Skip to main content

Verliefd op klasgenoot maar denk daar heel veel over na

• January 7, 2026
  • 1 reactie
  • 64 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo allemaal,

ik ben 15 jaar en ik zit in het middelbaar. Ik ben verliefd op iemand uit mijn klas, maar ik merk dat ik daar steeds heel veel over nadenk. Soms doet die persoon lief tegen mij en kijkt af en toe in mijn richting, maar andere momenten lijkt die juist afstandelijk en lacht of praat vooral met anderen. Dat maakt me erg onzeker.

Ik hoor ook dingen van andere klasgenoten of merk hoe ze met anderen omgaan, en dat maakt me soms jaloers of bang dat ik afgewezen word. Soms weet ik niet wat ik moet zeggen of hoe ik me moet gedragen zodat het niet ongemakkelijk wordt. Ik denk veel na over kleine dingen: wie kijkt er naar mij? Wie lacht er met wie? Waarom reageert die persoon soms lief en soms afstandelijk? Dat blijft in mijn hoofd rondgaan en ik voel me erdoor gestrest en onzeker.

Ik heb ADHD, waardoor ik situaties vaak groter maak in mijn hoofd en dingen intens voel. Daardoor voel ik soms angst, twijfel of frustratie over mijn gevoelens, en ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan. Ik wil die persoon beter leren kennen en misschien een kans krijgen, maar ik weet niet hoe of wanneer ik iets kan zeggen of doen, en ik ben bang voor afwijzing, geruchten of dat ik uitgelachen word.

Hebben jullie tips over wat ik nu het beste kan doen? Hoe kan ik omgaan met deze onzekerheid en mijn gevoelens, en hoe kan ik merken of iemand interesse heeft of misschien meer voelt? Denken jullie dat deze persoon gevoelens voor mij kan hebben of niet?

1 reactie

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Hoi daar, 
Ik snap je gevoel heel goed. Ik haal uit je bericht dat je het vooral lastig vindt om te zeggen, omdat je bang bent dat je uitgelachen wordt door diegene en/of anderen. 

De enige manier om erachter te komen of die persoon ook gevoelens voor jou heeft is natuurlijk door het te vragen. Dit werkt het beste in persoon, maar het is misschien fijner om te doen waar niemand anders bij is / met een appje.
Een keer afspreken en het dan vragen werkt wel goed, omdat je dan ook kan pijlen hoe diegene erin staat. 

Verder moet jij je niet te veel druk maken (en dat is heel lastig, I get it!) en gewoon je gevoel volgen. 
Onthoud: fouten maken mag.

Veel liefs van mij