Vraag

kinderrechten, wie mag mijn medisch dossier inzien en delen? en hoe kan ik weer naar school?

  • 15 February 2021
  • 1 reactie
  • 145 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

hoi ik ben 16 en wil heel heel graag naar school.

ik heb (nog) leerplicht en leerrecht dus in principe zou dit moeten kunnen. ik ben ooit naar speciaal onderwijs verplaatst toen ik 12 of 13 was zonder dat ik dit wist. de gemeente en het samenwerking s verband hebben besloten dat dit beter voor mij zou zijn en toen was het pats boem klaar met mijn onderwijs carrière. ik moest elke dag in een stinkend gemeente busje naar een school 1,5 uur weg van mijn woonplaats daar werd ik gepest kwam ik op een lager niveau dan waar ik voor ingeschreven was ook kreeg ik geen les of een planning van wat ik moest doen. complete zelfstudie dus. ik ben hier na al snel gestopt met school en heb heel lang thuis gezeten weer van school verplaatst nog steeds complete zelfstudie maar nu MET onderwijs achterstand. op geven moment ging het hierdoor ook met mijn mentale gezondheid niet meer goed hier ben ik voor in behandeling gegaan en hierdoor kon ik uit huis. ik woon nu niet meer met mijn ouders maar de plek waar ik nu verblijf kan ik niet blijven en nu het weer goed met me gaat wil ik het liefste van alles weer naar school. ik kan niet meer thuis wonen en ook niet naar school dit moet de gemeente voor mij regelen (ik heb zelf ook al met een school contact opgenomen maar gaat echt niet anders). de gemeente wil hiervoor toestemming om mijn medisch dossier en andere persoons gegevens te bekijken en om dit te delen met derden als ze dit nuttig vinden , allen de toestemming hiervoor vragen ze van mijn ouders en niet van mij terwijl ik 16 ben en dit zelf zou moeten kunnen beslissen ze plannen afspraken en communiceren alleen maar via mijn ouders heel vervelend. er zijn gegevens waarvan ik niet wil dat een toekomstige school die zou krijgen zoals een onder dwang afgenomen IQ-test. wat moet ik doen help alsjeblieft als je iets weet.

hier  link naar rijksoverheid over kinderrechten https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechten-van-patient-en-privacy/jongeren-en-het-medisch-dossier/inzien-medisch-dossier-ouders#:~:text=Het%20medisch%20dossier%20van%20kinderen%20tussen%2012%20en%2016&text=Dat%20is%20alleen%20anders%20als,gezamenlijke%20verantwoordelijkheid%20op%20jouw%20leeftijd


1 reactie

Reputatie 7
Badge +19

Heey,

Ik heb niet heeeeel veel verstand van kinderrechten maar ik weet er wel iets van. Jou ouders mogen jou medisch dossier alleen inzien als jij daar voor toestemming geeft. Ik denk daarom dat dat ook geld voor anderen. Zij moeten jou dus vragen om toestemming en niet jouw ouders. Als je hier vragen over hebt ofzo kan je ook contact opnemen met De Kinderombudsman.  Dit is de site: https://www.dekinderombudsman.nl . Je kan ze van maandag tot vrijdag bellen tussen 12:00 en 17:00 op: 0800 – 876 54 32 je kan ze ook een mail sturen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes

 

joeeeeee

Reageer