Vraag

Zwarte Piet


  • Anonymous
  • 0 reacties

Wat vinden jullie van zwarte piet en van mensen die er tegen zijn?


15 reacties

Heyy

Ik vind het gewoon prima. Ben er ook mee opgegroeid. Vind het een eentje jammer dat onze ''tradities'' aangepast moeten worden. Ik ben compleet niet racistisch ofzo hoor.  Snap gewoon niet waarom het na al die jaren niet meer mag. 

Groetjes

Kaas123

Zoals @Kaas123 al zei. 

Ik wou precies hetzelfde   lol . En vind het zelf inderdaad ook jammer.  

Mij maakt het niet uit of dekleur verandertof niet. Ik vind het wel schandalig dat de mensen die roetveegpiet willen de optocht verpesten en letterlijk kinderen laten huilen.

Klopt

Hey,

Zelf vind ik zwarte piet niet heel erg. Ik zou die traditie wel willen houden, maar als het echt weg zou gaan dan zou ik daar niet echt veel problemen mee hebben. 

De mensen die er tegen zijn mogen hun mening wel geven, maar de manier waarop de meeste dat doen is echt niet oké vind ik. Eigenlijk zoals @Gastgebruiker al aangeeft is het niet oké om letterlijk een kinderfeest te verstoren met demonstraties en kinderen aan het huilen te maken. Er zijn ook anti-zwarte pieten mensen die blanke mensen racisten noemen. Dit vind ik echt een hele rare en domme manier om je mening te uiten, aangezien je op die manier juist die mensen gaat afweren die je van jouw mening wilt gaan overtuigen. En zomaar een label aan mensen gaan plakken klopt ook niet. 

Zelf heb ik als kind en als jongere eigenlijk nog nooit zwarte piet geassocieerd met donkere mensen/mensen die uit het buitenland komen, totdat al die zwarte pieten demonstraties kwamen. 

Maar goed, dat is mijn mening en ik respecteer ook de mening van de mensen die liever geen zwarte piet meer hebben 😃

Groeten,

TheColorGreen

het moet blijven punt

 

Reputatie 3
Badge +3

Hi!

Ik vind dat het moet bliiven. Ik ben ermee opgegroeid en ik vind het raar dat het nu ineens zo'n big deal is. Want er is mij altijd verteld ( toen ik een jaar of 9 was) dat hij ze bevrijdt had van de slavernij en dat ze als dank voor hem gingen werken.

Ik ben niet racistisch maar ik snap niet helemaal waarom mensen daar nu ineens zo gevoelig voor zijn. 

Hallo Erik_K :)

Ik vindt het zelf geen racisme. Het is gewoon een traditie in Nederland. Voor de 21ste eeuw hoorde je niemand zeggen dat zwarte piet racistisch is.

-TheMightySlayer <3

Ik ben tegen, ik ben zelf surinaams en ben ook ermee opgegroeid. Nu ik ouder ben besef ik dat het heel erg is en ik er ook belachelijk mee ben gemaakt, ik word (scheldwoord verwijderd door De Kindertelefoon) genoemd etc. Dat je voor zwarte piet ben mag, ik vind je niet gelijk racistisch maar weet wel wat er gezegd word en dat het mensen doet denken aan de slavernij  en op sommige oude foto’s zie je heel overdreven dat ze vast zitten aan kettingen als honden etc. 

Even over de “traditie”.  Ik ben het ermee eens dat het een traditie is maar voor  21ste eeuw waren er nog niet veel mensen met een andere huidskleur. Nu leven we in een generatie waar ze niet te missen zijn. Mensen beseffen het nu. En in tradities mogen veranderingen komen, als wij dat doorgeven zijn dat tradities.

Wat ik wel raar vind is dat accent, door de schoorsteen krijg je geen accent. En kom aub niet zeggen “het zijn Spanjaarden daarom” nee wat ze doen is een surinaams/ papiments accent. Rode lippen, komt dat door de schoorsteen? En door de schoorsteen word je niet helemaal zwart. Kroes haar, heeft iemand een verklaring? 

En ja tuurlijk het is voor de kinderen, maar toen ik klein was wou ik alleen cadeaus en maakte het me niet uit of het van piet of sinterklaas was of mijn ouders. Het ging mij om het snoep en de cadeaus. Kinderen letten daar echt niet op, we slepen ze alleen maar mee in gedoe. En het zijn eigenlijk altijd volwassen die het erg vinden dat het weg moet, maar het is voor de kids laat ze. En helemaal de ouderen (bejaarde) dit is misschien inderdaad grof maar jullie kunnen op elk moment overlijden. 
Zwarte mensen staan al bekend om slechte dingen, tenminste het woord ‘zwart’ denk bijvoorbeeld aan

  • zwart geld
  • zwart werk
  • zwart rijden
  • iemand zwart maken

op deze manier heb je het niet door maar het is zo... 

dankjewel voor het lezen

Bericht aangepast door De Kindertelefoon vanwege overtreding forumregel 2.

Wat vinden jullie van zwarte piet en van mensen die er tegen zijn?


Hoi Erik_K, ik ben van mening dat Zwarte Piet bij onze cultuur en geschiedenis hoort en daarom moet blijven. Als je je verdiept in het ontstaan van Zwarte Piet, zie je de bedoeling en de functie van Zwarte Piet.

 

Groetjes!

Ik ben wit

ik vind als mensen gediscrimineerd worden niet kunnen . En bij zwarte is dat het het geval . Dus doe Zwarte Piet moet weg .  
De mensen die zeggen : traditie dus blijven heb ik een vraag : waarom zijn pieten pikzwart als ze door een schoorsteen gaan . Roetveeg is heel logischer 

voor de mensen die zeggen “ het is een kinderfeest” dus jij vind kinderfeesten een normale manier om mensen discriminatie?

