Vraag

Van vwo naar havo?

  • 19 February 2019
  • 2 reacties
  • 68 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hee,

ik ben 14 jaar en zit op het vwo in het 2de jaar. Ik zit eraan te denken om de overstap naar havo te maken, omdat het voor mij echt heel erg moeilijk is, en ik er veel te veel tijd insteek. Hierdoor heb ik bijna nooit tijd om iets leuks te doen met vriendinnen, of gewoon even niks te doen, want ik zit echt bijna elke dag uren lang aan leer en huiswerk. Nu sta ik er qua cijfers ook niet heel erg goed voor. Gemiddeld sta ik een 6.1 en ik sta voor 4 vakken onvoldoende met 1.4 tekort. In principe kan ik die 4 vakken ophalen en overgaan naar 3 vwo. Maar ik weet niet of ik dat wel wil, want ik wil ook wel een normaal leven, en ik weet ook niet eens of ik (als ik vwo haal) na mijn examenjaar naar de universiteit wil. Op de basisschool had ik in groep 7 tl/havo advies, maar na hard werken had ik in groep 8 havo/vwo advies. Mijn juf heeft tegen mij gezegd dat ik het beste naar havo/vwo kon gaan, maar ik wou heel graag vwo proberen. Ik weet echt niet wat ik zou moeten doen. In de brugklas ben ik overgegaan, maar ook niet heel ruim overgegaan. Ik ging over met een 6.5 en alles gemiddeld een voldoende. Stel dat ik dit jaar overga naar vwo 3, dan ga ik met hak over de sloot misschien net over. Hoe zou dat dan gaan van vwo 3 naar vwo 4? Ik denk dat ik uiteindelijk toch wel naar de havo ga, tenzij ik keihard werk en geen normaal leven heb. Ik weet het even niet meer dus daarom vraag ik jullie hulp. En ik heb nog wel een vraag. Als ik naar de havo ga, merk je dan heel veel verschil of is het gewoon bijna hetzelfde.

groetjes

2 reacties

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar vrienden van mij wel en zij zeggen dat het wel makkelijker is.
Je moet natuurlijk nog steeds goed leren voor toetsen, maar het niveau ligt wel wat lager.
Je zou dit met je mentor kunnen overleggen.
Je moet doen wat je zelf wilt en waar jij gelukkig van wordt en laat je niet (teveel) beïnvloeden door anderen.
Succes!
Hey,

overstappen van vwo naar havo is niet heel moeilijk en als je denkt dat het beter voor je is moet je het zeker doen.

Ik zou aanraden om een gesprek te hebben met te counselor, zie regelt dit soort dingen dus heeft er veel ervaring mee.


Groetjes,

Reageer