Skip to main content
Vraag

mag dat?

• May 19, 2025
  • 6 reacties
  • 106 Bekeken

Ananas69420
Forum|alt.badge.img+2

Hey zoals je weet ben ik sinds maart 17. Maar ik kwam laatst een meisje tegen en ze vind me leuk maar ze is 14 en word over 2 maand 15 mag dit of ben ik dan strafbaar?

6 reacties

• 0 reacties
  • May 19, 2025

Hoi 

Uhhhh weet niet of het verstandig is, maar volgensmij mag het wel 

2 jaar verschil moet kunnen denk ik 

Groetjes badeend 

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • 47 reacties
  • May 19, 2025

Heey,

Ik snap dat je hiermee zit en dat het best verwarrend kan zijn. Jij bent 17 en zij wordt bijna 15, dus er zit een paar jaar verschil tussen. Wettelijk gezien is het meestal geen probleem zolang het vrijwillig is en er geen sprake is van dwang. Toch is het wel belangrijk om te bedenken dat jullie je in een andere fase van je leven bevinden; iemand van 17 is vaak al wat zelfstandiger en meer ervaren dan iemand van 14 of 15.

Het belangrijkste is dat jullie eerlijk en open naar elkaar zijn en dat jullie allebei goed nadenken over wat jullie willen en hoe jullie je erbij voelen. Zorg dat je respectvol met haar omgaat en dat ze zich veilig voelt. Ook is het een goed idee om met iemand die je vertrouwt te praten, zodat je niet met je vragen blijft zitten en je zeker weet dat je de juiste keuzes maakt.

Succes, Ellen xx

Ananas69420
Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • 53 reacties
  • May 19, 2025

Kijk ik snap je punt ​@Ellen maar ik moet zeggen ik heb echt nog nooit een relatie gehad ze vonden me allemaal te dik alle meiden waar ik een crush op had haha

Anna_KT
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • 147 reacties
  • May 19, 2025

Hoi,

Om te zorgen dat hier wel de juiste informatie gedeeld wordt, wil ik graag de volgende informatie delen, wat komt van de website

https://www.huiselijkgeweld.nl/factsheets/seksueel-grensoverschrijdend-gedrag-tussen-kinderen-jongeren-onderling

“Seks met een minderjarige is in principe strafbaar, ook als het contact door beiden wordt gewenst. Tussen 12 en 16 jaar geldt echter dat het Openbaar Ministerie de jongere vraagt om zijn of haar mening, dit ‘zo mogelijk’ en in bepaalde gevallen (art. 167a Sv). Een jongen van 17 jaar die seksueel contact heeft met een meisje van 15 jaar dat daar geen bezwaar tegen heeft, zal hoogstwaarschijnlijk geen problemen krijgen met justitie. Seks met een kind jonger dan 12 jaar is altijd strafbaar.”

Groetjes,

Anna (De Kindertelefoon)

girlvan_
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • 74 reacties
  • May 20, 2025

Hee, ik snap dat je hier over nadenkt! In Nederland is het zo dat seksuele dingen met iemand onder de 16 officieel niet mag, ook al is het vrijwillig. Maar bij een klein leeftijdsverschil en als het respectvol is, kijken ze er soms iets soepeler naar. Toch is het belangrijk om voorzichtig te zijn en vooral te zorgen dat jullie je allebei goed voelen en niks gedwongen wordt. 💗

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • 2195 reacties
  • August 7, 2025

Als je geen seks hebt is het ok