O ja tradities veranderen 

Feesten horen voor iedereen leuk te zijn 

 

 

 

Badge

Ik ben tegen, ik ben zelf surinaams en ben ook ermee opgegroeid. Nu ik ouder ben besef ik dat het heel erg is en ik er ook belachelijk mee ben gemaakt, ik word (scheldwoord verwijderd door De Kindertelefoon) genoemd etc. Dat je voor zwarte piet ben mag, ik vind je niet gelijk racistisch maar weet wel wat er gezegd word en dat het mensen doet denken aan de slavernij  en op sommige oude foto’s zie je heel overdreven dat ze vast zitten aan kettingen als honden etc. 

Even over de “traditie”.  Ik ben het ermee eens dat het een traditie is maar voor  21ste eeuw waren er nog niet veel mensen met een andere huidskleur. Nu leven we in een generatie waar ze niet te missen zijn. Mensen beseffen het nu. En in tradities mogen veranderingen komen, als wij dat doorgeven zijn dat tradities.

Wat ik wel raar vind is dat accent, door de schoorsteen krijg je geen accent. En kom aub niet zeggen “het zijn Spanjaarden daarom” nee wat ze doen is een surinaams/ papiments accent. Rode lippen, komt dat door de schoorsteen? En door de schoorsteen word je niet helemaal zwart. Kroes haar, heeft iemand een verklaring? 

En ja tuurlijk het is voor de kinderen, maar toen ik klein was wou ik alleen cadeaus en maakte het me niet uit of het van piet of sinterklaas was of mijn ouders. Het ging mij om het snoep en de cadeaus. Kinderen letten daar echt niet op, we slepen ze alleen maar mee in gedoe. En het zijn eigenlijk altijd volwassen die het erg vinden dat het weg moet, maar het is voor de kids laat ze. En helemaal de ouderen (bejaarde) dit is misschien inderdaad grof maar jullie kunnen op elk moment overlijden. 
Zwarte mensen staan al bekend om slechte dingen, tenminste het woord ‘zwart’ denk bijvoorbeeld aan

  • zwart geld
  • zwart werk
  • zwart rijden
  • iemand zwart maken

op deze manier heb je het niet door maar het is zo... 

dankjewel voor het lezen

Bericht aangepast door De Kindertelefoon vanwege overtreding forumregel 2.

Hallo @girlyyyyy ,

 

Eerlijk gezegd was ik voor zwarte Piet. Maar wat jij zegt klopt wel. Zelfs van 6keer door de schoorsteen ben je niet zwart. Ik ben er wel voor dat de roetveeg pieten blijven bestaan

 

groetjes, Alex 12

Zwarte Piet is feitelijk een racistisch stereotype. Of je er nou mee bent opgegroeid of niet, of je nou zelf een blanke of donkere huidskleur hebt, of je nou een nogal conservatief of progressief persoon bent... Zwarte Piet is een stereotype gebaseerd op de vroegere slavernij. De donkere kleur hebben ze niet gekregen van de schoorsteen en de rode lippen, oorbellen en het mantelpakje al helemaal niet.

Cultuur en tradities veranderen constant. Vrouwen mochten eerst niet stemmen. Nu wel. Je ging alleen naar de protestantse bakker. Of de joodse supermarkt. Nu speelt geloof niet zo'n grote rol meer in het dagelijks leven.

Dat neemt niet weg dat Zwarte Piet inderdaad een stukje Nederlandse traditie is. Je moet voor jezelf begrijpen waarom je er waarde aan hecht: vindt je Zwarte Piet nou zo goed omdat ie Zwart is en Zwart moet blijven want zo hoort het en er is niks racistisch aan (dit is dus fout) OF Vindt je het symbool "Zwarte Piet" belangrijk voor het Sinterklaas-feest (veel begrijpelijker)?

De meeste tegenstanders van Zwarte Piet hebbrn verder niks tegen het Sinterklaas-feest, ookal zullen sommige politieke partijen/conservatieve groepen dat wel roepen om onnodig angst en haat te zaaien. 

Conclusie: Zwarte Piet is een racistisch stereotype, maar ook onderdeel van een traditie, namelijk Sinterklaas. Tradities en cultuur veranderen constant. Vanuit moreel oogpunt is het het beste om Zwarte Piet af te schaffen (en te vervangen door een ander 'kindervriend' symbool). Als je Zwarte Piet per se wilt houden, vraag jezelf af waarom je je laat leiden door je emoties: ben ik onwetend-racistisch of gewoon onnodig-bang dat het feest verdwijnt? 

Badge

ik haat het als mensen tegen zwarte piet zijn.


Bericht aangepast door De Kindertelefoon wegens overtreding forumregel 3. Bedreiging, discriminatie en seksuele intimidatie zijn absoluut verboden.

Jo,

Ik was eerst voor, maar nadat ik erin ben gaan kijken en wat meer research heb gedaan zag ik hoe fout het eig was. Het is niet alleen zwartgezicht, maar ook dragen ze een volledig pak wat er exact hetzelfde uitziet als die van een vroegere huisslaaf. Als je kijkt naar oude foto's van sinterklaas en de pieten kun je zien dat ze vastgebonden zijn met kettingen wat natuurlijk verre van normaal is. Het feest hoeft niet afgeschaft te worden, maar wel aangepast. Tradities kunnen tradities blijven, bovendien is zwarte piet door de jaren heen al vaker veranderd.

Reageer