Vraag

Gefilmd op school

  • 20 November 2021
  • 10 reacties
  • 321 Bekeken

Badge

Heyy,

Vandaag ben ik erachter gekomen dat ik ben gefilmd op school, terwijl ik mijn huiswerk aan het maken was. De jongen die mij heeft gefilmd heeft dat filmpje op tiktok gezet. In het filmpje zijn ik en een vriend van me te zien, en hij heeft in de caption gezet: “Messen enz en diepte en duister en zwart en ook liefde #emo🖤🖤🖤”

Voor een idee van het beeld, mijn vriend en ik zijn allebei queer en hebben allebei gekleurd haar, en we zitten voorovergebogen over ons huiswerk. 

Ik vroeg me af wat ik het beste kan doen en wat mijn rechten zijn. Volgens mij hebben we op school een regel dat je niet mag filmen of foto’s maken in het gebouw, en in de wet staat volgens mij dat je niet een foto/video van iemand mag publiceren op het internet zonder diegenes toestemming. 

Ik ben al van plan naar mijn ouders en mentor te gaan, maar dat kan morgen/maandag pas en ik zit hier heel erg mee omdat het me veel dysphoria geeft en ik niet zo goed weet of er überhaupt iets aan kan worden gedaan.

Als iemand me zou helpen zou ik dat heel fijn vinden :)

Groeten,

Een beetje verdrietige enby


10 reacties

Jeetje, vervelend. Ik weet zelf niet zo goed wat je er verder aan kan doen dan hulp zoeken zoals je al zei. Dat is dus wat ik ook zou doen als ik jou was, heb je er al met die vriend over gepraat?

Succes in ieder geval!

Lucas

Badge

Hallo,

de wet zegt: Mag ik als leerling foto's en filmpjes van leerlingen maken en publiceren? Ja, maar er gelden wel regels. U heeft onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) toestemming nodig voor het publiceren van foto's en filmpjes van leerlingen. Heeft hij/zij geen toestemming dan is hij/zij strafbaar.

 

Groet,

Badge

Hallo,

Jeetje dat is vervelend.

Ik weet niet of je al met je ouders, mentor hebt gepraat, maar je kan op tiktok het filmpje rapporten en je kan altijd je mentor een mailtje/berichtje sturen waarin je de situatie uitlegt en er dan bijvoorbeeld bij zetten dat je niet weet wat je moet doen of wat je er tegen kan doen en tegen je ouders kan je het denk ik wel altijd zeggen (ligt ook aan je thuissituatie) en anders via een berichtje zeggen  wat er aan de hand is/wat er speelt. En volgens mij is het wettelijk ook strafbaar om beeldmateriaal online te zetten zonder toestemmingen van de gene die in beeld is. Dus ten alle tijde zal jij sterker staan dan die persoon.

Ik hoop dat het helpt en succes.

 

Noëlle

 

Oei wat vervelend, als ik jou was zou ik je ouders bellen of je mentor een mailtje sturen. Je kunt de video ook bij tiktok rapporteren en er dan bijzetten dat je geen toestemming hebt gegeven. Je kunt ook actie ondernemen met de andere vriend die in get filmpje staat.

(eigen naam verwijderd door de Kindertelefoon)

Als zulke dingen blijven gebeuren raad ik je aan om te overwegen om aangifte te doen. Dit soort dingen kunnen gewoon niet door de beugel maar wat er vaak gebeurd in deze situaties is dat degene die in dit geval slachtoffer is er niks aan wilt doen. Vooral als het niet op school is, dan kunnen ze niet naar de meester gaan maar willen ze ook geen aangifte doen.

Reputatie 1
Badge +1

naar de directie gaan, zij diegene die dat gedaan hebben hoeven niet te weten dat jij degene was die dit niet wou, hiermee vermijd je ook een pijnlijke confrontatie

Oei wat vervelend, als ik jou was zou ik je ouders bellen of je mentor een mailtje sturen. Je kunt de video ook bij tiktok rapporteren en er dan bijzetten dat je geen toestemming hebt gegeven. Je kunt ook actie ondernemen met de andere vriend die in get filmpje staat.

(eigen naam verwijderd door de Kindertelefoon)

Ha, de kindertelefoon, er stond letterlijk: HiZegtDeBoy, zoals ook bij mijn profiel.

 

Hey wat vervelend. Volgens de wet mag je mensen filmen op de openbare weg en mag je dat ook zonder iemands toestemming op internet zetten ( hangt natuurlijk van de video af. Als het geen rare video is mag het) maar school is geen openbare ruimte dus de school maakt zijn/haar eigen regels. En als je je daat niet aan houd mag de school diegene straffen

Dit kan je aankaarten bij je mentor of de schoolleiding! Als jij geen toestemming geeft is dat schending van privacy volgens mij! 

Hoi hoe is dit afgelopen? ben wel benieuwd !

Lieve groetjes Ellen -xxx-

Reageer