Skip to main content
Vraag

Strafbaar?

• November 4, 2025
  • 13 reacties
  • 238 Bekeken

Yusa
Forum|alt.badge.img+13

Goed. Mijn bff is 4 jaar jonger dan ik en heeft nog een broertje van 6 jaar jonger dan ik. We gingen met z'n drieën naar het speeltuintje en daar is recent een extra verdieping op een huis gebouwd. Er lag op de grond nog nat cement of beton (idk wat het verschil is.) Ik trapte erin en het zat onder mijn mooie nieuwe schoen 🥲 Mijn bff die we L noemen pakte het op. L ging toen een speeltoestel besmeren met het grijze spul. Ergens verderop schreef L haar naam met het spul erop wat nu wss permanent blijft zitten. Ik deed alleen de beginletter van mijn naam maar dat was ook alleen omdat L en J dat wilden (J is het broertje van L)

Ik zei: "Niet je volledige naam misschien moet je de gevangenis wel in voor het bekladden van dat!" Eigenlijk vooral als grap. L zei: kinderen mogen niet naar de gevangenis hoor 

Verderop op een bankje heeft L handafdrukken gemaakt en ja... Uitgeveegde handen en "HELP" omdat het er spookyy uit zag, die handen.

Ik weet eigenlijk niet of het strafbaar is dingen permanent te bekladden met zulke onzinnige dingen en ik wil L en J niet in de problemen brengen…

Weten jullie het misschien?

xxx 

13 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+11
  • Vaste gast
  • November 4, 2025

Niet zo zwaar aan tillen; cement kunnen ze er wel weer vanaf halen en de politie gaat echt geen moeite doen om cementschilders op te sporen.  

Maar toch maar beter niet meer dingen bekladden.

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 4, 2025

Dat is vandalisme/vernieling en dat is strafbaar. Als je gepakt wordt kun je naar bureau Halt gestuurd worden. Dit moet je niet meer doen!  

https://www.politie.nl/informatie/wat-gebeurt-er-als-je-gepakt-wordt-voor-vernieling.html#:~:text=Als%20je%20wordt%20gepakt%20voor,worden%20voor%20een%20andere%20overtreding.

Arclight22
Forum|alt.badge.img+5
  • Praat goed mee
  • November 4, 2025

Ja het is wel strafbaar omdat je het wel vandalisme is op spullen van de gemeente. Hiervoor kan je wel in de problemen raken maar denk dat het wel meevalt en ze het wss gwn laten weghalen 

Tandenborstel
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • November 4, 2025

Haii! Het is vandalisme, maar ik denk dat ze het er gewoon af kunnen halen dus niet zo een enorm probleem denk ik >:3 , maar beter niet opnieuw doen stel ze vinden je toch of iets 

liefs

-Tandenborstel

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • November 4, 2025

Ja, het is strafbaar omdat het vandalisme is.

Maar let zeker goed op want beton kan zorgen voor brandwonden dus volgende keer laat je dat best gewoon liggen want het kan gevaarlijk zijn…

Groetjes

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+6
  • Vaak actief
  • November 5, 2025

Heyy lieve ​@Yusa ,

Het mag natuurlijk niet, maar als je op dat moment niet aangesproken bent zal het wel meevallen hoor😊 Ze gaan echt geen heel recherche team laten onderzoeken wie dit heeft gedaan🙃😅 En denk dat bij zoiets kleins en zeker bij kinderen er echt niet heel streng gedaan wordt hoor. Het is niet alsof je een ruit ingeslagen hebt😉

Yusa
Forum|alt.badge.img+13
  • Topic-opener
  • Topper
  • November 5, 2025

Hoi iedereen. Ik krijg wisselende reacties en ik weet niet wat ik moet verwachten. Ten eerste, als ik er wel voor gepakt zou worden, hoe zo'n straf krijg ik dan? Ben ik medeplichtig of niet? Ik heb zo klein mogelijk een letter van mijn naam geschreven, terwijl J en L wel wat meer hebben gedaan. Ik heb ze gewaarschuwd maar dat boeide ze eigenlijk niet. Zij hebben hun hele naam geschreven, een hele houten balk van  een toestel grijs ermee gemaakt en zelfs een tegel van een huis. 

Het was niet mijn idee, ik zei  alleen : "volgens mij ligt daar cement ofzo?!" Maar het is ook niet zo dat ik hun wil beschuldigen ervoor, want ik ging er ook in mee. Op dat moment dacht ik er niet bij na. Moet ik het tegen iemand zeggen zoals mijn ouders?

@User20088002 van brandwonden heb ik geen last maar ik heb L en J nog niet weer gezien dus van hun weet ik het nog niet.

Ik zal het duidelijk tegen ze zeggen en dat we het voortaan niet weer moeten doen…

Liefs, xxx 

King.tbdl
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • November 5, 2025

Hey, dit word gezien als vandalisme en ze kunnen het ook zien als baldadigheid. En je kan er een HALT maatregelen voor krijgen dus ik zou het niet meer doen. Aangezien jij niks hebt gedaan kunnen ze je nergens voor aanhouden

Yusa
Forum|alt.badge.img+13
  • Topic-opener
  • Topper
  • November 6, 2025

Hoi, even een update. L en J hebben geen brandwonden en zij zijn beide onder de 12 jaar. Ik denk dat het wel goed komt. Allemaal bedankt voor jullie reacties 😄

Liefs,xxx Yusa 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • November 6, 2025

@User20088002  dat is een heel goede waarschuwing voor iedereen. Het kan inderdaad heel nare brandwonden veroorzaken en ook is het giftig voor de huid.  Goed punt dat je inbrengt! 

Groetjes liefs Tartan X 

Yusa
Forum|alt.badge.img+13
  • Topic-opener
  • Topper
  • November 27, 2025

Okee. Ik schaam mij echt heel erg voor wat ik ga zeggen 🫣 sorry als ik jullie tijd heb verspild. Excuses 😶 maar ik denk dus dat het misschien een soort grijze modder is/was. Het is na de regen en sneeuw (vervelend weer etc) allemaal weg. En dat gebeurt denk ik niet met cement. Toch erg bedankt voor jullie reacties 😘

Liefs Yusa 😘😘

NN15000
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • November 27, 2025

Nou als het nog niet goed gedroogd was kan dat wel  want cement heeft wel even zijn tijd nodig om te drogen 

Maar zou het de volgende keer niet nog eens doen als ik jou was.

Yusa
Forum|alt.badge.img+13
  • Topic-opener
  • Topper
  • November 28, 2025

@NN15000 het heeft vast geen 20 dagen nodig om te drogen, toch?