Skip to main content

kapot door uitgaan van relatie

• September 1, 2026
  • 1 reactie
  • 26 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal. 

Zojuist is mn relatie van anderhalf jaar ter einde gegaan en ik weet niet wat ik moet doen. We zijn samen op het besluit gekomen dat deze relatie niet meer ging werken. Ik ben alleen maar constant aan het janken, terwijl ik nogsteeds hoog moet presteren op school.

Ik ben 17, maar kreeg die relatie toen ik 15 was. Dat voelt als een groot deel van mijn jeugd en zeker een groot stuk van mijn middelbare school.

We zitten samen op dezelfde school en dat maakt het veel moeilijker, ik zie haar nog en de plekken waar alles is begonnen, de lokalen waar alles is begonnen. Allemaal zodat het zo kon eindigen.

Wat alles nog moeilijker maakt is dat dit mijn aller eerste relatie is. Op de basisschool heb ik nooit een relatie gehad, en ik weet, basischool relaties tellen niet meer. Maar zelfs een basisschool relatie heb ik nooit gehad. Dit is echt de eerste relatie en mn eerste break up. Al mn eerste keren waren in deze mooie periode. 

Ik weet gewoon niet hoe ik hier mee om moet gaan. Ik moet dit verwerken, terwijl ik mn best moet doen voor school en me ervoor moet concentreren. 

Ik heb genoeg vrienden om me heen, daar ligt t zeker niet aan. Maar niet bij elke vriend kan je zo open zijn. En de vrienden waar ik me heel comfortabel bij voel, weten niet altijd hoe ze moeten reageren in mijn situatie. Voor mij klapt alles nu dicht.

Maar ik heb zeker geen spijt van de keuze om het uit te maken, dan toch snap ik niet waarom ik er zo verdrietig om ben. Ik zit in een situatie waarbij niet hebben en wel hebben tot verdriet leidt.

1 reactie

YourFriendlyAdvisor
Forum|alt.badge.img

Hey Jason, sorry om te horen dat je je zo voelt.

Ik wilde even zeggen dat je, ondanks de pijn, nog steeds de goede keuze hebt gemaakt. Helaas is niet elke keuze pijnloos. Hoewel jij en je ex uit elkaar zijn gegaan omdat jullie erachter kwamen dat het niet werkte betekent dat niet dat je je niet slecht mag voelen. Je geeft aan geen spijt te hebben, en het feit dat je toch wel gekwetst bent door de beslissing die jij hebt gemaakt samen met je ex betekent niet dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. 

Bij het uitgaan van een relatie is het altijd oké om pijn te hebben. Of het nou is uitgegaan omdat het niet werkte of vanwege andere redenen, het is altijd oké om je gekwetst te voelen. 

Het feit dat jullie bij elkaar op school zitten maakt het verwerkingsproces inderdaad niet makkelijker, en dat is compleet logisch. Ook was dit je eerste relatie dus het is echt oprecht normaal dat je je zo voelt. Maakt niet uit hoe de relatie is beëindigd.  Ik kan helaas de pijn niet weghalen maar ik wil wel dat je 1 ding weet.

Je hoeft je niet te schamen of jezelf raar te vinden omdat je je gekwetst voelt. Menselijke emoties zijn altijd lastig te begrijpen, zelfs voor de mensen, en dat is iets waar de mensheid nog steeds mee moet leren omgaan. Schaam je alsjeblieft niet over het feit dat je gekwetst bent. Ik snap ook dat je het snel wil verwerken maar het verwerken van een break-up heeft soms meer tijd nodig dan je zou willen   Dit kan je niet rushen. Zolang je erover blijft praten met vrienden, familie of andere vertrouwenspersonen verwerk je de break-up vanzelf, of het nou een paar dagen duurt of een paar maanden. Het heeft tijd nodig.

PS: Het kan misschien helpen om met je ex te praten over hoe je je voelt. Ik snap dat je dat misschien liever niet hebt, maar het kan wel helpen bij het verwerkingsproces.

PPS: Laat je focus op school niet ten koste gaan van je mental health. Je mental health heeft ook aandacht nodig en is altijd belangrijker dan onderwijs.