Skip to main content
Vraag

Wat is naar jullie mening het grootste leeftijdsverschil?

• October 4, 2025
  • 14 reacties
  • 226 Bekeken

DnDlover
Forum|alt.badge.img+1

De titel zegt de vraag eigenlijk al. Wat is naar jullie mening het grootste leeftijdsverschil dat je kan hebben onder de 18 als stel? En boven de 18? 

14 reacties

• October 5, 2025

onder, waarschijnlijk iets van 3 jaar (2 als iemand boven de 18 zit). als ze allebij boven de 18 zijn, dan 5

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 5, 2025

Onder de 18 vind ik dat een leeftijdsverschil van 2 tot 3 jaar meestal het meest normaal en veilig is, omdat je dan vaak in dezelfde fase zit qua school en leven. Bijvoorbeeld een 15-jarige met een 17-jarige kan nog goed passen. Groter dan dat kan soms lastig zijn omdat je dan in hele verschillende fases zit qua volwassenheid.

Boven de 18 kan het leeftijdsverschil natuurlijk veel groter zijn, zolang jullie het allebei fijn vinden en het goed voelt. Sommige mensen vinden 5, 10 of zelfs meer jaar verschil prima, zolang er respect is en jullie op dezelfde golflengte zitten. Wat vind jij eigenlijk? 

xx liefs Wolf 🐺

DnDlover
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • October 6, 2025

Hoi ​@Wolf , 

Ik denk dat ik er een beetje dezelfde mening in heb als jij. Onder achtien is het 2 jaar of minder altijd goed enmet 3 jaar verschil moet je het wel echt zeker weten. 4 is teveel onder 18. Boven achtien is 5 jaar nog tip top naar mijn mening (mijn ouders verschillen 5 jaar, dus ja) en tussen 5 en 10 moet je weer gewoon kijken hoe het is tussen de 2.

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • October 6, 2025

Vinden jullie dat 13 & 15 kan?

S4GEEE
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • October 6, 2025

heyy ik vind zelf dat het tot 4 jaar verschil kan onder de 18, ik en mijn partner hebben 3 jaar en 3 maanden verschil, daar kijken mensen ons ook vaak raar voor aan wat wel stom is, maar we blijven wel bij elkaar want we houden veel van elkaar. als het goed is is het in nederland tot 3 jaar verschil onder de 18 okee, maar ik vind zelf dat 4 jaar moet kunnen. ik weet niet zeker of deze informatie kloppend is, maar dit is wat ik zelf heb gehoord. hoop dat het helpt!

groetjesss ​@S4GEEE 

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • November 1, 2025

Ik denk max 3 jaar verschil

En idd wat ​@Wolf al zei!

Liefs, XXX 

banaan met chocoladesaus
Forum|alt.badge.img+3

hoi ik vind dat leeftijdsverschil niet heel veel uitmaakt maar het is best wel raar als ik bijvoorbeeld 16 ben en mijn vriendje of vriendin 10 jaar jonger verder vind ik dat het niet uitmaakt

groetjes,

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 1, 2025

Ik ben bijna 17 en ik zou zeker niet jonger dan 15 gaan. Boven de 18 ligt aan hoe oud je bent denk ik. 

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • November 4, 2025

ongeveer 2 tot 3 jaar. en boven de achttien 10 tot 15 jaar 

groetjesss vie

King.tbdl
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • November 4, 2025

Hey, ik vind 18 en 16 bijvoorbeeld niet kunnen, 13 en 15 vind ik ook wel heftig omdat ik 13 jarige veel minder volwassen vind. 17 en 15 of 16 en 14 vind ik nog kunnen,

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • November 5, 2025

Onder de 18 maximaal twee jaar zou ik zeggen, daarboven weet ik niet echt, meer dan tien jaar lijkt me wel heel veel.

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • November 6, 2025

okay dus onder de 18 vind ik max 2.5 jaar. maar wel als de jongste persoon 13 is. want ik vind 12 en 14-15 niet kunnen, nou ja t verschil in levensfase is net verkeerd, want ik vind 14 en 16-17 dus al wel weer okay-ish. Maar ik denk dat dit nog wel heeft te maken met de mentale leeftijd. Als jij 13 ben maar je gedraagd je nog als iemand uit groep 7 ja… dat is dan wel een ander verhaal. 

Nou ja wnr je 16 ben en je bf/gf is 19 vind ik dit ook nog wel okay. maar 15 en 19 niet.  dus vanaf 15 vind ik dat je met iemand kan hebben van 18 jaar, maar dan moet je wel al met diegene gehad hebben voordat die 18 werd. Een jaar is al prima. 

Dan leeftijd verschil waarbij beide 18(+) is, boeit het mij niet zoveel. 18 en 22 kan, 18 en 26 kan, als er maar met respect wordt gehandeld en volwassen wordt gedragen. 18 en 30(+) vind ik wel te ver gaan. Zo'n groot leeftijdsverschil(12 jaar) is okay naar op een latere leeftijd, niet wanneer de jongste persoon 18 is. Als je 30 en 42 heb bijv, dat kan wel

ja

kusjesss,

betty boop

armydreamerss
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • November 6, 2025

@anoniem040  zolang jullie niks sexueels doen ofzo, maar wat vinden jullie van 12 en 14 want mijn crush is 14, ik ben bijna 13 maar hij zit in mijn klas

sherma_fan_1305
Forum|alt.badge.img+3

ik denk t grootste leeftijds verschil eraan af hangt ik bedoel je kan ig wel 2 tot 3 jaar hebben want je hebt bijde waarschijnlijk nog geen idee hoe het leven in elkaar zit en je kan stomme dingen doen bijv als jij 16 bent en je hebt met iemand van 8 ja dat is gek ja ik bedoel bijvoorbeeld jij wilt weten hoe het is om je eerste kus te hebben en degene waarmee je hebt die wil leren hoe je op de meest effectieve manier van de glijbaan af kunt glijden dat is gek het zou nog gekker zijn als je boven de 16 enzo bent (t is eigk al gek als je niet in de buurt van dezelfde leeftijds groep bent) en als je allebij boven de 25 bent maakt het niet meer zo veel uit hoe oud je bent ik bedoel toen mijn vader 14 was was mijn moeder 6 maar ze leerden elkaar pas kennen nadat ze bijde 30 waren dus dan kan het gewoon snapie?