagt ook weer. Wat op zo’n moment heel belangrijk lijkt (een toernooi, een toets, een straf, een opdracht, een mooi resultaat) is een jaar later eigenlijk totaal vergeten of een wazige herinnering 😉.Er gebeurt zo veel dat je mee vliegt in de tijd. Hoe je van die gedachtes af komt is bedenken dat je eigenlijk ook heel erg mag genieten van je tijd.  Dat je lekker jong nog bent en dat er misschien wel miljoenen mensen zijn die dat ook nog willen zijn 😉. Als je je een keer echt slecht voelt, denk je aan jezelf over 10 jaar en zeg je tegen je 10 jaar oudere ik: “ ja nu lach je er om. Nu denk je wat ging het snel.”  Of je denkt aan wat je er van vind over 10 jaar.  En je kunt ook bedenken dat het een voorrecht is om deze school te kunnen doen. Er zijn enorm veel kinderen op de wereld die wel zouden willen en niet kunnen. Maarja dat is wel erg filosofisch natuurlijk haha. En het is meteen ook wel je motivatie. Dat je denkt “brrr dit moet maar ik doe dit  ik want ik wil…..”  en dan denk je aan wat je allemaal wilt bereiken. En MBO? Ja waarom niet? Als jij tegen die tijd die kant op wilt met Gym3, en je vind een goede MBO opleiding die echt jouw ding is, doen!  En anders ga je lekker door. Het gaat om jou op dat moment! Dus natuurlijk kan dat. En ook dat kan je van je demotivatie af helpen. Dat je denkt “als ik wil, dan kan  ik die kant ook op en datis zeker zo vet! “ Probeer dit allemaal in je achterhoofd te houden. Ik weet zeker dat het je gaat lukken en schroom niet om meer vragen te stellen! Ik hoop dat je hier iets aan had 😊

Groetjes liefs Tartan X

 

Vond je de basisschool of de middelbare school sneller gaan?

En hoe ervaren jullie de schooljaren?

Hoe omschrijven jullie de middelbare?

 

Vertel maar gewoon wat :P


Hoi, ik vind de middelbare eigenlijk sneller gaan, voor mijn gevoel. Het is een gevoels kwestie maar ik ervaar het zo. Omdat je meer te doen hebt en je dagen gevulder zijn door huiswerk en doordat je natuurlijk vanwege je leeftijd meer activiteiten naast school hebt. Je tijd is meer gevuld dus gaat het ook sneller.  Ik vond de brugklas ook heel snel voorbij vliegen. Zo kwam je zomers in je shirtje en korte broek op school, er vloog een herfst en een winter langs en voordat je het wist liep je weer in een shirtje  zeg maar 😉 Ik vond  de lestijden ook wel fijn, want als je het heel interessant vond vloog de tijd, en als je er niks aan vond en het oersaai was, kon je er in elk geval op rekenen dat de zoemer straks gaat en het weer klaar is. Op de basisschool was dat niet zo. Ook de verschillende docenten maken dat het snel ging voor mijn gevoel. Bij de één kun je nog wel eens lachen en wat grapjes maken, bij de ander levert te hard praten of lachen meteen straf op. Elke docent is weer anders in manieren, uitleg, al dan niet humor, strengheid en huiswerkbelasting.  De meesten vond (en vind) ik echt goed, daar ben je wel geboeid door en dan zijn de lesuren soms al om terwijl je nog wel wat meer had willen horen. Die afwisseling maakt ook dat de tijd vlot gaat. En soms maak je heel leuke dingen mee en heel soms minder leuke, dat hoort er ook bij. 95% van mijn tijd op deze school vind ik helemaal goed. En natuurlijk gaat er ook wel eens iets niet helemaal goed. Ik heb wel goede mentoren, en de begeleiding is heel goed en op maat vind ik. Ik hoop dat dat voor jou ook zo is. Mij geeft de middelbare school het gevoel dat ik op weg ben naar wat ik wil leren en studeren, en dat ik daar op een goede manier op voorbereid ben. En je kunt je vast verheugen op schoolfeestjes en excursies want dat zijn echt leuke dingen !

Groetjes liefs Tartan X


@hierboven

Dat klinkt wel goed, echt bedankt voor de goede, lange en uitgebreide antwoorden!!

Ik stel nog wat vragen als je het goed vind haha:

  • Welk jaar ging het snelste en welke ging het sloomste? (volgens jullie?)
  • Is het raar om op school te huilen hoe reageren mensen meestal?
  • Gaat de boven of onderbouw sneller? (volgens jullie?)

 

Echt bedankt voor de antwoorden al ❤ ❤ <3


Hoi ik zal antwoorden:) 

-Welk jaar ging het snelste en welke ging het sloomste? (volgens jullie?) Niet veel verschil. Ik vond de brugklas wel heel bepalend en ook vormend. En heb toen best veel beleefd.  Voor mijn gevoel ging de brugklas best snel maar 2 en 3 ook.. ik kan me bijna niet voorstellen dat ik nu al in de 4e zit ! 😉

- Is het raar om op school te huilen hoe reageren mensen meestal? Nee vind ik niet maar er zijn altijd mensen die dat raar zullen vinden. Maar je echte beste vriendinnen en vrienden zullen je steunen. 

-Gaat de boven of onderbouw sneller? (volgens jullie?) Daar ga ik nu achter komen ☺️  ben ook benieuwd maar als dit net zo vlug gaat als de eerste 3 jaar vind ik het prima haha. 

Als je nog meer wilt weten vraag maar hoor xd.

Groetjes liefs Tartan X 

 


Reageer