Vraag

Vriend van broer doet vervelend

  • 30 January 2022
  • 2 reacties
  • 317 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4

Halloootjes, ik ben een jongen van 13 jaar en heb een oudere broer. Hij is 20 jaar oud, maar woont nog thuis. Hij is zoo lief. Hij zorgt altijd voor me, hij neemt het altijd voor me op, we kunnen het altijd goed met elkaar vinden en we doen veel samen (ps. denk niet seksueel...). Hij is best breed en gespierd maar ook best wel bescheiden. Hij is echt een voorbeeld voor mij. Hij is altijd zo rustig, maar heeft ook altijd wel grappige humor. Hij kan ook altijd met mijn vrienden overweg. Hij heeft ook hele aardige vrienden. Ik kan/mag altijd meedoen (ook al is dat altijd even handig als een jongen van 13 meedoet met 5 jongens van 20/21). Ik kan ook echt overal met hem over praten en ik kan hem alles vragen. Dat is wel fijn aangezien ik nu ook in de puberteit kom. Ik kan ook altijd met hem praten over liefde, seks, masturberen en alles wat er bij jongens in de puberteit gebeurt.

Hij heeft alleen een vriend waar ik wat minder goed mee overweg kan. Hij is een beetje de baas/leider van het vriendengroepje van mijn broer. Hij is ook meteen een paar jaar ouder. Ik geloof 24 of 25 ofzo. Hij is dus ook meer dan 10 jaar ouder dan dat ik ben. Hij vindt zichzelf ook wel heel stoer. Mijn broer kan het goed met hem vinden maar ik dus iets minder. Hij klaagde mij altijd en is mij altijd een beetje uit aan het dagen. Hij mag dan wel een stuk ouder zijn, maar we zijn net zo lang en ik ben ook een stuk breder (ik lijk best veel op mijn broer, alleen is hij nog wat breder en ook een stuk langer). Hij is mij altijd ook uit een het dagen om te vechten, maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ik probeer een beetje uit zijn buurt te blijven, maar dat lukt niet altijd even goed aangezien we in dezelfde straat wonen en hij ook best vaak bij ons thuis was. Mijn broer wil dat nu ook wat minderen, omdat hij ook wel door heeft dat het niet echt klikt tussen ons. Hij wil voor mij opkomen, maar ook niet zijn vriendschap opgeven. Ik merk dat hij dit ook lastig vind. Die vriend blijft me maar lastig vallen. Gewoon op straat, maar ook nog als hij bij ons thuis is. 

 

Heeft iemand tips om dit te voorkomen of hoe ik hier mee om moet gaan. Ik merk ook dat het lastig is voor mijn broer, dus hebben jullie ook tips zodat hij voor mij op kan komen, maar tegelijkertijd zijn vriendschap niet op kan geven. En als hij dan een van de twee moet kiezen, welke hij dan zou kiezen? 

Als iemand er ook last van heeft dat de vriend(in) van zijn/haar broer of zus vervelend doet zou ik het wel fijn vinden om hierover te chatten hieronder.

 

Groetjes

 


2 reacties

Reputatie 2
Badge

Hoihoi,

Wat een lastige situatie zeg… Ik heb hier zelf nooit ervaring mee gehad (wel dat de zus van mijn vriendin vervelend deed, maar bij jou is het net andersom). 

Ik snap dat je het moeilijk vind om hier mee om te gaan. Het lijkt me wel handig dat het tegen de vriend van je broer wordt gezegd, want hij kan niks veranderen als hij niet weet dat hij vervelend bezig is.  Er zijn verschillende dingen die je kan doen. Ik begrijp dat jouw broer het ook moeilijk vind om voor jou op te komen. Toch zijn er misschien wel manieren waarop hij op een ‘luchtigere’ manier kan zeggen dat zijn vriend moet stoppen met het vervelende gedrag naar jou toe. Misschien kan hij het een keer rustig benoemen als ze met zijn tweeën zijn. Bijvoorbeeld: ‘hey, ik merk dat je vaak mijn zusje aan het uitdagen bent en eigenlijk vind ze dat niet zo fijn. Zou je daarmee kunnen stoppen?’. Het kan al heel erg helpen om iets rustig en aardig te zeggen. 

Je kan ook wachten op de volgende keer dat hij weer gaat klagen of je uit gaat dagen en het op dat moment benoemen. Bijvoorbeeld: ‘kan je hiermee stoppen? Je doet dit vaker, maar ik vind het echt vervelend.’

Je kan natuurlijk ook altijd een whatsappje sturen ofzo. Dan heb je rustig de tijd om uit te schrijven wat je dwars zit.

Je zegt dat deze vriend vaak bij jullie thuis is. Misschien kunnen je ouders wat betekenen? Sommige mensen luisteren beter als het een volwassene is die de confrontatie aangaat.

Als de vriend van je broer alsnog vervelend blijft doen nadat je het benoemt hebt, lijkt het me inderdaad de vraag of deze vriend nou echt de juiste persoon is om mee om te gaan voor je broer. Als vriend hoor je, vind ik, gewoon aardig te zijn en je gedrag aan te passen als deze wordt beschouwd als vervelend en pesterig door anderen.

Ik hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben. Heel veel succes en nogmaals: er gaat niks veranderen, als er niks wordt gezegd. Groetjes!

Reputatie 2
Badge

Oh, oeps… sorry! Ik zie nu dat je een jongen bent. Excuses! Hoop dat je alsnog wat hebt aan mijn reactie :)

Reageer