Skip to main content
Vraag

gevolgen van verdediging?

• May 5, 2025
  • 6 reacties
  • 51 Bekeken

teddybeer
Forum|alt.badge.img+2

Heyy

Ik heb een vraag! Ik leer me dus verdedigen (ik doe aikido) maar ik leer ook hoe ik mensen hun arm moet breken. Ik ben ook al bijna in een rivier geduwd of bijna met bommetjes bekogelt geweest maar stel ik verdedig me, en breek  iets van die pestkop… Kan ik dan gearresteerd worden?

Het speelt erg in mijn hoofd omdat ik ook denk dat ik het in mijn tienerjaren nodig ga hebben, want hoe mensen pesten is vreselijk!

En wat als die pestkop een mes heeft, maar ik neem het af en steek hem neer in zijn arm (op een onschadelijke plaats natuurlijk) ofzo, dan doe ik dat uit verdediging maar dan word ik ook gearresteerd volgens de wet dacht ik☹️

Terwijl het uit zelfverdediging is!

Alvast bedankt voor het invullen
groetjes, teddybeer!!!

De tekst is aangepast omdat deze in strijd was met forumregel 3. Plaats op het forum geen persoonsgegevens.

6 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 271 reacties
  • May 6, 2025

Wetboek van strafrecht

Artikel 41

"Hij is niet strafbaar die een feit begaat geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen, of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding."

Je mag dus jezelf verdedigen en zal daar niet voor vervolgd worden. Houd wel rekening met dat het geweld wat je gebruikt wel in verhouding moet staan tot wat iemand anders jou heeft aangedaan. 

Het geweld wat je gebruikt moet zo min mogelijk zijn en ook meteen stoppen als de tegenpartij kenbaar maakt zich over te geven. Anders kan je alsnog vervolgd worden.

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • 2055 reacties
  • May 6, 2025

Hey,

Je hoeft je geen zorgen te maken zolang je niet random iemands arm breekt hoor!

Kijk, als iemand je aanvalt mag je volgensmij gewoon terug aanvallen om te zorgen dat diegene jou geen pijn meer kan doen. En als iemand een mes heeft al helemaal!  En dan kan je niet gearresteerd worden hoor!

Groetjes Lupus 

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • 219 reacties
  • May 7, 2025

Volgens mij mag je alleen terug aanvallen als er geen enkel andere mogelijkheid is, zoals bijvoorbeeld wegrennen. Bijvoorbeeld omdat je wordt ingesloten of geen kant op kunt en iemand valt je aan, dan wordt het gezien als noodweer. Er is ook noodweer-excess, dat is dan als je tever gaat maar dit te begrijpen is. Voorbeeld: oud vrouwtje wordt overvallen en pakt een hamer en slaat iemand dood. Het geweld is dan niet te rechtvaardigen ten opzichte van de dreiging maar omdat iemand in zo'n situatie onvoorspelbaar en in paniek kan reageren wordt dat toch gedoogd.

Ik had ook ergens gelezen dat zelfverdediging in principe strafbaar is in nederland, al weet ik dat niet zeker of dat echt zo is. Ik had ook gelezen dat bijvoorbeeld een kogelwerend vest dragen al strafbaar is, al kun je daar niet snel iemand mee verwonden.

Iemand die hier meer van weet?

Ik denk met je mee
Forum|alt.badge.img+2

Hey teddybeer 🐻 

Nee hoor je krijgt vast geen straf als je iemand zijn hand breekt als hij/zij jou bedreigd 

En het klopt mensen worden steeds agressiever 

Dus heel goed dat je dat doet 

En het is vast leuk denk ik 😂 😂 

Groetjesss

Forum vriend 

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • 219 reacties
  • May 8, 2025

[quote]Nee hoor je krijgt vast geen straf als je iemand zijn hand breekt als hij/zij jou bedreigd [/quote]

Ik twijfel hier eigenlijk over. Het is niet zo dat je geweld mag plegen ter vergelding als iemand je bedreigt. Dat heet 'eigenrichting' als ik het goed heb. Iemand die daar wat meer over kan zeggen? Volgens mij mag je alleen geweld gebruiken als dat nodig is om je eigen leven of dat van anderen te beschermen in een acute noodsituatie. Niet van 'oh hij heeft gister dit gedaan dus nu zoek ik hem op en doe ik wat terug', dat is volgens mij hartstikke illegaal en kun je zeker een hoge straf voor krijgen. Dan speel je 'eigen rechter'.

Diana
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • 1264 reacties
  • May 8, 2025

Als iemand je aanvalt mag je alles doen wat nodig is om je te verdedigen.  Maar als de dreiging wegvalt, moet je stoppen.  Je mag dus iemand in een klem nemen en desnoods een pols of een schouder breken maar je mag niet daarna nog zijn andere schouder breken als hij hulpeloos op de grond ligt.  Ook niet zijn mes pakken om hem daar nog gauw even flink mee te steken.

Ik betwijfel echter of aikido de beste manier is om je te verdedigen tegen iemand die je echt pijn wil doen.  Het geeft je wel reactievermogen en koelbloedigheid en leert je gebruik te maken van de ruimte maar het is volgens mij te geritualiseerd en te formeel.  Als ik me niet vergis, reageer je bij klassiek aikido alleen op een aantal standaard aanvallen en val je zelf nooit aan - en daarmee beperk je jezelf.  En doordat je geen wedstrijden hebt, leer je nooit om te gaan met onverwachte situaties of om echt terug te vechten.  Maar ik weet er niet zoveel vanaf dus misschien vergis ik me hierin.