14 en naar het MBO

  • 15 January 2019
  • 4 reacties
  • 126 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,
Ik heb vandaag een gesprek gehad met de leerplicht ambtenaar over wat ik zou kunnen doen aangezien ik 2x ben blijven zitten in de eerste en nu bijna geen opties heb qua school. (Mede dankzij mijn PTSS en PDDNOS lukte het tijdens dat ik een depressie had niet naar school te gaan en nu zit ik opgescheept met kindjes van 12. Zelf ben ik 14. Maar mensen schatten me bijna altijd 17 18 jaar oud omdat ik 1.90 ben.)

Nu heb ik zelf gezegd dat speciaal onderwijs echt geen oplossing voor me is. (Heb ik nu 1.5 jaar gehad). Maar regulier onderwijs neemt me niet meer aan. En nu is er 1 school die dat wel doet maar dan zit ik met kinderen die net van de basisschool afkomen en ik ben bang dat ik daardoor in de toekomst bijna niet naar school ga.

Maarja door dit alles heb ik de afgelopen 3 jaar nog geen fuck gedaan. Nu is er een voorstel gedaan dat ik wellicht naar het MBO kan gaan en de middelbare kan overslaan als het ware. Ik ga dan niveau 1 doen waarvoor ik geen diploma nodig heb. En daarna zal ik mezelf omhoog werken om na een paar jaar een niveau 4 diploma te halen, zodat ik HBO rechten kan studeren. (Ik heb VWO niveau dus dit zou niet te moeilijk zijn).

Zelf heb ik hier verschillende gedachtes over. Wat denken jullie over dit en wat zou mij misschien kunnen helpen?

-Egobooster

4 reacties

Ik zou kiezen voor die ene school met de wat jongere kinderen. Het is maar 2 tot 3 jaar verschil. Voor je persoonlijke ontwikkeling is het waarschijnlijk ook beter. Misschien kun je kijken of je vanaf het begin wat extra taakjes kan krijgen zodat je misschien wat meer motivatie houdt om naar school te gaan. Mbo n1 is echt geen pretje. Het lijkt volgens veel mensen erg op speciaal onderwijs (verglijkbaar met cluster 3 en 4). Het is vaak te makkelijk voor een(op gebied van leren) redelijk functionerend persoon. Denk goed na over je keuze en hou vol!! Je hele toekomst hangt er van af.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. Succes!!
@Euhm Zoals ik net heb verteld ben ik zelf geen klein persoon, zowel uiterlijk als wel in gedrag. En doordat ik totaal niet kan omgaan met jongere kinderen is er voor mij dan geen plezier meer om naar school te gaan en daardoor ga ik dan niet naar school. MBO Niveau 1 is maar 1 jaar en daarna wil ik doorgaan. Steeds hoger.
Zelf had ik andere nadelen dan dat jij zegt.

Zou je wat beter kunnen uitleggen wat MBO negatiever maakt dan naar gewoon een middelbare school.
Ik heb zelf ook veel moeite met leeftijdsgenoten en jongere kids. Ik word zelf ook vaak ouder geschat en gedraag me vaak ook zo. Op een vmbo,havo of vwo zijn de docenten, begeleiders en andere werknemers gewend aan leerlingen die midden in hun pubertijd zitten en weten daardoor hoe ze er mee om moeten gaan en wat voor steun ze kunnen bieden. Op een mbo hebben de meeste leerlingen het grootste deel van die mentale en fysieke veranderingen al achter de rug. Ondanks dat we heel volwassen over kunnen komen, doen en denken we vaak gewoon als een 14/15 jarige die giert van de hormonen. Binnen een mbo is gewoon minder passende begeleiding te vinden voor onze leeftijden. De docenten zijn minder gewend aan de hormoongestuurde spatjes van een 14 jarige. En een mbo docent kiest niet voor niks voor een mbo ipv een middelbare school.
Ik zit zelf op een vso waar ik de eerste 18 maanden me overal tegen verzette. Na de eerste 18 maanden begon ik mensen toe te laten. Ik zit er nu ongeveer 20 maanden denk ik(inclusief vakanties en vrije dagen). Ik zou dit jaar mijn diploma halen en naar mbo eco&wildlife gaan. Ik wilde dit zo graag dat ik niet meer inzag dat ik mezelf er mee kapot maakte. Na wat meeloopdagen op het mbo heb ik toen besloten(met tegenzin in het begin) een jaar langer op deze school te blijven ivm gedragsproblemen en het niet aan planningen kunnen houden.
Als ik jou was zou ik me aanmelden voor wat meeloopdagen om gewoon een beetje te kijken wat mbo nou precies inhoud.
Ik heb verder geen oordeel over of de een negatiever is dan de ander. Dat is per situatie en per individu verschillend.
Nogmaals suc7
@Euhm thnx voor je reactid

Reageer