Skip to main content

Jammer Van Vuurwerkverbod

• January 5, 2026
  • 10 reacties
  • 98 Bekeken

TheCoolGuy
Forum|alt.badge.img

Ik weet dat ik mischien wat later ben met dit onderwerp en heb zelf niet zo veel met vuurwerk afsteken maar toch vind ik vuurwerk altijd mooi te zien als het de tijd van het jaar is en vind het daarom ook erg jammer dat ze het gaan verbieden het is een soort traditie die ze gaan verbieden waar ik het gewoon niet mee eens ben.

dus ja laat vooral weten wat jij hier over denkt ❤️🔥

10 reacties

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • January 5, 2026

Hoi,

Dat veilig vuurwerk wordt verboden is jammer idd maar gelukkig dat de kinderen op hun fatbikes geen hard vuurwerk meer kunnen afsteken zonder er gepakt voor te worden. Het is super vervelend voor anderen en vooral voor mensen met medische aandoeningen (uit ervaring).

Groetjes,

ghast

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • January 6, 2026

Ik denk dat het alleen maar beter is dat het verbod er komt als je de laatste oud en nieuw ziet dat er zoveel branden zijn geweest door vuurwerk 

Maar ook voor alle bange katjes en hondjes en ander diertjes is dit alleen maar beter .

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • January 6, 2026

Ik vind het best want ik heb niks met vuurwerk. Tradities veranderen altijd, boeien.

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • January 6, 2026

@TheCoolGuy  het is niet omdat het al een paar jaar gedaan wordt dat het een mooie en waardevolle traditie is.  Vuurwerk kan heel mooi zijn en het hoeft helemaal niet zo heel veel lawaai te maken maar tegenwoordig is het luide knallen veel belangrijker geworden dan het licht en de kleuren.  Het is geen vuurwerk meer maar marginalen die een paar weken lang teringherrie maken waar echt niemand iets aan heeft.  Verschrikkelijk voor dieren (die veel beter horen dan wij en bang worden) maar zelf heb ik ook een bloedhekel aan dat geknal.

En dan heb je nog die criminelen die het afschieten op andere mensen of op politie en hulpdiensten of aan veel te jonge kinderen geven. Mijn pa is spoedarts in een ziekenhuis en hij kan het aantal vingers en ogen die hij heeft moeten behandelen door vuurwerk niet meer tellen (en soms is behandelen niet mogelijk - die gevallen zijn hem wel bijgebleven).  En gehoorschade.

Verbieden: het individuele plezier om vuurwerk te gooien weegt echt niet op tegen de overlast voor mens en dier en  de maatschappij.  Een traditie kan echt geen excuus zijn voor iets dat alleen maar ergernis en problemen oplevert.
.  

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • January 6, 2026

Blij met het vuurwerk verbod. Een totaal uit de hand gelopen onbeschaafde uiting van dierlijke sloop-drang door al even dierlijke groepjes tieners en "volwassenen". Net als onze familie de chimpansees in de bush doen. Pas zag ik een docu daarover en de gelijkenis is treffend. Overigens is die "traditie" helemaal niet zo traditioneel als men denkt. Pas in de jaren zestig werd vuurwerk een habit. Mooi op tijd dus om daarmee te stoppen, weer volwassen te gaan doen en het geen echte traditie te laten worden. Overtuigend waren voor mij de beelden van het beschieten van agenten, brandweerlieden en ambulance medewerkers, die een baby probeerden te redden. Gauw kappen met die rotzooi en hopelijk forse straf voor al die idioten. Er is werkelijk geen enkele goede reden te bedenken om door te gaan met dit primitieve gedoe.

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 6, 2026

Ik ben het helemaal eens met de anderen. Ik zou al die voorstanders gunnen om eens een nieuwjaars nachtje mee te draaien op de eerste hulp of in een ambulance. Of als agent of brandweer de dienst draaien. Kijken hoe voorstander ze dan nog zijn. Trouwens gecontroleerd vuurwerk blijft mogen en gecontroleerd carbid ook. Daar ga ik wel kijken, heb ik dit jaar ook gedaan. Veel leuker dan zelf gevaar lopen. 

Liefs, Tover xxx

nissangtrje
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 7, 2026

ik vind het zelf heel jammer en ik ben zelf ook wel een groot fan van vuurwerk dus ik denk dat ik in Duitsland oud en nieuw ga vieren ( niet illegaal vuurwerk halen en in Nederland afsteken) want daar mag het nog wel

TheCoolGuy
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • January 7, 2026

iedereen die hier op heeft een beetje dezelde reden waarom ze er blij mee zijn waarom vuurwerk verboden word maar ik wil zeggen dat je niet een vinger verliest als een een catagorie 1 vuurwerk afsteekt en zelfs dat gaan ze verbieden daarnaast dat er vuurwerk naar politie word gegooid kan echt niet maar dan moeten ze daar wat tegen doen bevoorbeeld zet ze in de gevangenis ofzo.

de meeste ongelukken komen door illegaal vuurwerk 

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 7, 2026

Mooi dat iedereen elkaars mening respecteert. ​@TheCoolGuy  je hebt een punt vind ik. Waren alle vuurwerk gebruikers maar verantwoordelijk bezig. Dan zou het niet zo streng hoeven. Ik snap zeker dat het mooi en vet is, maar het loopt te vaak uit de hand. Maar wat je zegt klopt op zich wel. 

Liefs  Tover xx

nissangtrje
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 15, 2026

ik heb ergens gelezen dat er maar 10% kans is dat er een landelijk vuurwerk verbod komt (ik weet niet of het bericht nep is maat het kwam wel van een overheids brief ofzo)