Skip to main content
Vraag

Wat vinden jullie van het nieuwe vuurwerkverbod?

• December 29, 2025
  • 8 reacties
  • 111 Bekeken

Wolkje
Forum|alt.badge.img+4

Hoihoi,

Nog 2 daagjes, en dan is het alweer bijna 2026. Een jaarwisseling komt (meestal) met vuurwerk. Er is al een vuurwerkverbod voor sommige soorten consumentenvuurwerk. (Bijv. vuurpijlen en rotjes) Dat mag je al niet meer afsteken. Veel Dutchies halen hun vuurwerk uit het buitenland. Dat halen ze vooral uit Duitsland en België. Het vuurwerk halen ze dus daar omdat de vuurwerk tax in NL 11% is. Dat vinden de Nederlandse vuurwerkliefhebbers nogal duur. Omdat er vanaf de jaarwisseling van 2026/2027 een vuurwerkverbod komt, willen Dutchies dit jaar het nog ff met een paar harde knallen afsluiten. Omdat het dit jaar het laatste jaar met consumentenvuurwerk is, verwachten ze dus ook dat er deze jaarwisseling nog veel wordt afgestoken. De reden van het vuurwerkverbod is voor de veiligheidsredenen. De ziekenhuizen lopen helemaal vol met vuurwerkongevallen ieder jaar.

Mijn vraag is dus aan jullie of jullie het eens zijn met het besluit van de tweede kamer? Ik vind het zelf een goed idee van het verbod en ik ben blij dat het volgend jaar voorbij is met het geknal. Ikzelf heb de afgelopen jaren ook wel wat afgestoken, en ik denk dat ik dat dit jaar voor de laatste keer nog een klein beetje doe met misschien een knalerwtje ofzo. (Mijn vader en broertje hebben volgens mij wat potjes besteld, ik denk niet dat ik daar gebruik van ga maken) Gaan jullie dit jaar nog iets afsteken en zijn jullie het eens met het besluit van de regering? Zo nee, hoe zou je 't het liefste hebben?

Groetjes ​@Wolkje.

P.S. Terwijl ik dit topic schrijf hoor ik knallen buiten!

*Topic aangepast ivm overtreding forumregel 6*

8 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • December 30, 2025

Helemaal mee eens dat dat marginale geknal wordt verboden.  Stomme lawaaimakerij. 
Een echte vuurwerkshow vind erik vaak heel mooi maar dat is werk van professionals dus dat kun je niet zomaar zelf doen.  Mensen zouden het geld dat ze nu zelf uitgeven aan geknal beter in één pot stoppen om daarmee per gemeente een mooie show mee te betalen. Hoeft niet eens met geluid: in China doen ze dat met drones en dat is spectaculair.

Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • December 30, 2025

Het is allemaal heel sympathiek bedoeld hoor, dat verbod. Maar het handhaven ervan is onmogelijk.

Zoals je zelf ook al zegt kan je heel makkelijk elders het vuurwerk aanschaffen en het alsnog hier afsteken.

Ik denk dat het effect dus nihil zal zijn en er nogsteeds veel slachtoffers zullen vallen. 

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • December 30, 2025

Hey! Hoe mooi het soms ook wel is, vooral sierpijlen, ik denk dat het wel goed is om er iets aan te doen. Het is super gevaarlijk en soms lijken (of zijn) het gewoon bommen. Ik geef eerlijk toe dat ik ook wel heb 'geknald' en het wel stoer vond ergens (eig geen idee waarom) maar het is te erg en te heftig geworden denk ik. Veel gewonden en ook agressie. Gelukkig vind mn meisje het maar niks en gevaarlijk dus mag en doe ik er sowieso niks mee haha. Een show zoals ​@Diana  zegt is een mooi voorbeeld. Dat doen ze in ons stadje al jaren, ook op koningsdag. 

Liefs, Tover xxx

anonymous3.0
Forum|alt.badge.img+2
  • Weet de weg
  • December 30, 2025

Ik vind het puur onzin dat f1 en f2 verboden worden f3 en f4 boeit me niks maar kom op zeg dan moet de overheid ervoor zorgen dat de grenscontroles maar beter en strenger worden 

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • December 30, 2025

@Iemand_00 moeilijk te handhaven is natuurlijk geen reden om af te zien van een verbod.  Er is zo veel moeilijk te handhaven, anders moest het niet verboden worden.

@anonymous3.0  je kunt toch onmogelijk elke auto die het land binnenkomt controleren. Dan kreeg je urenlange files en was iedereen  boos.

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • December 30, 2025

Vind het wel goed dat ze het vuurwerk willen verbieden  want het word alleen  maar harder en gevaarlijker .

Hopelijk is het wel te handhaven volgend jaar .

FeetjeV12
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • December 30, 2025

Ik vind het fijn dat het wordt afgeschaft. Het geeft meestal wel een echt 'Nieuwjaar' sfeertje maar het is veiliger vind ik!

anonymous3.0
Forum|alt.badge.img+2
  • Weet de weg
  • January 3, 2026

Ik blijf tenminste gewoon vuurwerk afsteken