Vraag

beelddenker en faalangst

  • 2 July 2020
  • 2 reacties
  • 69 Bekeken

Badge

hoi, 

mijn naam is Robin en ik zit in de 1e klas (bijna de 2e) en ik loop vaak tegen het feit aan dat ik beelddenker ben en faalangst heb. zijn er mensen die dit ook hebben? zo ja wat helpt jullie met bijvoorbeeld bij het leren of als je een toets moet maken. ik vind het namelijk best vervelend als ik dan voor mijn opdrachten uitmuntend haal en dan voor een toets maar een 6 ofzo.

 

ik hoop dat jullie wat tips hebben 

 

groetjes Robin :)


2 reacties

Hey,  Robin 

Zelf ben ik ook een beetje een beeld denker, ik had vorig jaar in de 2e wat opmerkingen van een leerkracht bij wiskunde, dat ik een beetje afwezig was,  dat kwam ook door wat andere dingen , maar ook omdat ik doe beeld denken. Dus als ze iets uitlegd zie ik het helemaal voor me . Mij hielp dat juist want ik begreep het ook sneller denk ik . Omdat ik het voor me zag. Ik kan alleen als tip geven om tegen je docent te zeggen dat je beelddenkt en dat ze dan jou een beetje in de gaten houd of je soms aanspreekt . Ik zelf heb dit wel tegen mijn docent verteld toen, maar ik had geen nadeel eraan. Alleen vond ze het zorgwekkend dat ik een beetje afwezug was. Ik heb dat haar ook verteld dat ik beeld denk en dat dat ook een rede was. En ik zei ook dat ik last van falen heb. De ret van dat jaar heeft ze daar op gelet . Mijn punten gingen niet omlaag en ook niet heel erg 9mhoog, want ik stond haal heel hoog voor dat vak dus ja. Maar zij wist dat dus en dat was voor haar wel wat duidelijkheid. 

 

 

Hopelijk helpt dit. 

Groetjes Gebruiker c 

Bij opmerkingen laat het maar weten. 

Ps. met beelddenken is niks mis mee. Als je het onder controle hebt geeft het juist voordelen. 

Dus mijn advies is . Dat je het tegen mensen zegt , dan weten ze dat en kunnen ze er rekening mee houden .

Hi Bestrobin27,

ik ben ook een beelddenker, iig meer dan de meeste van mijn leeftijdsgenoten, maar daarnaast is bij mij (en ook mijn twin) het woorddenken goed ontwikkeld. Wij zijn daar ooit eens op getest en toen kwam dat er uit. Wij hebben niet echt een dominante rechter of linker hersenhelft, maar beide zijn sterk ontwikkeld, ook door meer verbindingen (dan gemiddeld) tussen onze 2 hersenhelften.

 

Op zich is het wel interessant om te lezen hoe ‘iedereen’ zich vanaf baby zich de eerste jaren vooral als ‘beelddenker’ ontwikkelt en vanaf een jaar of 4 in de meeste gevallen als ‘woorddenker’ verder ontwikkelt.

Zo’n 5 % is beelddenker en de rest woorddenker, alhoewel er natuurlijk allerlei varianten en combinaties mogelijk zijn. Beelddenken ‘gebeurt’ vooral in de rechter hersenhelft en woorddenken in de linker. Bij de meeste mensen is er ofwel een dominante rechter hersenhelft ofwel een dominante linker hersenhelft.

Als je nu beelddenker bent, dan loop je sneller tegen dingen aan, omdat ons onderwijs vooral gericht is op woorddenken. Toch is beelddenken niet per definitie een gebrek. Het biedt zelfs voordelen, alleen niet op alle vlakken.

Om hier wat meer over te weten te komen is het misschien handig om de artikelen (linkjes hieronder) even te lezen.

Om toch alvast iets meer duidelijk te maken over wat er in de verschillende hersenhelften ‘gedaan wordt’ onderstaand overzichtje. In beide hersenhelften spelen zich belangrijke processen af, waar je veel aan kunt hebben. Alleen past dat wat zich in de linker hersenhelft zich ‘afspeelt’ beter bij hoe er over het algemeen onderwijs wordt gegeven, maar juist die dingen die zich in de rechter hersenhelft ‘afspelen’ zijn belangrijk om te hebben als je later gaat werken en dingen in de praktijk op moet lossen. Dan heb je met een dominante rechter hersenhelft vaak een beter overzicht en bent creatiever in oplossingen bedenken etc. Een dominante rechter hersenhelft komt vaker voor bij hoogbegaafdheid, dus denk nou niet dat beelddenkers dom zijn en niks kunnen. Ze kunnen van alles, alleen op een iets andere manier.

 

Functies van de rechterhersenhelft

Functies van de linkerhersenhelft

intuïtie

logisch denken

gevoelens

analytisch vermogen

gewaarwording en indrukken

cognitieve functies

vermogen om creatieve verbanden te leggen

 

het vermogen om ruimtelijke processen te doorzien

 

 

Bron: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/144167-de-oorzaak-van-beelddenken-ligt-in-de-hersenen.html

 

Hieronder nog wat linkjes, zoals eerder beloofd. Ik denk dat je het beste de artikeltje even helemaal leest voor een goed overzicht.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/144174-ben-ik-een-beelddenker-is-mijn-kind-een-beelddenker.html

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/167296-wat-is-het-verschil-tussen-beelddenken-en-woorddenken.html

https://rieja.infoteur.nl/specials/beelddenken.html

https://educatie-en-school.infonu.nl/studievaardigheden/48778-beelddenken-bij-leerproblemen.html

In het laatste artikeltje staan de voor- en nadelen op een rijtje en geloof me er zitten veel voordelen aan beelddenken, alleen past beelddenken minder goed in het onderwijs wat in Nederland gegeven wordt. Dus, ik zou zeggen, nog even volhouden tot je je diploma hebt of kies een ander soort school die beter bij beelddenken past, maar geloof me er gaat een wereld aan mogelijkheden open voor jou in de toekomst.

Het is nu even kijken en proberen hoe je je wat beter kunt aanpassen aan de manier waarop er les wordt gegeven.

 

Ik snap dat je soms het gevoel hebt dat je onderpresteert, terwijl je wel de capaciteit hebt.

 

Als ik jou was zou ik eens aan je mentor vragen welke oplossingen of hulpmiddelen er zijn om je ‘beter’ te voelen en om jouw capaciteiten beter tot uitdrukking te laten komen op school. Ik vind ook wel dat school daar een beetje moeite voor mag/moet doen.

 

I know, het is misschien frustrerend nu, maar strakjes als je niet meer binnen een op woorddenken gebaseerde omgeving komt te werken, dan zijn er veel kansen voor mensen zoals jij.

Houd dat iig in gedachte.

 

Ben je creatief en heb je hobby’s in die richting? Merk je dat je sneller denkt en meer ‘out of the box’ denkt dan klasgenoten?

 

Groetjes,

M&M's 

 

Reageer