Skip to main content
Vraag

bijna school maar ziet er niet goed uit

• December 29, 2025
  • 8 reacties
  • 68 Bekeken

ghast
Forum|alt.badge.img+9

Hoi lieve mensen van het forum,

Zoals jullie weten begint school bijna en mijn dysautonomie heeft tijdens deze vakantie het een slechte vakantie gemaakt. De klachten worden namelijk niet beter en medicatie is niet nodig volgens de arts. Ik heb mijn leefstijl aangepast (op advies vd arts) door veel meer zout te eten, ijzer in te nemen en meer water te drinken, maar het doet oprecht niks.

Het probleem is: school is bijna.

School is de beste trigger voor mijn klachten omdat ik 8 uur per dag rechtop mag gaan zitten in de klas wat mijn dysautonomie zijn gang laat gaan. En dan naar het bord kijken en aantekeningen overnemen is nog erger want daar word je super duizelig van en je snapt het al. Op een gegeven moment val je flauw.

De school zou kijken naar mogelijke oplossingen voor na de vakantie maar dat is nog niet eens besproken met me en dus mag ik me waarschijnlijk op gaan maken voor super veel pijnlijke dagen met badminton erbij.

Waar ik me hard aan erger is dat ik elke dag 8e heb. Ik heb wel een paar tussenuren soms maar nog steeds.

De enige dag die redelijk te doen is is woensdag. Daar heb ik alleen LO (waar ik ook bijna flauwval) en beco.

Ik hoop eigenlijk dat ik mijn eigen lesrooster mag samenstellen met bijv. wnr ik me niet goed voel dat ik niet naar de les hoef en wnr wel dan wel of dat ik apart mag zitten in een lokaal en dan bijv. ik het apart uitgelegd krijg door iemand. En dat mijn toetsen worden aangepast.

Dat gaat niet gebeuren maar het zou geweldig zijn aangezien andere kinderen met dysautonomie super veel extra dingen krijgen.

Ik hoop dat jullie advies hebben en of jullie het ermee eens zijn of ik teveel vraag.

(sorry mods en lezers voor het lange topic weer).

Groetjes,

ghast

8 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • December 29, 2025

Hi ​@justGhast ,

Mijn vorige school hadden we een soort klas waar je alleen kon werken (dat heette daar het Pluspunt), daar ging ik zelf een tijdje heen toen echt bij de les zijn voor mij te veel was. Misschien heeft jouw school ook zoiets? 

Lukt zitten uberhaupt wel als je je niet goed voelt? Anders heeft je school mss een ehbo kamer of iets waar je even kan liggen?

Misschien kun je met de arts bespreken of het beter is om voorlopig te stoppen met LO/ hoe bewegen nu het beste kan?

Je vraagt echt niet te veel hoor! Dat gevoel van flauwvallen is super naar en vind het eig heel raar dat school zo slap reageert😑 

Liefs❤

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • December 29, 2025

Bedenk me trouwens nog dat je evt. naar de huisarts zou kunnen gaan omdat de arts nog een tijdje duurt, mss kan hij/zij ook contact hebben met school❤

Liefs en sterkte😘

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topic-opener
  • Topper
  • December 29, 2025

Hoi ​@Cantaloupe 

Jij bent oprecht mijn redder in nood in deze maanden. Je hebt super veel steun geboden en super veel reacties achtergelaten en dat wordt gewaardeerd.

Wij hebben alleen maar een infotheek waar je terechtkunt voor vragen en wanneer je rustig wilt studeren. Misschien is dat een optie.

Ik heb nog nooit een EHBO/zorgkamer gezien in mijn school (ook al ben ik in bijna alle 470 lokalen geweest).

LO lukt opzich wel maar wanneer je stil moet staan (is veel bij ons) bij bijv. uitleg/spel dan snap je al dat dat minder is.

En zitten is niet leuk. Thuis of op school: ik vermijd 90° zitten zo veel mogelijk. Ook al is dat op school zeg maar onmogelijk en ja daarom dat deel in het topic.

Huisarts is idd nog een mogelijkheid maar dat bewaren we als het nodig is want zij hebben er niet veel mee te maken.

Maar super bedankt. Ik waardeer je steun.

Groetjes,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • December 29, 2025

Hi ​@justGhast ,

Ik wist de naam niet meer precies maar kon het gelukkig nog wel vinden😅 Dat pluspunt was de naam die mijn school er aan gaf, maar dat was een  Integratieklas. Ik wist voordat ik daar heen ging ook niet dat mijn school dat had, dus je zou er mss naar kunnen vragen♥️
Groetjes :)

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topic-opener
  • Topper
  • January 4, 2026

Nou, morgen is het school en ik stond vandaag nog in de winkel en na 1 minuut staan ging mijn hartslag al erg stijgen en voelde ik mijn bloed naar mijn benen gaan en viel ik bijna flauw.

Ben benieuwd hoe het morgen gaat op school…

Morgen heb ik trouwens mentorles (waarschijnlijk doen we iets van loopbaanbegeleiding op de laptops). En de kans dat ik er meer diagnoses bij krijg is super groot. (wat ik niet erg vind want het zal mijn situatie wat duidelijker maken)

Zal ik daar een gesprek aanvragen weer en wat zal ik verder kunnen vragen naast wat ​@Cantaloupe heeft gezegd? Ik wil eigenlijk NIET op gesprek met de zorgcoördinator want die gaat me waarschijnlijk niet serieus nemen.

Dankjewel voor alle steun deze maanden. Het heeft mijn leven in ieder geval iets van geluk gegeven.

Liefs,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • January 4, 2026

Hi ​@justGhast ,

Ik denk dat je een gesprek met je mentor bedoeld toch? Ik zou dat gewoon doen hoor ❤

Hoop dat ze wel iets op school hebben waar je kan liggen, maar stel ze hebben dat niet kun je mss vragen of je zo'n oprolbaar campingmatje daar mag hebben (die je dan zelf koopt/je ouders) en dat je een afspraak maakt waar op school dat kan? Heb verder weinig toe te voegen op de dingen die ik eerder al zei, maar hoop iemand anders wel nog 🙂 

Liefs en succes morgen, hoop dat het toch een beetje te doen is.. Anders wel aangeven he❤

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topic-opener
  • Topper
  • January 5, 2026

Hoi lieve mensen van het forum,

De mentor wilde mij vandaag spreken en raad eens. Hij wil ervoor zorgen dat mijn rooster wordt aanpast (naar 4 lesuren per dag) en dat IK de lesuren mag kiezen. Verder gaat mijn mentor nog dingen regelen met toetsen en meer.

Wat een geweldig nieuws.

(Sorry als dit bloggen is mevrouw/meneer vd Kindertelefoon maar ik wilde het ff laten weten).

Groetjes,

ghast

Mariska H
Forum|alt.badge.img+6
  • Kindertelefoon
  • January 5, 2026

Hoi ​@justGhast ,

Wat fijn dat je goed nieuws hebt gekregen.  Goed dat je met je mentor hebt gepraat, en dat er begrip is voor jouw situatie.

Bij veranderingen in een situatie kun je altijd een update geven. Zolang jullie on topic blijven wordt het niet als chatten of bloggen gezien. 
 Iets wordt snel een chat als er andere onderwerpen worden besproken in een topic. Een blog is voor ons als je andere gebruikers regelmatig op de hoogte houdt, zonder dat het om een nieuwe ontwikkeling gaat. 

ik hoop dat het zo iets duidelijker is voor jou.

Groetjes,  Mariska