Skip to main content

Ik heb sinds een tijdje een relatie met een jongen, hij behandeld me echt als zijn alles en hij is er altijd voor me, hij denk super goed om me en ik durf alles tegen hem te zeggen. Ik heb hiervoor alleen slechte relaties gehad en ik kreeg in het begin stress omdat ik het gevoel had dat het niet klopte omdat hij echt rekening met me hield en ik dacht dat dat er niet bij hoorde. Toen ik uiteindelijk besefte dat dit is als hoe het hoort te zijn ging ik stressen of ik niet te veel van hem vroeg maar ik kan alles tegen hem zeggen dus ook dat en hij zei dat ik duidelijk niet te veel van hem vroeg en alles zijn eigen keuze was en ik me niet schuldig hoefde te voelen.

Ook ben ik vaak seksueel misbruikt en 1x verkracht, niemand gaf me een veilig gevoel met mijn lichaam en ik was ook eens laatst weer aangerand en ik dacht niet van “Oh ja dit is echt verkeerd” ik dacht “Ja hoor hier gaan we weer, ik ga gewoon weg” en dacht dat het eigenlijk gewoon iets normaals was doordat het zo vaak gebeurde. Ook heb ik vaan naakt foto's verstuurd omdat ik altijd maar goedkeuring wilde dat als ze me in het echt zagen ze nog steeds van me zouden houden. 

Bij mijn vriend nu heb ik dat ook gedaan en hij ook naar mij alleen normaal kreeg ik reacties van “geil” etc. bij hem kreeg ik reacties van “Je bent zo mooi! Je ziet er echt geweldig uit” en als ik bijvoorbeeld onzeker was “Het maakt niet uit wat er op de weegschaal staat babe, zolang het je gezondheid niet beïnvloed. Het gaat er om of je jezelf mooi vind, niet hoe zwaar je bent of hoe je er uit ziet. En je ziet er ook geweldig uit. En een buikje maakt niks uit het is juist leuk” en het laat me enorm geliefd voelen alleen had ik in het begin dat wanneer hij me dus liefdevol behandelde tijdens een seksueel gesprek dat ik me ongemakkelijk ging voelen omdat ik dacht dat het er niet bij hoorde. Maar nu ik weet dat het juist bij liefde hoort geeft het me juist een liefdevol gevoel.

Ik had alleen eerst dat ik altijd heel veel van mijn lichaam showde omdat ik in de periode dat ik vaak aangerand was alles bedekte van mezelf en het alsnog gebeurde en ik uiteindelijk een statemunt wilde maken dat ook al draagt iemand hele blote kleren het blijft dat persoonslichaam en niemand anders behalve dat persoon heeft er iets over te zeggen. Alleen ik wist dus niet dat ik eigenlijk over mijn eigen grenzen ging want het liet me gewoon ongeliefd voelen en alsof mensen me enkel zagen om mijn lichaam en gezicht. Want dat was ook vaak de reden dat mensen een relatie met me wilden, ze deden geen eens de moeite om me te leren kennen behalve hij, hij kreeg pas interesse in mijn lichaam toen hij me ook vroeg zijn vriendin te zijn.

Maar doordat hij me zo goed behandeld weet ik nu dat ja ik het niet fijn vind als mensen me enkel zien om mijn uiterlijk, ik vond het nooit fijn maar ik weet nu waarom. Want het maakt niet uit welk compliment ik van hem krijg het is gewoon liefdevol en ook zorgzaam.

Ik wil uiteindelijk in het echt ook iets seksueels met hem doen alleen wil ik niet ook weer over mijn eigen grenzen gaan want ik wil heel mijn leven bij hem blijven en daarom wil ik het gewoon voorzichtig aan doen. (Hij zou oprecht zo lang als dat ik nodig heb wachten, al zou het 4 jaar zijn of 6 hij wil dat als we het doen ik er van zou genieten en me veilig zou voelen etc.) Maar ik weet dus door hoe anderen me altijd behandeld hebben niet meer zeker waar mijn grenzen liggen.

Ik ben zo blij voor je! Na alle ellende die je hebt meegemaakt ben je precies de juiste persoon tegengekomen. Maar ik snap heel goed dat die vorige relaties veel stuk hebben gemaakt. Zoals je afgelopen tijd ook hebt ervaren, ben je continu aan het leren hoe het ook kan en eigenlijk hoort in een gezonde relatie. Dit kost tijd. En dit zal ook het geval zijn voor de stap naar intimiteit. Je zal erachter komen dat het heel anders is dan wat jou in het verleden is overkomen. Je zal hieraan misschien moeten wennen en het zal misschien onwennig zijn of raar voelen. Maar net zoals met de andere dingen kom je er al snel achter dat het veel fijner.

