Skip to main content
Vraag

hoe maak je vrienden buiten school.

• May 8, 2026
  • 1 reactie
  • 19 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi Allemaal,

hoe maak je vrienden buiten school? Of zelf op school voor mijn vervolg opleiding? 

Ik ben een meisje/vrouw van 17 en ik zit op speciaal onderwijs (onderwijs voor mensen met autisme,adhd,ect) maar nu is dus het probleem dat ik op een “jongens” school zit. Aangezien er meer jongens zijn met “problemen” dan meiden. Zitten er maar 5 meiden op die school. En die zie ik nooit, omdat ik heel de dag in de zelfde klas blijf met de zelfde leraar. Dus kom bijna niemand tegen dan mijn eigen klas en met pauzes mijn eigen niveau. Nu zitten er wel 2 meiden in mijn niveau, in een lager leerjaar. Ik heb geprobeerd met ze te kletsen alleen dan lijkt het net of ik een interview aan het houden ben. Oftewel ik vraag maar door en krijg (bijna) geen antwoord terug. Dus niet echt een gesprek zeg maar. Gelukkig gaat het met de jongens nu wel goed. Ze zijn nu eindelijk “volwassen” en praten niet alleen nog maar over 5 dezelfde onderwerpen de hele dag. En ze maken ook gewoon grapjes ect. Ik kan er goed mee om gaan. En met 3 jongens spreek ik ook mee af buiten school.  Alleen nu ben ik dus vrij tot en met augustus door examens. En zie ik ze dus ook (bijna) nooit meer. Appen wel maar het blijft bij Hoe gaat het leren? (Misschien moet ik ook meer vragen/doen maar ik weet niet waar over. Kom niet verder als leren 🙈) dus sinds een paar maanden heb ik voor het eerst “vrienden” in mijn leven. Ene kant ben ik blij dat eindelijk “vrienden” heb. Maar ik ben ook bang om ze te verliezen. Ik wil gewoon meer vrienden hebben. Maar ik weet dus niet hoe. Best sad eigenlijk dat ik dat moet vragen als 17 jarige x) Ik zit op paardrijden (maar dat is een individuele sport dus praat je niet echt met anderen) en ik doe nog hardlopen en naar de sportschool maar dat zijn alleen maar mensen van 40 + oud. Kun je goed mee kletsen, maar daar blijft het bij ofc. Ik wil gewoon het liefste een tiener zijn zoals iedereen, maar dat is al lastig omdat je niemand in de buurt kent omdat je altijd naar een andere school ver weg hebt gemoeten. Ook merk ik nu school wegvalt dat ik helemaal niks meer heb in mijn leven. Elke dag is het zelfde, opstaan, scherm/sporten, slapen. Zo saai. Iemand daar een tip voor? Xox 

1 reactie

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • May 9, 2026

Hoi hoi, ik snap die gevoelens wel. Het is niet raar dat je op je 17e worstelt met dit; eigenlijk is het juist dapper dat je het durft te vragen. Die angst om je nieuwe vrienden te verliezen als je te diep gaat, is heel begrijpelijk. Maar weet je, vriendschap groeit vaak als je de veilige 'hoe gaat het' vragen doorbreekt. Probeer eens iets persoonlijks te delen, of stel een vraag die verder gaat dan school.  Bijvoorbeeld "heb je nog iets leuks gezien vandaag?" Of " Wat is je hobby, vertel er eens iets over".  Of je vertelt over iets irritants wat je meemaakte. Als jij kwetsbaar bent, durft de ander dat vaak ook.

En voor die nieuwe vrienden: paardrijden en de sportschool zijn geweldig, maar ja, daar zijn je leeftijdsgenoten dus schaars. Misschien is het tijd om je blik iets te draaien? Denk aan vrijwilligerswerk of  een scouting in de buurt. Samen iets leuks doen, zoals een wandelgroep of filmclub of wat ook creëert vanzelf een band die verder gaat dan alleen kletsen. Misschien is er een wijkcentrum of Kulturhus in je buurt? 

Die leegte nu school wegvalt, voelt saai, maar zie het als een nieuw avontuur. Bouw je eigen ritme op: plan een wandeling, ga mooie fotos maken, of begin een klein project. Je hoeft niet precies zo te zijn als 'iedereen'. Vriendschap is geen race, het is een leuke tocht. Wees geduldig met jezelf want de mensen die echt bij je passen, komen vaak op onverwachte momenten, misschien wel tijdens een activiteit bijvoorbeeld in de natuur of in de wijk . Kan ook. Via vrijwilligerswerk misschien. De mogelijkheden: cursussen in fotografie, theater, muziek, of zelfs koken. Of helpen in een dierenasiel. Daar ontmoet je zeker ook andere jongeren. Je kan ook helpen bij sommige projecten, zoals het opruimen van natuurgebieden (bijvoorbeeld bij Staatsbosbeheer). Geocaching is ook leuk. Je kunt vast wel filteren wat bij je past 🙂 vaak is er wel een soort vrijwilligers vacature bank in je gemeente.  En via die weg doe je echt contact op met leuke meiden en jongens! 

Heel veel succes en misschien hebben andere kinderen hier ook tips. 

Groetjes Tjempie xxx 😘