Vraag

Legerplicht

  • 1 August 2021
  • 7 reacties
  • 147 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi iedereen,

 

Er is dus een wettelijk dingetje dat als er oorlog is dat je het leger in moet en dat je bootcamp krijgt. Ik en misschien andere mensen ook niet maar wat is jullie smoesje? 

 

Groet


7 reacties

Je kan er altijd wel met smoesjes onder uit komen, maar het lijkt me een beetje zinloos om daar nu al over na te gaan denken. De kans dat de dienstplicht echt weer actief wordt, is namelijk niet zo groot. :)

De dienstplicht geldt nog steeds, vandaar dat iedereen nog steeds een brief ontvangt, maar de opkomstplicht is “opgeschort”, oftewel min of meer weg.

Als deze weer geïntroduceerd wordt, dan zijn kun je opgeroepen worden.

Een smoesje bedenken heeft niet super veel zin.
Zoals eenanoniemejongen1 al aangaf is het onwaarschijnlijk dat Nederland binnenkort in een situatie eindigt waarbij je opgeroepen wordt.
Daarnaast wordt je gekeurd, dus dan val je snel door de mand.
Veel last hebben van x of y kan zo gecheckt worden.

De dienstplicht geldt nog steeds, vandaar dat iedereen nog steeds een brief ontvangt, maar de opkomstplicht is “opgeschort”, oftewel min of meer weg.

Ah ja dat bedoelde ik met het ‘actief worden van de dienstplicht’. :)

Ik zou geen smoesje verzinnen, ik zou het prima vinden en misschien ook wel een verrijking qua ervaring voor je leven. Ik denk dat het voor sommige mensen misschien wel goed zou zijn om wat discipline en bepaalde skills aangeleerd te krijgen. 

Nee ja maar ik bedoel voor landen zoals Afghanistan enzo dat je dan niet daar heen hoeft. Zelf heb ik er ook geen zin in om naar het leger te gaan. Want ja het beste is is als ik afgekeurd word vind ik. 

 

Groet

Rond 1995 is besloten om een beroepslezer aan te stellen, in plaats van de dienstplicht. De situatie was in Europa immers steeds stabieler geworden en voor de internationale missies waren er dan de beroeps.

Concreet: voor de internationale missies waar Nederland aan meedoet of recentelijk aan mee heeft gedaan - denk aan Mali, Afghanistan, etc. - is er een beroepsleger. Invoering van de opkomstplicht is simpelweg niet nodig dus daar hoef je je echt geen zorgen over te maken.

Nee ja maar ik bedoel voor landen zoals Afghanistan enzo dat je dan niet daar heen hoeft. 

Dienstplichtigen hebben nooit op missie gehoeven, dit was optioneel. Zelfs voor beroepsmilitairen zijn uitzendingen geen verplichting, je kan hier zelf voor kiezen en als je dat doet krijg je daar een mooie bonus van op je salaris.

Als dienstplichtige was je wel oproepbaar, in 1995 bijvoorbeeld dreigden er in mijn regio dijkdoorbraken en werden er dienstplichtigen opgeroepen om zandzakken bij de dijken te plaatsen en dat soort werkzaamheden.

Ik hoop dat dit iets duidelijker voor je is nu.

Lucas

Reageer