Skip to main content
Vraag

ADHD Problemen

• October 14, 2025
  • 4 reacties
  • 19 Bekeken

Larsy
Forum|alt.badge.img

Hallo ik ben Lars en ik heb soms nog wel eens wat agressie problemen omdat ik van mijn scherm afmoet ofzo ik vind het moeilijk om iets anders te bedenken om te doen alleen als ik buitenspeel dan rij ik maar gewoon een beetje rondjes om mijn dorp heen met mijn elektrische fiets en als ik iets leuks te doen heb dan ben ik daar dan ook snel eigenlijk klaar mee alleen ik heb ook erge slaapgebrek ik vind het moeilijk om me te concentren op slapen want ik ben nu 12 jaar en slaap meestal niet voor 11 uur savonds en ik heb ook nog eens deze week de toetsweek waardoor ik al 2 onvoldoendes heb (ik zit op middelbare 1ste) want ik kan me ook niet concentreren op het leren voor mijn toetsen dus als iemand wat tips heeft voor minder scherm, optijd naar bed, en hoe ik me meer kan focussen op het leren geef alsjeblieft eventjes dan wat tips want ik kan het zo langer echt niet volhouden.

Groetjes Lars

4 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • 2195 reacties
  • October 14, 2025

Probeer anders in kleine stukjes te werken, bijvoorbeeld 20 minuten leren, dan 5 minuten pauze. Zet je telefoon weg als je leert, anders blijf je toch altijd afgeleid. Wat ook kan helpen probeer een uur voor je naar bed gaat geen schermen meer te gebruiken en doe iets rustigs. 

xx liefs Wolf 🐺

Larsy
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 4 reacties
  • October 14, 2025

Dankjewel ​@Wolf ik waardeer het!

Groetjes Larsy

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • 2195 reacties
  • October 14, 2025

Geen probleem, Lars! Als je ooit weer ergens mee zit, maak gerust nog een topic aan. Daar is het forum voor. You got this!

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • 78 reacties
  • November 8, 2025

Hoi lars ik heb een paar tips die je misschien wel kunt gebruiken.

Deze tips gaan over focussen op leren

Tip1: Zorg ervoor dat je in een rustige omgeving leert, bijvoorbeeld in je kamer, of bibliotheek,   of zet een zacht muziekje op zodat je je kunt concentreren.

Tip2: Zorg ervoor dat je niet twee dingen tegelijk doet als je leert, bijvoorbeeld je telefoon.

Tip3: besteed de meeste aandacht aan dingen die je niet zo goed weet.

Tip3: Leer niet de avond of dag voor de toets, want dan onthoud je het niet wat je leert, dus leer altijd weken van tevoren het liefst een maand van tevoren of 6 weken van tevoren.

Tip4: Hou soms pauze zodat je hersenen kunnen onthouden wat je hebt geleerd.

Tip5: Laat je overhoren door iemand, bijvoorbeeld je moeder of vader of broer of zus.

Deze tips gaan over schermtijd

Tip 1: Stel een timer voor je zelf in zodat je weet wanneer het tijd is om iets anders te doen.

Tip2: Ga bijvoorbeeld met vrienden afspreken, zodat je niet alleen maar thuis zit.

Tip3: Ga bijvoorbeeld met vrienden spelletjes spelen, bijvoorbeeld wie het eerste bij een boom is, of speel mens erger je niet, of speel dokter biber, of bak koekjes of maak, huiswerk.

Tip4: Ruim je kamer op als het rommelig is.

Tip5: stel limieten in  op je telefoon, zodat je weet dat je iets anders moet gaan doen, zoals tekenen een boek lezen, naar de biebliotheek gaan als je een boek wilt lenen.

Tip6: Zet je telefoon op vliegtuigstand als je niet gestoord wilt worden.

Tip7: Help met klusjes in huis.

Tip8: Zit gewoon ontspannen op de bank, te lezen.

Deze tips gaan over optijd naar bed

Tip1: Zorg ervoor dat je voordat je naar bed gaat, of voor het eten en ook na het eten proberen om  3 uur geen scherm voor je te hebben , want dat zorgt ervoor dat je niet goed slaapt of vaak pas om 1 uur of 4 uur in de nacht gaat slapen.

Tip2: Zorg ervoor dat je op vaste tijden naar bed gaat, zodat je genoeg tijd heb om te slapen.

Tip3: Als je niet kunt slapen tel dan schaapjes in je hoofd, of ga een boek lezen, zodat je in slaap val.

Tip4: Drink wat water dat helpt soms.

Tip5: Ga als je niet kunt slapen uit bed en loop wat rond, dat helpt als je niet kunt slapen, maar blijf niet in bed liggen want anders blijf je draaien in bed zonder in slaap te vallen.

Tip6: Denk als je in bed ligt aan leuke dingen, zodat je makkelijker in slaap gaat vallen.

Lars ik hoop dat je iets aan deze tips hebt, je kunt altijd vragen stellen.