Vraag

Wat moet ik doen?

  • 29 August 2018
  • 6 reacties
  • 188 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben veertien jaar en ben vorige week gestart in de derde. Al vanaf de brugklas word ik gepest door een meisje die iedereen tegen me opstookt en me het leven zuur maakt. In de tweede werd ik niet ingedeeld bij haar in de klas, omdat mijn ouders erop stonden dat ik niet bij haar zou komen. Door een fout van de nieuwe afdelingsleider van de bovenbouw, ben ik bij haar in de klas ingedeeld en ging het de eerste dag al verkeerd in de gymkleedkamer. Ik zit sinds maandag al thuis, omdat ik te bang ben om naar school te gaan. Dit is niet de eerste keer dat ik gepest word maar dit gaat heel lang door. De afdelingsleiders weten dat ik thuis zit en door wie dat komt, maar nog steeds is de pester niet geroepen en zitten mijn ouders in de stress en worden ze ook kwaad op mij, omdat dit zovaak voorkomt.

We zoeken nu naar een nieuwe school, maar de meeste scholen werken niet mee, zitten vol of reageren niet snel genoeg. Ik moet zo snel mogelijk naar school gaan want anders komt de leerplichtambtenaar en riskeren mijn ouders een boete en kan ik zelfs een taakstraf krijgen. De kans is groot dat ik maandag sowieso weer terug naar school moet, terwijl de pester niet is geroepen, er nog niks is opgelost en de pester nog bij me in de klas zit. Ik weet dat alles erger wordt als ik naar school blijf gaan en ik ben hopeloos. De kans is klein dat ik naar een andere school kan gaan, maar ik moet naar school. Ik wil geen boete of taakstraf vanwege een probleem kind. De school treedt te zwak op tegen pestkoppen, maar dan willen ze wel dat ik naar school ga. Wat moet ik doen? Mijn ouders zijn kwaad en in de stress, maar ik durf niet naar school te gaan. Wie weet wat ik moet doen?

6 reacties

Hey Alyssa_12

Wat vervelend dat je gepest wordt. Helemaal niet fijn dat je hierdoor thuiszit.

Zouden je ouders naar school kunnen gaan, om te praten met de afdelingsleider? Ik vind dat je school jou op zijn minst zou mogen overplaatsen naar een andere klas.

Vervelend dat je ouders hun stress op jou afreageren. Jij kan er niets aan doen. Ik hoop dat er snel een oplossing komt waar je je goed bij voelt.

Als de leerplichtambtenaar langskomt, mag jij gerust vertellen waarom je thuiszit. Ik vind dat die leerplichtambtenaar begrip zou moeten hebben voor jouw situatie. Jij zit niet zomaar thuis.

Groetjes
Kenshin
Hallo Kenshin,

Dankjewel voor je reactie. Dat waardeer ik. Vrijdag hebben we een gesprek met de afdelingsleider, alleen kunnen ze mij of de pester niet zomaar overplaatsen, omdat er meerdere leerlingen zijn die dat willen (om andere redenen). Waarom mijn ouders zo boos op me zijn, komt omdat het op de basisschool (van groep 6 t/m 😎 ook al verkeerd ging vanwege pesten. Ze zeggen dat het misschien ook wel aan mij ligt. Waarom gaat het bij slachtoffers altijd door op een nieuwe school? Ligt het aan mij
Fijn dat jullie een gesprek hebben. Ik zou vermoeden dat een overplaatsing uitzonderlijk mogelijk is als het om pesten gaat, maar ik kan begrijpen dat dat voor ongelijkheid tussen leerlingen kan zorgen, over wie wel en wie niet overgeplaatst wordt.

Ik vind het niet terecht dat je ouders boos op je zijn. Het ligt helemaal niet aan jou. Het is pech dat je gepest bent geweest, en nog steeds gepest wordt, maar het is niet de bedoeling dat je de schuld bij jezelf gaat leggen.

Vaak pesten pesters uit eigen onzekerheid of frustratie. Ze kiezen een slachtoffer waar ze stiekem jaloers op zijn, of waarvan ze denken dat het slachtoffer weinig weerstand zal bieden. Misschien geef jij de indruk een lief, stil meisje te zijn, en zagen pesters jou daarom als een goed slachtoffer. Helemaal niet fijn natuurlijk.

Ik hoop dat uit het gesprek een goede oplossing komt. Ze zouden bijvoorbeeld de pester kunnen aanspreken.
Dankjewel Kenshin, daar heb ik heel veel aan. Ik voel me nu veel beter?.
Dat is fijn om te horen. Blij dat je je hier geholpen voelt 🙂
Hoe is het verder afgelopen tussen jullie?

Weet je ook waarom ze zo doet?
Misschien kun je het haar vragen of aan iemand waarmee ze omgaat?

Reageer