Skip to main content

Hi, wie dit dan ook leest.

Ik zit nu in de 2e van de middelbare school. 

Op de basisschool heb ik een nogal moeilijke tijd gehad (ik heb een apart verhaal daarover gemaakt, kan je lezen als je wil).

In samenvatting ben ik daar gepest, uitgescholden, over geroddeld, fysiek mishandeld en meer dingen zoals dat.

In de brugklas had ik een nieuw begin. Daar ben ik in een nieuwe vriendengroep van 12 terecht gekomen.

Het hele jaar hebben we het heel leuk gehad en we kunnen heel goed met elkaar lachen.

Doordat het zo’n grote groep is zijn we niet allemaal even goed met elkaar, maar iedereen vindt elkaar aardig.

Na wat er op de basisschool gebeurt is heb ik wat trust issues gekregen. Ik ben bang om echt eerlijk tegen mensen te zijn omdat dat de vorige keer fout ging. 

Na een jaar begon ik eindelijk een beetje over die angsten heen te komen en echt open te zijn met de groep.

Ik heb een donor, dus het is altijd alleen mijn moeder en ik geweest. Daardoor hebben we iets minder geld dan andere gezinnen maar we leven gewoon prima. 

Alleen doordat we minder inkomen hebben heb ik ook minder zakgeld.

Deze zomer heb ik wel verhoging gekregen maar het is nog steeds vrij weinig.

Daardoor kan ik nooit echt veel kopen als we naar de Jumbo gaan in een tussenuur of zo.

Iedereen vond dat altijd prima en sommigen betaalden zelfs voor mij.

In de tweede ga ik ook iets meer om met andere mensen maar ben nog steeds onderdeel van de groep.

Nu zijn we met het idee gekomen om te gaan picknicken.

Ik ben ook uitgenodigd en bood aan om wat mee te nemen en maakte een grapje dat dat het enige was dat ik kon betalen.

Een van de jongens in de groep reageerde daarop met “brokie” en anderen kwamen erachter aan en reageerde daarop en lachte mee. 

Iemand bood aan om monster mee te nemen en ik zei dat ik niet hoefde en zelf cola mee zou nemen, dus toen zei iemand anders dat cola vies was terwijl ik het haar zelf meerdere keren heb zien drinken.

Daarna werden er grappen gemaakt over dat ik moest gaan werken en dat ik dan pas zou weten hoe het is om geld te hebben, en dat ik maar een baantje moest gaan zoeken. Iemand reageerde daar zelfs nog op dat het enige wat ik kon bereiken met mijn cijfers een baan bij McDonalds was. 

Even voor de duidelijkheid: Ik zit op gymnasium en mijn cijferlijst is best goed. Mijn gemiddelde van vorig jaar van al mijn vakken bij elkaar is een 7,6 en ik heb dit jaar nog geen onvoldoendes gehaald. 

De persoon die dit zij zat vorig jaar op vwo maar moest naar havo omdat haar cijfers te slecht waren en ze drie onvoldoendes had op haar eindrapport.

Vervolgens begon iemand anders te zeuren dat ik hun allemaal nog geld schuldig was, terwijl meerdere mensen nog nooit een cent aan me uitgegeven hebben, en een groot deel van degene die dat wel hadden gedaan gezegd hebben dat ze het niet terug hoefden. 

Toen ik zei dat ik het niet leuk vond zeiden ze allemaal dat het niet gemeen bedoeld was en dat het gewoon een grapje was. 

Ik wil graag geloven dat het zo is, maar dat zeiden mijn oude vriendinnen van de basisschool ook en die waren oprecht heel gemeen. 

Deze mensen zijn altijd aardig tegen me geweest tot vandaag. Ik wil heel graag geloven dat dit alleen maar eenmalig is en dat ze morgen gewoon weer aardig tegen me doen, maar een klein deel in mijn hoofd zegt dat het niet waar is. 

Ik weet oprecht niet meer wat ik moet doen en hoop dat jullie tips hebben.

groetjes,

@Mentalista27 

Hoi!!!

Misschien kan je naar je mentor gaan. Grappen over geld enzo zijn nooit leuk. 1 ding moet je altijd onthouden met alle gemene dingen die mensen over je zeggen. Ze zijn namelijk bijna altijd hartstikke onzeker en willen vrienden. Ze weten niet hoe en daarom gaan ze zich  ´stoer´ opstellen. Voor de mensen daarom heen is het bijna altijd hartstikke leuk en grappig maar voor het slachtoffer niet. Hopelijk helpt dit een beetje <33

Hoi,

Het klinkt echt moeilijk om met zulke opmerkingen om te gaan, vooral na wat je in het verleden hebt meegemaakt. Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt over deze nieuwe vriendengroep, vooral als je je openstelt.

Het kan helpen om met iemand in de groep te praten over hoe je je voelt. Misschien kun je de persoon die de grappen maakte op een rustige manier laten weten dat je het niet leuk vond. Je kunt uitleggen dat, hoewel je begrijpt dat ze het niet gemeen bedoeld hebben, je het toch moeilijk vindt omdat je in het verleden gepest bent.

Probeer te onthouden dat vrienden eerlijk met elkaar kunnen zijn, en als ze echt vrienden zijn, zullen ze je gevoelens respecteren. Je hebt al laten zien dat je sterk bent door open te zijn over je ervaringen, en dat is een grote stap. Blijf trouw aan jezelf en je gevoelens, en als het gevoel aanhoudt dat ze niet oprecht zijn, is het misschien goed om te overwegen of deze vriendengroep echt bij je past.

Je verdient vrienden die je steunen en respecteren, dus wees niet bang om je grenzen aan te geven. 

Heel veel sterkte gewenst!

Reageer