Vraag

Ben ik (hoog)begaafd met een gemiddeld IQ?

  • 3 October 2020
  • 7 reacties
  • 3258 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Nou, ik heb zelf een IQ van 96 en zit in 3 MAVO. Maar ik ga naar HAVO na dat ik de examens van 4 MAVO af heb, maar het probleem wat een beetje bij mij is is dat het gemiddelde IQ van een HAVO leerling tussen de 110 t/m 115 is. En ik vindt zelf de opdrachten die ik krijg bij 3 MAVO krijg echt makkelijk, en ik heb de laatste tijd gemiddeld een 7 t/m 10 voor al mijn toetsen. Maar mijn vraag is nu dus, hoe kan ik alles makkelijk vinden als mijn IQ 96 is? En hoe ga ik naar HAVO en zeggen dat mijn IQ 96 is? En ik heb ook al in een 5 HAVO boek van wiskunde gekeken van mijn nicht, en ik snap op zich alles wel. En ik ben ook de laatste tijd op internet gaan zoeken van “aantal kenmerken dat je slim bent” en de meeste kenmerken komen overeen. Dus kan het zijn dat mijn IQ test op de basisschool belemmerd is door een aantal factoren (Zoals afleiding of door de CITO'S die er ook werden gegeven voor en na de IQ test of door een ‘slechte’ dag)? Of is mijn “hoogbegaafdheid” nu pas bezig of kan dat helemaal niet? (Ik leer btw ook heel snel)


7 reacties

Of dat (hoog)begaafdheid later pas wordt gezien of gekenmerkt?

Hallo anoniem983 :)

IQ is een meting die op dat moment geldt. Dus je IQ kan nu best hoger liggen dan 96 want het is al een aantal jaar geleden. Bijvoorbeeld bij mij op de basisschool veranderde mijn IQ tussen 2 metingen in 2 jaar van 116 naar 130. 

IQ geeft tevens alleen de algemene intelligentie aan van algemene onderwerpen dus IQ is iets anders dan intelligentie.

-TheMightySlayer <3

Je hoeft niet per sé hoogbegaafd te zijn om naar havo te gaan

Reputatie 3
Badge +4

Nou, ik heb zelf een IQ van 96 en zit in 3 MAVO. Maar ik ga naar HAVO na dat ik de examens van 4 MAVO af heb, maar het probleem wat een beetje bij mij is is dat het gemiddelde IQ van een HAVO leerling tussen de 110 t/m 115 is. En ik vindt zelf de opdrachten die ik krijg bij 3 MAVO krijg echt makkelijk, en ik heb de laatste tijd gemiddeld een 7 t/m 10 voor al mijn toetsen. Maar mijn vraag is nu dus, hoe kan ik alles makkelijk vinden als mijn IQ 96 is? En hoe ga ik naar HAVO en zeggen dat mijn IQ 96 is? En ik heb ook al in een 5 HAVO boek van wiskunde gekeken van mijn nicht, en ik snap op zich alles wel. En ik ben ook de laatste tijd op internet gaan zoeken van “aantal kenmerken dat je slim bent” en de meeste kenmerken komen overeen. Dus kan het zijn dat mijn IQ test op de basisschool belemmerd is door een aantal factoren (Zoals afleiding of door de CITO'S die er ook werden gegeven voor en na de IQ test of door een ‘slechte’ dag)? Of is mijn “hoogbegaafdheid” nu pas bezig of kan dat helemaal niet? (Ik leer btw ook heel snel)

 

Hoi anoiem983

 

Ik zou dat IQ gebeuren met een korreltje zout nemen. Dit is namelijk geen inzicht over jouw prestaties van de middlebare. Het is namelijk zo dat jouw kennis gegroeid is sinds de basisschool, met als gevolg daarvan dat je misschien makkelijker bruggetjes kan leggen en meer fantasie hebt, met als gevolg daarvan dat je IQ hoger ligt dan op de basisschool.

 

Hopelijk heb ik het een beetje goed verwoord.

