Vraag

Kan mijn zus mijn voogd worden

  • 25 February 2019
  • 1 reactie
  • 2270 Bekeken

Badge
Hey, ik voel me thuis echt niet fijn mijn ouders zijn nogal tja ze zijn niet onschuldig zeg maar.
Ik heb 2 oudere halfzussen de oudste (van mijn vader) is 21 en ze studeert nog. Mijn andere halfzus (van mijn moeder)16 woont in een pleeggezin door voorgevallen met mijn vader.

Maar ik vraag me dus af of ik recht heb om zonder bewijs/heel weinig bewijs tegen mijn ouders naar de rechtbank te stappen om te vragen of de voogdij over mij aan mijn zus over te dragen. Ik ben 12 jaar dan mag ik toch zelf beslissen waar ik wil wonen?

-L. /*

1 reactie

Hoi!

Dat "ik ben 12 jaar, ik mag zelf beslissen waar ik ga wonen" is helaas niet zo simpel. Als je ouders gescheiden zijn en je bent 12+, heb jij recht en inspraak in waar je wil/gaat wonen. Jouw stem wordt dus meegenomen, maar jouw wil is geen wet. Ik heb ook geen idee hoe dit "12 jaar principe" werkt in jouw situatie en of het dan überhaupt werkt.

Wat je ik al kon vertellen voor mijn zoektocht op het internet, werd ook door de info bevestigd: zonder bewijs kan jij niet geadopteerd worden.

Er zijn 2 dingen mogelijk:

1. Je ouders en zus (die 18+ is) gaan akkoord met de adoptie en jij gaat akkoord met de adoptie. (En nog allemaal bureaucratie en andere papierzaken en allemaal moeilijkheden.)

2. Je zorgt voor bewijzen dat je ouders niet goed voor je zijn. Dan worden je ouders (in een extreem geval) uit de ouderlijke macht ontzet. Dan kun je een verzoek indienen om je zus als voogd te krijgen. Als je ouders dan protesteren hebben ze pech, omdat ze niks over je te zeggen hebben.

Maar dit klinkt allemaal veel makkelijker dan het is. Er wordt bv uitgebreid onderzocht of je zus wel voor je kan zorgen (ook finincieel) en waarom je ouders niet voor je kunnen zorgen. Er komen rechter, advocaten, jeugdzorg, kinderbescherming en allemaal andere dingen bij kijken. Ook worden er andere opties bekeken en onderzocht wat de beste optie voor jou is.

Als biologische ouder, blijf je in principe de ouder. Altijd. Of er moeten speciale situaties gelden.

Als jouw ouders niet goed voor jou zijn, is de beste optie voor nu, om contact op te nemen met Veilig Thuis. Je kan hen 24/7 gratis anoniem bellen voor steun, hulp en advies. Ook is het goed om met iemand te spreken die je vertrouwt, naar je huisarts te gaan of om contact op te nemen met de Kindertelefoon.

Gr. Pin

Bronnen:
http://www.wetrecht.nl/adoptie/
https://www.judex.nl/rechtsgebied/familie-echtscheiding/kinderen/artikelen/wanneer-kan-ontheffing-of-ontzetting-van-het-ouderlijk-gezag-plaatsvinden/

Reageer