Liefdevolle seks is namelijk heel anders en heel speciaal. In jouw vorige relaties en ervaringen ging het alleen om lichamelijke interactie, bij liefdevolle seks is dat heel anders. Het lichamelijke aspect is dan slechts een deel van het geheel. De band en innige connectie die je op zo'n moment met elkaar is wat het juist zo bijzonder maakt. 

Het heeft natuurlijk geen haast. Als jullie het nu fijn hebben zonder intimiteit is het ook helemaal prima, maar als jij/jullie wel toe bent/zijn aan de volgende stap moet je daar goed over nadenken en voorzichtig aanpakken.

Luister goed naar je gevoel, denk na wat je ervan verwacht en of je daar klaar voor bent, en heb het er ook met elkaar over. Praat over jouw verwachtingen en over zijn verwachtingen. Bespreek waar je allemaal oké mee zou zijn en wat je juist niet (meer) zou willen. Geef vooraf al je grenzen aan als je al hebt vast kunnen stellen. En anders kijk je aan hoe het gaat, en geef je dan aan wat wel en niet fijn voelt.

Zorg in ieder geval dat het vertrouwen daar is dat hij onder elke omstandigheid naar je zal luisteren en hij jouw grenzen respecteert als jullie besluiten het te proberen. Maar volgens mij zit dat wel goed.

Denk er gewoon goed over na. Denk na over je verwachtingen over wat je wel en niet chill zou vinden, en praat ook met hem. Vraag dezelfde dingen aan hem en bespreek samen hoe jullie er allebei instaan en wat ieders verwachtingen en grenzen zijn.

Stel desnoods een soort ‘stappenplan’ op van stappen of ‘levels’ die wilt rustig wilt doorlopen. Kijk vanaf het leven waar je nu bent naar het volgende level op je lijstje en denk goed na, wat verwacht ik hiervan, en ben ik daar al klaar voor, gaat het niet over me grenzen heen en wil ik al zo snel gaan. Denk hier eerst zelf over na en bespreek het daarna met je vriend.

Als je dan klaar denk te zijn voor het volgende level, probeer je het gewoon heel rustig en in een veilige en relaxte sfeer. Mocht je er dan toch achter komen, van hé, dit voelt eigenlijk nog niet heel chill. Helemaal prima, dan geef je dat aan en dan doe je weer een stapje terug en probeer je het na een tijdje nog een keer als je het gevoel hebt dat je er klaar voor bent. En ook als je achteraf denkt van, mwah, toch eigenlijk nog maar niet, prima, stapje terug. Zo kan je dus een beetje voor jezelf in fases je grenzen verkennen als je het echt heel lastig vindt om die vooraf in te schatten.

Ik had dat in me hoofd ook een beetje een verwachting van een volgorde waarin dingen ongeveer zouden gebeuren, maar hangt er natuurlijk ook beetje vanaf hoe het loopt. Bij ons gebeurde alles heel natuurlijk. Maar voor jou/jullie is het misschien fijn om dit echt te visualiseren door het op te schrijven en met elkaar te bespreken.

Voor mij/ons zag dat er een beetje zo uit:

1. Hugs
  2. Kusjes
  3. Cuddles
  4. Zoenen
  5. Vrijen met kleding
  6. Samen douchen (elkaar aanraken)
  7. Hem aftrekken
  8. Mij vingeren
  9. Mij beffen
  10. Hem pijpen
  11. Eerste keer seks (heel rustig en ik bovenop)
  12. Rustig andere dingen proberen (hij in control: missionaris, spooning, doggy, prone bone, etc)
  13. Daarna steeds wat nieuwe en experimentelere standjes enzo

Misschien is het voor jou fijn om echt zo'n lijstje op te stellen. Dat helpt jou misschien ook met duidelijkheid en overzicht te creëren waar je grenzen liggen. En zeker ook communiceren zodat het voor jou én voor hem duidelijk is en je gewoon heel rustig dingen kan gaan opbouwen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Succes ermee en eventueel veel plezier😉

Groetjes,

xIlse

Oprecht heel erg bedankt, hier heb ik zeker iets aan ❤️

Fijn. Hopelijk helpt het je (heeft het je geholpen) om alles een beetje in kaart te brengen en je grenzen vast te stellen.

Keep us posted😘

Reageer