Hey,

 

Zoals eerder al is gezegd,  het een meting van dat moment, er kan in een bepaalde tijd veel veranderen, en daarbij , het is een getal , het gaat meer om hoe je prestaties zijn. Het gaat niet over je iq, bij de basisschool kijken ze of je een bepaald niveau aan kan, bij mij was het eerst zo dat het een stuk lager was dan toen ik in het 1e jaar van de middelbare zat, ik werd na een aantal weken gevraagd of ik een niveau hoger wou en dat ik dat makkelijk kon, dat heb ik gedaan en daarna kon ik nog een niveau hoger, wat ik wil zeggen is, dat het niet veel uitmaakt en op de basisschool leer je ook heel anders als op de middelbare,  dat scheelt ook . Als ik kijk naar mijn iq score van nu en van de basisschool is er heel wat verschil, voor mij persoonlijk vind ik het gewoon zo, als je goed presteert maakt het dan uit wat je iq is, nee , als je slecht presteert ,maakt het dan uit wat je iq is , persoonlijk zeg ik ook nee. 

Als jij het begrijpt en snapt,  wat maakt dat iq dan uit. Na mijn mening helemaal niet. 

En trouwens als je hoogbegaafd bent betekent niet dat iedereen die dat is op havo vwo of gymnasium zit. Er zijn er ook genoeg die een hoog iq hebben maar er gewoon geen behoefte hebben aan al die dingen,  dus die liever voor makkelijk gaan. Dat verschilt per persoon, andersom ook. Er zijn genoeg mensen die havo vwo hebben met een lager iq dan een gemiddelde leerling van dat niveau. 

Dus , het is een getal , het zegt niks over je prestaties .

Verder, ik zou is kijken of je nog een iq test kan doen voor dit moment, misschien heb je nu wel een iq van ik noem maar wat, 127 ofzo.

 

Hopelijk heeft dit geholpen. 

 

Groetjes Gebruiker c 

 

Verder, ik zou is kijken of je nog een iq test kan doen voor dit moment, misschien heb je nu wel een iq van ik noem maar wat, 127 ofzo.

 

Hopelijk heeft dit geholpen. 

 

Groetjes Gebruiker c 

Ik ga praten met mijn mentor over mijn niveau dat ik het makkelijk vindt en/of ik een niveau hoger mag of een klas mag overslaan.

Reputatie 1
Badge +1

Hoi! 

Scholen, onder andere middelbare, hoge- en universiteiten kijken bijna nooit naar jouw IQ. 
Ze kijken het liefst alleen maar of je een bepaalde niveau aankan. Als je HAVO makkelijk vindt, dan is dat gewoon prima.

Dus je hoeft echt niet te zeggen tegen je docenten en andere mensen; '’Hey, ik heb een IQ van 96'’.  Zoals andere al zeiden- het is een moment opname. Wie weet misschien ben je wel (hoog)begaafd. Maar dat weet nu niemand. Je kan altijd weer een nieuwe intelligentietest doen, maar ze zijn wel heel vaak duur.

De tabellen/plaatjes over gemiddelde IQs per schoolniveau zijn ook alleen maar inschattingen. Ze zijn nooit precies en elke tabel die je vindt heeft andere meningen. Maar scholen zijn zelden geïnteresseerd in IQ scores van hun leerlingen. Tenzij ze natuurlijk iemand  opvallend’ willen- onderzoeken.

Ik zou ook die lijstjes van '’kenmerken van extra slimheid'’ ook niet te serieus nemen. Ik vind ze zelf niet objectief genoeg: te subjectief. Want iedereen heeft zijn eigen unieke perspectief over wat intelligentie en slimheid betekent. Ook in het wetenschap. Niemand is geboren met persoonlijkheidskenmerken waarin sommigen overeenkomen met '’kenmerken dat je veel slimmer bent'’. Je '’evolueert'’ door je leven heen. Wat wel een goede indicatie kan zijn, is de stimulatie van jouw omgeving sinds je geboorte.  Het lijkt erop dat kinderen die van jongs af aan eerder gestimuleerd, geholpen en over het algemeen een goede educatie hebben/hadden, beter presteren op testjes inclusief IQ-testen. Best logisch.

Maar ja, als je jezelf herkent in de '’slimme kenmerken'’ lijst is dat ook gewoon prima.
Het verandert niks en je blijft gewoon jezelf. - En dat vind ik toch wel het belangrijkste van allemaal.

Reageer