Skip to main content
Vraag

Waarom zijn er in het Engels 3 woorden voor advocaat?🙄

• October 15, 2025
  • 6 reacties
  • 73 Bekeken

Yusa
Forum|alt.badge.img+15

Uuh ja jullie weten het antwoord vast ook niet. Maar WAAROM zijn er in het Engels 3 woorden voor advocaat?

(lawyer)

(solicitor)

(Attorney) 

Ik denk dan echt: verwarrend...  

Haha ik met m'n vragen ook

XXX Yusa 

6 reacties

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Lawyer is algemeen juridisch advocaat 

Solicitor is Brits

Attorney is Amerikaans

Dit heb ik uit films en series dus weet niet zeker of t goed is!

Yusa
Forum|alt.badge.img+15
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • October 16, 2025

@nieuwschierig_aapje 

Dat jij dat weet... ik weet ook niet of het klopt hoor... Ik dacht dat Attorney ook Brits is. Maar weet het ook niet zeker. Attorney en Lawyer worden geloof ik het meest gebruikt. Uit wat voor films en series heb je het dan?;) 

XXX Yusa 

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

@Yusa In Adolescence (Brits) zeggen ze solicitor en in The Rookie is het attorney of Lawyer 

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 16, 2025

Een lawyer is iemand die een rechtenstudie heeft afgerond. Een attorney is een lawyer die een speciaal examen heeft afgelegd en in de rechtbank mag pleiten.

In Groot-Brittannië is een solicitor iemand die juridisch advies geeft, een barrister een advocaat die in de rechtbank mag pleiten.

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 16, 2025

Hoi, leuke vraag. In het Nederlands heb je er ook meerdere woorden voor. Zoals strafpleiter, raadsvrouw, advocaat. Misschien nog wel meer. 

Groetjes Tjempie xxx

Yusa
Forum|alt.badge.img+15
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • October 16, 2025

@nieuwschierig_aapje OK bedankt 

@Diana wat weet jij er veel van... Bedankt, want nu snap ik het wat beter xD

@Tjempie ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat je in het Nederlands ook meerdere woorden hebt voor advocaat.

De meeste series die ik kijk zijn Engels dus dan hoor ik nooit "raadsvrouw" of "strafpleiter" Want ik let eigenlijk niet op de ondertiteling 🫢

XXX Yusa