Skip to main content
Vraag

Tips gevraagd: wat zou jij doen voor je vriendin?

• June 23, 2025
  • 1 reactie
  • 50 Bekeken

Hoii, dit is een verhaal van een tijdje geleden (eind maart dit jaar) maar ik wilde het toch even vertellen want ik heb geen idee of ik het juist heb aangepakt.

Voor context, ik (14 meisje) ben best goede vrienden met laten we haar Camille noemen (13 meisje) sinds ongeveer een jaar. We zitten niet op dezelfde school maar wel samen in het team bij de sport die we doen.  In maart gingen we op trainingskamp voor 2 nachten. We waren de enige uit ons team, er waren wel andere meiden van onze club. Op de kamer zaten ik, Camille, twee meiden van onze club die ik even Louise en Maria ga noemen. Camille en Louise zijn Frans, Maria Italiaans en ik kom uit Polen, maar ik woon mijn hele leven in Nederland en ben de enige die Nederlands spreekt (we praten Engels onder elkaar). en er waren ook 4 meiden van een andere club.  De sfeer was best wel een beetje depressed: het eten was oneetbaar dus we leefden van snacks en we waren allebei moe en wilden naar huis.

Op de tweede nacht vroeg Camille iets aan Louise in het Frans en een meisje (laten we haar Sara noemen) vroeg welke taal dat was. Ik antwoordde voor Camille dat het Frans was, want zij verstond het niet.

Maar een tijdje later wordt Camille door Sara geroepen 'hey Frans meisje!'. Ik zei 'Ze heeft een naam.' Sara vroeg naar haar naam en ik zei het. Toen zei ze 'Hey Camille! Je m'appelle frikandel!' en dat echt 10000000 keer. Ik heb ook commentaar gehoord over waar ik vandaan kom, dus ik weet hoe het voelt 🥲. Een ander meisje uit die andere club zei dat dat onaardig was. Sara zei dat ze dat zo niet had bedoeld en ik zei dat dat wel zo opgevat kan worden. Ik heb ook comments over vodka gehad of 'ga terug naar Polen' dus ik weet dat het echt heel kut voelt.

De volgende ochtend vroeg ik aan Camille of ze ok is, ze deed alsof ze geen idee had waar ik het over had en alsof alles ok was, maar ik zag dat dat niet zo was. Ik heb het er ook over gehad met Louise en Maria en ze waren het met me eens dat het echt niet kon. Camille zei dat het haar niet boeide en ik wist niet wat ik moest doen, dus heb ik haar ook een beetje met rust gelaten.

Ik wist echt niet wat ik had moeten doen, ik heb mijn best gedaan om ervoor te zorgen dat Camille wist dat ik er voor haar was maar idk guys... Ik wilde ook geen drama in de dorm..

1 reactie

• June 25, 2025

Hallo,

Wat een verhaal zeg.
Dat kan inderdaad best onaardig overkomen, en  hoewel Sara (ik ga even mee in jouw benamingen) het misschien niet zo bedoeld heeft, kan het inderdaad wel impact hebben op Camille. En stom dat ze ook weleens opmerkingen over jouw afkomst maken.

Wel heel goed van je dat je voor haar bent opgekomen en hebt geprobeerd haar te helpen. 
Je zei dat het een tijdje geleden was dat dit gebeurde.
Als ze zich niet anders gedraagt dan eerst, dan hoef je er niet over te beginnen, want je hebt je best gedaan en blijkbaar boeide het haar dus echt niet. Maar als dat niet zo is (en ze misschien wat somberder of zo is) dan is het misschien een idee om er weer opnieuw over te beginnen om te vragen of het daadwerkelijk de impact heeft gehad waarvan jij dacht dat die aanwezig was (om het maar even zo uit te drukken, ik kan niet echt iets beters bedenken🙄). 

Ik hoop dat dit je een beetje heeft geholpen.

Veel liefs!