Skip to main content
Vraag

Vriendin rijdt zonder rijbewijs

• August 13, 2025
  • 5 reacties
  • 103 Bekeken

Wolf
Forum|alt.badge.img+19

Ik heb een ethisch dilemma voor jullie.  Ik heb een vriendinnetje, die een stuk ouder is dan ik en een auto heeft. Ze heeft alleen nog geen rijbewijs. Volgende week gaat ze afrijden, maar dan is nu het dilemma: ze rijdt al wel met de auto de openbare weg op, zonder rijbewijs dus.

Dit is strafbaar, dat weet ik. Echter lijkt het haar niet zo veel te doen en ik weet ook niet of ik haar daar op moet aanspreken of niet. Ze is wel mijn vriendin, en ik wil geen ruzie met d’r om zo te zeggen. Wat moet ik doen? Of wat zouden jullie doen?

xx liefs Wolf 🐺

5 reacties

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Topper
  • August 13, 2025

Ja als ze niet gepakt word is het goed .

Maar word ze gepakt dan kan ze het afrijden wel vergeten dat word dan over 2 jaar heb ik begrepen plus flinke boete  .

Dus handig is het niet van haar. 

Je zou haar kunnen waarschuwen als ze gepakt word er flinke problemen bij komen. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • August 13, 2025

Niet rijden zonder rijbewijs, ik herhaal, niet rijden zonder rijbewijs!

De gevolgen bij een goede aanrijding zijn gewoon niet te overzien; Je zit de rest van je leven in de schulden. 

Ook al ben je niet de gene die de aanrijding heeft veroorzaakt, je zal alsnog schuldig worden bevonden en dat is het simpelweg niet waard.

Diana
Forum|alt.badge.img+11
  • Vaste gast
  • August 14, 2025

En je wilt natuurlijk ook niet dat ze iemand aanrijdt doordat ze niet zo goed kan rijden.  Ze rijdt pas volgende week af en het is nog helemaal niet zeker dat ze het haalt.  Als ze een ongeluk heeft is ze niet verzekerd en kan ze alle schade uit eigen zak betalen, ook al was het ongeluk niet haar fout.

Je moet haar zeggen dat ze stom en gevaarlijk bezig is.  Als vriendin kun je dat gerust zeggen.

matpat13
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • August 14, 2025

Spreek haar hierop aan, rijden zonder rijbewijs is hartstikke verboden. Als er een politiewagen voorbijrijdt en haar om haar rijbewijs vraagt, dan komt ze enorm in de problemen; enorme boete, en ze kan het rijbewijs wel vergeten. Je kan het gewoon tegen haar zeggen.

Liefs matpat13 😁

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • August 14, 2025

Ik zeg altijd, het is pas illegaal als je gepakt wordt ;).
Als ze volgende week gaat afrijden lijkt mij dat ze al genoeg ervaring heeft van de rijlessen en theorie om geen “gevaar” te vormen. Als je dan Toch gepakt wordt is het mooi klaar en kan je denk ik opnieuw aan je theorie beginnen?

‘Tis nu gewoon slim om Niet te rijden totdat je je examen succesvol hebt behaald maar wat zij doet blijft haar keuze, Ik zou haar (mocht ze dat nog iet zijn) bewust maken van de risico’s (denk dat dat ook het beste is om nu te doen)

Mvg, 
Hanspeter149