Skip to main content
Vraag

Wat kan iemand die je sjanteerd doen met je nummer en naam.?

• July 19, 2025
  • 4 reacties
  • 85 Bekeken

Ik kreeg vandaag een berichtje met naakt foto's (die niet van mij waren) met daarbij dat als ik nu niet 10 euro betaal dat ze het naar mijn school en familie gaat sturen, kan diegene dit ook echt of is dit gelul? 

4 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • July 20, 2025

Niets betalen want dan blijven ze om geld vragen.

Waarom zou je trouwens betalen als je niet eens op de foto’s staat.

Zijn het mensen van bij jou op school?  Ga dan met hun bericht naar je mentor.

• July 20, 2025

Hallo,

Dat is een zeer ernstige situatie.

Hoewel de naaktfoto's niet van jou zijn, is dit wel echt chantage. Het kan nep zijn, maar dat risico kun je niet nemen. Dit soort mensen zijn heel gevaarlijk, en ik zou dit ook zeker serieus nemen.

Ik heb een paar dingen bedacht die je kunt doen:

1 Blokkeer de persoon

Als je zou reageren, kan hij je hacken en dan ben je nog verder van huis. Als je hem blokkeert is de kans groot dat hij het alsnog stuurt, maar dat kun je proberen te voorkomen. Ook kan hij je niet nog verder chanteren. 

2 Informeer de politie

Als de politie hiervan op de hoogte is, kunnen zij (m.b.v. hackers) de dader proberen te achterhalen en kunnen ze hem arresteren. Ook kunnen ze je huis bewaken, zodat hij niet naar je huis kan komen omdat je hem hebt geblokkeerd. Bovendien weten zij het beste hoe je hiermee om moet gaan.

3 Informeer je vrienden en familie

Als je je vrienden en familie vertelt wat er waarschijnlijk gaat gebeuren, zijn ze voorbereid. Ook kunnen ze je steunen.

Ik hoop dat dit een beetje kan helpen. Wel zo snel mogelijk ingrijpen, nu kan het nog. Anders zul je waarschijnlijk verstrikt raken in een net van chantage en kom je misschien wel in het criminele circuit. Dan is de weg terug heel moeilijk te vinden.

Veel sterkte en liefs van mij❤️❤️

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • July 30, 2025

als het niet jou foto’s zijn dan denk ik dat het goed komt. sws geen geld geven en wel aan iemand vertellen. maar indd wel serieus nemen

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • July 31, 2025

hoi ik heb dit zelf ook meegemaakt en dit is wat ik heb gedaan.

ter context: ik had een openbaar instagram account en daar hadden ze me fotos van mij op mn insta gephotoshopt naast een penus en  de teks “rapist” ook wel “verkrachter” plus mijn nummer erbij gezet. ze zeiden dat ze dit gingen sturen naar al mijn volgers als ik ze niet binnen 5 min 200 euro betaalde. uiteindelijk heb ik dat niet gedaan en kreeg opeens whatsapp berichtjes van allemaal nummers (waren wel allemaal van bedrijif account uit nigeria dus geloofde er sws geen bal van dat er al iets gestuurd was)

hier zijn de stappen die ik heb genomen en die je wellicht ook kan doen in zo’n situatie

-maak screenshots van de chantage, dit helpt met eventuele uitleg wanneer er wel wat word gestuurd

-niks betalen, gewoon blokkeren

-in whatsapp aanpassen dat je geen berichten krijgt van bepaalde soort nummers (helpte bij mij omdat het ongelooflijk irritant veel berichtjes waren)

-social media accounts op prive gezet en namen veranderd

-de vrienden om je heen vragen of ze iets hebben gezien en praten over de situatie (voor zo’n situatie hoef je je niet te schamen, het kan oprecht de beste overkomen)

bij mij is er uiteindelijk niks gestuurd en we konden er wel om lachen, maar als ze wel iets sturen, ookal is het vervelend, het is niet het einde van de wereld, de meeste mensen zullen inzien dat het niet echt is (gebruik dan de screenshots die je hopelijk hebt genomen)