Skip to main content
Vraag

brugjaar

  • 15 May 2024
  • 9 reacties
  • 155 Bekeken

Hai ik ben 12 en ga naar een brugjaar Alleen ik ken niemand en ik weet niet hoe het daar gaat is er hier iemand met ervaring? 

Hey @Sterre20 !

Ik heb op een brugjaar gezeten, het is redelijk hetzelfde als een gewone middelbare school maar wel wat kleiner en pauzes moeten perse op het plein zijn, je mag niet van school af. En in tussenuren moet je ook op school blijven. Er zijn ook STS  lessen, wat je kan kiezen bovenop de gewone vakken. Bijvoorbeeld assertiviteit, filosofie, mediawijsheid. Je hebt ook een klasse coach en mentorklas, en die mentor klas zijn kinderen van alle klassen door elkaar heen. Je hebt dan mentorles met iets van 10 kinderen.

Verder heb je het 1e halfjaar drama en het halfjaar daarna muziek (of omgedraaid). 

Zo was mijn school tenminste, maar volgens mij is er in Nederland verder niet echt een brugjaar, er kwam ook iemand helemaal uit Amsterdam.

Ik vond het een fijne school! En de docenten waren heel aardig! Contact maken komt vanzelf wel, de docenten letten daar ook wel op en proberen dan wel een beetje te helpen. En omdat je mentor klas dus anders is dan je normale klas kan je daar ook weer mensen leren kennen.

@moderators , als dit te persoonlijk is graag niet plaatsen!

 

 


Hey hey!

Oooh! Ik vind dit echt heel leuk haha, omdat ik nu in de eerste zit! Ik kan eigenlijk niet geloven dat ik over 6 weken niet meer in de eerste zit;)! Ik noem mezelf nu nog steeds maar een brugpiepertje maar eigenlijk ben ik dat heel snel niet meer:)! Ik heb wat tips voor jou:)

Ik was zelf ook de enige van mijn hechte vriendengroep die naar een gymnasium school ging. Ik kende daar dus helemaal niemand:P. Geen klasgenoten, kennissen of familieleden enz… Ik was wel een beetje bang, maar ik wist dat het wel goed zou komen! 🙂 Ik zou daar helemaal geen zorgen erover maken en natuurlijk: Iedereen is daar nieuw, dus je bent niet de enige die nieuw is!

Heel veel scholen hebben een introductiedag/week! Ik had zelf een introductiedag en ik wist toen niet dat een school zo groot kon zijn hahah! Ze gaan het heel goed alles uitleggen. Ik zou btw zeker gebruik maken van je kluisje en hou het netjes hoor! (Mijn kluisje = 🌋).  Ik heb zelf 5 min om naar een klaslokaal te lopen en na twee lesjes heb ik dan weer pauze. Ik zou niet in die 5 minuten naar je kluisje lopen want het is best ver en je wilt niet laat komen voor een les;)! Gewoon lekker in de pauze gaan:) Nog een handige tipje: Raak je kluissleutel niet kwijt! Hang het aan je huissleutel of hang het aan je fietssleutel! Je moet die kluissleutel niet kwijtraken hoor!

Nog even over tassen! Ik heb zelf een basic blauwe rugzakje en een wit/blauwe schoudertas. Wanneer ik een kortere rooster heb neem ik mijn schoudertas mee en wanneer ik wel een lang rooster heb neem ik mijn rugzak mee! Aan de begin van de schooljaar had ik een super grote zwarte rugzak en dat was heel onhandig! Zeker niet een té grote tas meenemen maar ook niet te klein hoor. Eastpak is bv altijd wel goed! 

Ps: Wees ook een beetje lief voor de leraren ook al vind je de lessen niet zo leuk, want zij doen hun best om een leuke les te voorbereiden! :P

Pss 2: Leer goed voor je eerste toetsen want die zijn waarschijnlijk heel makkelijk en de basis, dus zeker goed leren hoor!

Liefs xxx Banaantjeeee <333


 

 

 


Hey!  Ik ben ook een piepertje XD en ik ben het helemaal met @Banaantjeeee   eens haha !  En ook : draag de tas niet te strak om je lijf maar lekker losjes 🙂 maar houd’m wel goed vast dat ie niet valt! En trek je niks aan van “oudere”leerlingen want die zijn zelf ook pieper geweest xP .  En probeer vooral het als iets leuks en spannends te zien (prettig spannend) want na een tijdje ben je helemaal gewend en loop je rond alsof het nooit anders was.  En maak contacten ! Je ziet vanzelf wel leuke kids en je voelt wel aan wie een beetje bij je past! Echt het wordt vast leuk!

Liefs Tover xxx


Hey @Banaantjeeee @Tover01 !

Een brugjaar en een brugklas is wat anders, een brugjaar is zeg maar een jaar tussen groep 8 en de 1e in. Dus pas als dat brugjaar is afgelopen ga je naar de 1e🙂 En daar is dus eigenlijk maar 1 school van die dat heeft, dus ik snap dat jullie het misschien niet kennen 😉


Hey @Jesse08  haha oeps!! 😊🤗

Liefs Tover xxx


Hallo,

 

Ik zit zelf ook in de brugklas!! Ik ga dus bijna naar de tweede. In het begin van het jaar was ik niet helemaal mezelf en daardoor zijn er best wat drama's qua vriendengroepen ontstaan. Je moet gewoon honderd procent jezelf zijn want je vind altijd wel iemand. En het is leuk om een goede outfit te hebben, maar het is ook helemaal okee als je er een keer wat minder goed uitziet. Zorg gewoon dat je je snel thuis voelt en dan komt het allemaal goed, want geloof me, je bent niet de enige die het heel spannend vind hoor!!


Heyy @Jesse08:) Oeps sorry haha🙈🤭:P. Heb ik weer iets geleerd;)! 
Liefs xxx Banaantjeeee <33


Haha maakt niet uit hoor @Banaantjeeee @Tover01 🙂

Ik denk dat jullie mijn reactie wel raar vonden eerst😉 Gelukkig is er niet maar 1 middelbare school in Nederland 😅


Hey @Sterre20 ,

Het komt echt goed. Toen ik naar de brugklas ging kende ik ook niemand, maar nu heb ik 5 vriendinnen in mijn klas en ook nog mensen in andere klassen. En als je niet meteen vrienden hebt, is het ook niet erg. De eerste week dacht ik dat er niemand in mijn klas zat die mijn vriendin zou willen zijn, maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Veel plezier op de middelbare😉


Reageer