Vanaf welke leeftijd alleen aangifte doen?

  • 16 June 2014
  • 10 reacties
  • 11958 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben al een tijdje opzoek naar een antwoord op mijn dringende vraag. Ik heb vaker gebeld en telkens kreeg ik een ander antwoord. 
Ik wil graag weten vanaf welke leeftijd je (zelfstandig) aangifte mag doen, dus zonder ouders etc.
Ik wil ook graag weten vanaf welke leeftijd je zelfstandig een klacht mag indienen. 


Ik vind dit erg verwarrend en kan geen vast antwoord vinden.
Groetjes. 

10 reacties

Hey,

Zover ik weet is het vanaf je 18de.
Maar wat maakt het uit of je met je ouders gaat of alleen?
Hey! Ik denk ook rond je 18e , maar als het heel erg is zou ik er eerst met je ouders over praten!
In principe mag iedereen volgens de wet aangifte doen, er staat nergens op internet vermeld dat je ouders er verplicht bij moeten zijn. Je hebt vaker gebeld naar de politie neem ik aan? Waarom volg je hun antwoord niet op? Bel naar het bureau dat het dichtste bij je in de buurt is en vraag of je alleen mag komen. Zo ja, ga direct langs.

Ik weet niet goed wat je precies bedoelt met een klacht indienen. Bedoel je het indienen van een klacht over het optreden van een politieambtenaar? Dat kun je ook altijd doen op het politiebureau bij jou in de buurt.
Reputatie 2
Badge +17
Volgens mij mag dit vanaf je 18e. Maar het maakt toch niet uit of je ouders/moeder/vader mee gaat? 
Je mag altijd zelfstandig aangifte doen, ongeacht je leeftijd.
Ik dacht dat je op elke leeftijd aangifte mocht doen....

gr. Rosa17
Volgens mij maakt het niet uit hoe oud je ben en kan je dus gewoon aangifte doen. Als je het 100% zeker wil weten, zou ik naar iemand op het politiebureau bellen om het te vragen. Dan weet je het zeker. Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb
Xxx
Volgens mij op elke leeftijd.

Waarvoor wil je aangifte doen?
Of een klacht indienen?

Ik bedoel, in een winkel zullen ze een 6 jarig kind niet snel serieus nemen en de ouders willen spreken.
Maar als ze op t politiebureau komt zullen ze datzelfde kind helpen.

xx
Badge +2
WAT MOET IK MEENEMEN BIJ EEN AANGIFTE EN WAT GEBEURT DAARMEE?
Als je jonger dan zestien jaar bent, is het verstandig een volwassene mee te nemen naar het bureau. Dit is echter niet verplicht. Iedereen die wat over een strafbaar feit weet, mag aangifte doen. Noteer en verzamel zoveel mogelijk informatie en bewijsmateriaal zoals:
data en (exacte) tijdstippen
email- en internetadressen (url)
gebruikersnaam en nickname(s) van betrokkene(n)
prints van chatlogs en mailberichten
bewaarde sms-berichten
schermafdrukken (via printscreen of maak een foto)
Meer tips en uitleg over bewijsmateriaal is te vinden op www.internetsporen.nl.
Als je aangifte doet, verzoek je de politie een strafrechtelijk onderzoek in te stellen. De aangifte is meestal het begin van een politieonderzoek. Met de informatie en het bewijsmateriaal gaat de politie verder onderzoek uitvoeren.

Met vriendelijke groet,
Lida van de Kindertelefoon

http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?113
Badge
Ik ben al een tijdje opzoek naar een antwoord op mijn dringende vraag. Ik heb vaker gebeld en telkens kreeg ik een ander antwoord. Ik wil graag weten vanaf welke leeftijd je (zelfstandig) aangifte mag doen, dus zonder ouders etc. Ik wil ook graag weten vanaf welke leeftijd je zelfstandig een klacht mag indienen.

Ik vind dit erg verwarrend en kan geen vast antwoord vinden.
Groetjes.





edereen mag aangifte doen van een misdrijf. Doet een kind jonger dan 13 jaar aangifte? Dan nemen wij altijd contact op de ouders of verzorgers. Wil een kind zelf geen aangifte doen? Dan kunnen zijn ouders of verzorgers dat voor hem doen.
De politie krijgt elk jaar meer dan één miljoen aangiftes. In dit filmpje kunt u zien hoe we de aangiftes beoordelen.

Reageer