Vraag

Foto's van klasgenoten

  • 11 June 2019
  • 2 reacties
  • 245 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Beste iedereen

Ik heb een vraag omtrent het maken van foto's van andere mensen. Ik weet namelijk niet wat er over dit onderwerp in de wet staat etc.
Een aantal jongens uit mijn jaarlaag maakt namelijk foto's van (minderjarige) meisjes (, en dan voornamelijk van) hun borsten en achterwerk.
Bij een aantal van deze jongens loopt het aantal foto's tot in de honderden en deze foto's worden vaak ook nog onderling gedeelt naar anderen toe etc. etc.

Ik vroeg mij af of desbetreffende jongens hiermee strafbaar zijn, (denk aan nieuwe privacy wetgeving etc.) en zo ja: Hoe erg is dit/welke straf kan je hier voor krijgen als minderjarig persoon?

2 reacties

Als de persoon waar de foto van word gemaakt geen toestemming geeft(onder 16 moeten ouders/verzorgers toestemming geven) en de persoon herkenbaar op foto staat is het privacy schending. Ze zijn dus strafbaar wanneer ze aan al deze 'eisen' voldoen. Als de persoon die gefotografeerd word er last van heeft kan hij/zij aangifte doen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt
Hey,

Het is niet hoffelijk, daarom zal ik iemand informeren die hen kan aanspreken.

Volgens de wet is het verboden: kijk eens op deze site.

De foto's zijn seksueel getint en de mensen op de foto geven geen toestemming. Er is dus sprake van dwang. Ook zijn de slachtoffers minderjarig én worden de foto's verspreid zonder toestemming.

Sexting heet dit en dit is strafbaar. De foto's zijn niet naakt, maar wel seksueel getint en dat is expres gedaan. Het motief van het maken van de foto's is misschien onschuldig, maar het is strafbaar.

Laatst was er ook zo een groep mannen die dit soort dingen bij meerderjarige vrouwen deed, en die werden ook berecht.

Groetjes,

Geen_Naam

Reageer