Skip to main content

Hallo allemaal,

Vorig jaar wou ik heel graag naar vwo, ik werd hiervoor geweigerd omdat de afdeling ‘vol’ zat. Ik zit nu op de havo en verveel me dood. Ik haal soms ook regelmatig onvoldoendes omdat de stof te saai is en teveel overheen komt met de vorige jaren en hierdoor heb ik geen motivatie om ervoor te leren.

Eff een klein stukje context: ik ben dus hoogbegaafd en als ik een gebrek aan uitdaging heb ga ik mij snel vervelen. Ik wil later graag geneeskunde studeren maar werd geweigerd bij het stedelijk gymnasium in groep 8 omdat de juf mij een mavo advies gaf terwijl er uit de toets een vwo niveau kwam. Vanwege mijn hoogbegaafdheid pik ik snel dingen op en heb ik een goed geheugen dus ik denk dat voor een groot deel mijn achterstand wegwerken geen probleem gaat zijn omdat ik dit wel eens eerder had moeten doen. Het enige probleem is alleen dat ik voor sommige vakken onvoldoendes sta, maar dit komt grotendeels uit verveling. De vakken waarvoor ik een onvoldoende sta was ik niet van plan om te kiezen en de vakken die ik graag in mijn profiel zou willen sta ik een 7,5 voor of hoger.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen want ik verveel me echt heel erg, ik heb bij mijn mentor gevraagd naar uitdagende opdrachten maar hier is niks van gekomen. Vorig jaar werd ik als het ware uitgelachen omdat ik graag naar het vwo wil. En nee van 5 havo naar 5 vwo is geen optie omdat ik later werk wil doen waarvoor de minimale tijd om te studeren al boven de 8 jaar ligt en dan is een extra (onnodig) jaartje erbij erg veel,

Heeft iemand tips?

Hallo Saar, vervelend dat jij je nu moet vervelen. Het is wanneer je naar VWO wilt natuurlijk niet zo slim om onvoldoendes te hebben in 3 Havo, je had kunnen bedenken dat ze daar een probleem van gaan maken. Onvoldoendes suggereert ook dat het niet enkel een vak was, waarmee je natuurlijk in de ogen van de schoolleiding niet voldoende hebt bewezen dat je het niveau aan kan.

Welke vakken ginge het precies om, waren het enkel talen welke onvoldoende waren of ook andere vakken zoals wiskunde, natuurkunde, scheikunde of biologie dan zijn dat de vakken die je later in de 4e natuurlijk ook weer krijgt.

Er zijn trouwens nog veel meer wegen naar een studie geneeskunde, maar let wel op dat afhankelijk van het aantal aanmeldingen in bijvoorbeeld Groningen nog een loting plaats vindt. In deze loting krijg je een ranking op basis van je cijfers en dan helpt het wanneer het allemaal goede cijfers zijn natuurlijk!

Je kan ook na een propedeuse op HBO in een passende interessante richting inschrijven voor een geneeskunde studie, dan ben je de vakken die je niet interesseren nog efficiënter en sneller kwijt. Zorg wel dat je dan natuurlijk een HBO studie kiest die je interessant vindt en aansluit bij je toekomstige ambitie geneeskunde te studeren.

Groetjes en succes!

Reageer