Skip to main content

Verliefd op beste vriend die hetero is – wat moet ik doen?

• May 9, 2026
  • 0 reacties
  • 8 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Alvast succes met het lezen en bedankt!

Hoi, ik zit met een probleem waar ik al best lang mee loop en ik wil graag advies.

Ik ben 16 en homo (bijna niemand weet dit). Ik ben al ongeveer 7/8 maanden verliefd op een jongen van 15/16. We zijn in die tijd echt beste vrienden geworden en zien elkaar heel vaak, bijna dagelijks. We chillen veel buiten met een vriendengroep, wat voor mij best nieuw is omdat ik vroeger vooral veel binnen zat.

Het probleem is dat hij zegt dat hij hetero is en ook best anti-homo kan zijn. Toch geeft hij soms gemixte signalen (zoals bepaalde opmerkingen of gedrag), waardoor ik steeds blijf twijfelen en hoop houden dat hij misschien toch bi of homo is. Ik merk dat ik daar heel erg in blijf hangen.

Hij wil dat ik deze zomer met hem mee ga op vakantie naar Italië, samen met hem en zijn ouders (dus best een 1-op-1 situatie daar), wat voor mij verwarrend is omdat het heel close voelt. Tegelijk heeft hij laatst een soort talking stage met een meisje gehad die hij leuk vond en zij hem ook, wat het voor mij weer moeilijk maakt en ook jaloersheid oproept.

Ik weet eigenlijk diep van binnen dat de kans dat er iets tussen ons gebeurt bijna 0% is. Maar omdat we zo close zijn en veel samen doen, blijft mijn verliefdheid bestaan. Vooral als we 1-op-1 praten of diepere gesprekken hebben, wordt het alleen maar sterker.

Ik wil hem echt niet kwijt als vriend. Hij is een groot deel van mijn sociale leven geworden en door hem ben ik veel meer naar buiten gegaan. Maar tegelijkertijd maakt deze situatie mij ook best onzeker, jaloers en soms gewoon verdrietig.

Ik zit dus een beetje vast tussen:

• hem als vriend willen houden

• maar niet meer verliefd op hem willen zijn

• en stoppen met hopen dat er ooit iets gebeurt

Heeft iemand tips hoe ik:

1. Die verliefdheid kan verminderen zonder de vriendschap te verliezen?

2. Kan stoppen met steeds hopen en dingen in zijn gedrag te zoeken?

3. Hier mentaal wat rustiger mee om kan gaan?

Alle advies is welkom 🙏