Skip to main content
Vraag

zelf therapie regelen?

• May 17, 2026
  • 2 reacties
  • 26 Bekeken

Oliverr21
Forum|alt.badge.img

Hallo, ik ben 16 en wil graag in therapie maar ik wil er absoluut niet met mn ouders over praten. Een tijdje terug zijn al mn geheimen over mentale gezondheid verklapt door mn beste vriendin en mijn ouders weten daar dus van. Ik heb hun er van overtuigt dat het een misverstand was en dus niet waar, maar ik weet bijna zeker dat zodra ik over therapie begin dat ze dan echt superveel zorgen gaan maken en van alles willen weten enz en dat wil ik niet.

Anyway, als het goed is kan je vanaf je 16e zelf naar de huisarts enz met medische privacy, dus ik vroeg me af, als ik zelf therapie wil regelen met de huisarts, kan dat helemaal zonder ouders? Hoe zou dat proces eruitzien?

Ik denk dat als dit niet gaat lukken dat ik dan echt nooit naar therapie kan, want no way ga ik het mn ouders vertellen, en ik kan hier met niemand over praten omdat ze dan allemaal weer gaan snitchen naar mn ouders. Niemand op school, niemand van mn vrienden, niemand anders die ik ken.  Dus pls, mag ik advies? 

Ik heb meerdere keren geprobeerd met online chats, forums zoals deze, hulplijnen, etc, maar het helpt nooit. Dus. Ja. 

-Oli

2 reacties

Meris
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • May 18, 2026

Hiii het ding is, dat therapie iets groots is dus het is bijna onmogelijk om het geheim te doen jammer genoeg. Trust het is kut als je ouders je zorgen maken maar ze zouden het zo veel fijner vinden als ze er van afwisten en weten dat je hulp nodig hebt.

Je kunt naar de huisarts voor een afspraak, meestal kun je binnen een weer terecht.

Veel succes!

Fem_
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • May 19, 2026

Hoi ​@Oliverr21 

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Je benoemd dat je graag wil starten met therapie zonder dat je ouders hierachter komen. Ik zou dit met je huisarts bespreken, je kunt naar de huisarts zonder dat je ouders hierachter komen. Wanneer je dit bij hem/haar aangeeft kunnen zij precies vertellen wat wel en niet mogelijk is. Houd er wel rekening mee dat wanneer je ouders je zorgverzekering beheren dat het via die weg wel zichtbaar is. Mocht je er nog uitgebreider met ons over willen hebben of je hart willen luchten dan mag je altijd bellen of chatten met ons! Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten via de site.

Veel sterkte!

Liefs,

Fem, De Kindertelefoon