Skip to main content

Politieke Partijen

• January 8, 2026
  • 2 reacties
  • 39 Bekeken

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Hoi lieve allemaal. 

Het is al een tijd geleden dat we verkiezingen hebben gehad. De grootste partijen (D66, CDA en VVD) zitten met elkaar aan tafel maar komen er niet uit. Een minderheidskabinet met deze drie partijen vinden we gevaarlijk, de grootste partijen willen PVV er niet bij en VVD wil niet samenwerken met GL-PvdA.

Ik vindt politiek heel interessant, daarom maak ik dit topic aan met een vraag aan jullie! 

Partij

Aantal zetels

D66

26

PVV (Partij voor de Vrijheid)

26

VVD

22

GROENLINKS/ Partij van de Arbeid (PvdA)

20

CDA

18

Zelf zou ik op D66 hebben gestemd, omdat ik de lijsttrekker sympathiek vindt,  en het eens ben met de plannen. Ik stemde niet op CDA, aangezien ik niet christelijk ben, maar verder vindt ik het een goede partij. Ik mocht Frans Timmermans niet, dus ik stemde niet op PvdA. Ik sta lijnrecht tegenover de ideeën van Geert Wilders en PVV's kamerleden.

Ik ben beniewd op wie jullie zouden stemmen en waarom. Ook vraag ik mij af hoe jullie het formatieprobleem zouden oplossen.​​​​​​

2 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • January 8, 2026

Ik zou GL/PvdA hebben gestemd.  Ze willen de samenleving warmer maken én hebben aandacht voor het milieu.  Iets minder voor de rijken en iets meer voor wie het moeiljk heeft, meer begrip en inlevingsvermogen, meer investeren in openbare voorzieningen en zorg en onderwijs en meer inzetten op schone energie en technologie: daar sta ik allemaal achter.  En ik ben fan van Timmermans: hij is niet beschaamd dat hij heel slim en hoog opgeleid is, hij heeft een zeker niveau en straalt dat ook zo uit.  Dat hij een betweter is, vind ik helemaal niet erg: dat ben ik ook (en hij weet heel veel dingen beter dan de meeste anderen, dat ook).

D66 had ook wel gekund: er zit veel in hun programma waar ik me in kan vinden en Rob Jetten lijkt me een heel fatsoenlijke en bekwame man. 

Is het niet Dilan Yeşilgöz die alles tegenhoudt?  Als zij vervangen zou worden door iemand die wel bereid is samen te werken met andere partijen, zou er misschien schot in de zaak komen.  Een coalitie van D66, VVD, CDA en GL/PvdA zou dan toch mogelijk zijn.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 8, 2026

Hoi. SP of linkerkant PvdA GL. Als boerenzoon kan ik melden dat rechts, bijvoorbeeld de BBB totaal niks doet voor de échte boer en losgeslagen populistisch en wetenschap-ontkennend geworden is, en al het andere aan de rechterkant regeert mij al veel te lang zonder dat het er nou beschaafder op geworden is in deze ik-maatschappij. Het mag wel weer wat solidairder en socialer. Dus voor mij toch de linkerkant. En ik heb het in een vergelijkbaar topic al eens gezegd.  Laten mensen elkaar eens wat ruimte geven, ook voor een mening. Zie elkaar als mens, niet als standpunt of anders.

Groetjes liefs Tartan X