Racisme tegen Aziaten

  • 23 July 2017
  • 9 reacties
  • 1323 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben een Oost Aziaat, ik ben 13 jaar en ik ben Japans en ik word vaak gepest op school met racistische opmerkingen van kinderen op school en ook soms van mensen die ongeveer 30+ jaar zijn als ik een uitje maakt met mijn familie, bijvoorbeeld naar de strand, restaurant etc.

Hier zijn de voorbeelden wat ze zeiden:
''Chinees, ching chang chong, ga hond eten, spleetogen, geloof jij in sushi? Ni Hao etc. etc...''

En ik ben helemaal geen eens Chinees, ik ben Japans, misschien denken hun dat China, Japan, Korea etc. dezelfde lijken, maar het is niet zo. Wees blij wat jullie krijgen van de Aziaaten, misschien bezit jij een Samsung die gemaakt is in Korea, of misschien wel een PS4, die gemaakt is Japan, of een Apple apparaat, zie je ''Made in China'' ? Wees dankbaar.

In mijn hoofd weet ik niet wat ik moet zeggen tegen hun, ik wil wel iets zeggen maar misschien gaan ze mij slaan of meer negative dingen tegen mij zeggen...
Ik weet echt niet wat ik moet doen, dus ben ik op deze site gegaan om hulp te vragen aan jullie.
Dank jullie wel als jullie hebben gereageerd met een nuttige reactie die ik in de toekomst kan gebruiken :)

(P.S, geen racistische reacties hier plaatsen als je niks te zeggen hebt a.u.b.)

9 reacties

Hey !
dat is echt vervelend en heel gemeen van hen ! Op school kan je het vertellen aan je mentor of andere volwassenen . Racisme kan echt niet , tegen gelijk welke huidskleur of herkomst ook ! Op straat kan je helaas niet veel doen . Als dit steeds opnieuw dezelfde persoon is en je weet de naam ervan kan je wel aangifte doen wegens stalking bij de politie denk ik , maar dat is vermoedelijk niet het geval hier . Helaas kan je er dan niet veel aan doen , behalve negeren of een blik geven van : serieus ?! Jij bent zo raar , als je snapt wat ik bedoel 😉 .

Veel succes ermee , en hopelijk betert het !
Groetjes , Lot
Hooii
Als eerste wil ik zeggen dat er HELEMAAL niks mis mee is om Aziatisch te zijn, dus probeer je niet geïntimeerd te laten voelen door deze mensen en begin hun zeker ook niet te geloven! Het fout ligt aan hun, niet aan jou. Ik ben zelf ook Aziatisch maar niet Japans en ik ben juist jaloers dat je Japans bent! Ik vind Japan zo'n cool land, ik vind dat het een heel mooie cultuur heeft en coole geschiedenis en alles en heel veel mensen vinden dat ook zo! Dus wees trots.

Als oplossing, zou ik natuurlijk proberen om hulp te zoeken bij een volwassene, je mentor bijvoorbeeld maar je zou ook hulp of advies kunnen vragen aan je ouders of vrienden.
Racisme ontstaat door onwetenheid en egoïsme of onzekerheid. Bij pubers denk ik dat het vooral het geval is dat de mensen die racistische uitspraken zeggen dit doen om stoer proberen te zijn tegenover hun vrienden of omdat ze niet zeker weten dat je het niet leuk vind of dat ze niet zeker weten dat het niet oké is om zulke dingen te zeggen. Dat maakt racisme natuurlijk niet oké, niemand heeft het recht om iemand anders lager te laten voelen! Uit je reactie die je geplaatst hebt lijk je heel aardig en respectvol wat goed is, maar je lijkt ook onzeker. En natuurlijk, als mensen gemene dingen tegen je zeggen is het normaal dat je onzeker bent en niet precies weet wat je ertegen kan zeggen! Maar probeer om voor jezelf op te komen door te zeggen dat je het niet normaal vind dat ze het zeggen, of dat ze niks beters te doen hebben of je kan ook zeggen 'Nou en? Ik ben Aziatisch en daar is niks mis mee, Aziaten hebben heel veel betekent om jullie land te laten groeien!' Weetjewel, zulke soort dingen. Ik begrijp als je dat nogal confronterend vind om dat te doen, ikzelf vond dat in het begin ook, maar probeer misschien om met je vrienden of mensen die je mag af te spreken dat ze helpen om voor je op te komen als iemand zulke dingen zegt.
Onthoud dat je hier niet alleen voor staat, heel veel mensen krijgen tegenwoordig te maken met racisme maar ik geloof erin dat je ertegen kan vechten door samen te werken en door voor jezelf op te komen. En als je meer hulp nodig hebt kan je altijd bij het forum terecht of je kan bellen met de kindertelefoon!
Ik hoop dat dit je een beetje geholpen heeft en sorry als dat niet het geval was. Ik wens je succes !

Groetjes
Hoi!

Racisme, ik zal het nooit begrijpen. Japan is prachtig. De natuur is geweldig, de dieren zijn prachtig, heel veel producten worden gemaakt in Japan, dus dan moeten de mensen van hier Azië dankbaar zijn.

Japan is zo modern, maar heeft nog altijd die mooie authentieke tempels. Ik hoop dat ik ooit het geld zal hebben om naar Japan te reizen.

Veel kun je jammer genoeg niet doen. Je kunt uitleggen dat Japan het land is met de meest gesofisticeerde voorwerpen, de meest moderne spullen...

Japanners zijn zo knap. Jullie huid is vaak erg mooi, jullie haar is sterk en zwart... Ik wilde dat ik Japans was.

Zoek wat interessante feitjes op. Wanneer die racisten dan iets zeggen, kun je ze een verassend en indrukmakend feitje vertellen.

Vergeet nooit waar je roots liggen, wees er maar trots op.

Groetjes
x
Hey hoi,

Wat een goede reacties allemaal!!!
Sorry als mijn toezingen niet nuttig zijn ondanks dat.

Ik denk niet dat ik Japan hoef te verdedigen en of China, want het zijn allebei hele andere maar alle bij prachtige landen.

Er zijn altijd mensen die iets vinden terwijl het nergens opslaat.. ik ken iemand die Spaans was en ze werd Mexicaan genoemd.
Met opmerkingen zoals : "Ga jij maar naar de muur" etc
Ik vond/vind dat verschrikkelijk, maar je moet je realiseren er zullen altijd mensen zijn die zulke haat op mensen hebben..
ook al is er geen logische reden voor.

Ook zou ik niet onzeker zijn/worden dat je JAPANS bent 😉

Japanners zijn volgensmij 1 van de oudste mensen ter wereld.
En ze zijn heel economisch
Japan is de toekomst
En het is zo mooi daar met al die natuur en al die andere dingen dan Nederland...
En de meeste mensen hebben zo mooi zwartte haren! Ik verf mijn haar altijd zwart omdat ik er Japans uit wil zien, dus ik zou me niet schamen dat je Japans bent.

Feitjes helpen waarschijnlijk wel @100divergent10 , maar ik betwijfel of dat helemaal gaat helpen.
Je hoeft niet te bewijzen wat je bent!
Je bent jezelf en hebt elk recht om als jezelf benoemt te worden.

Misschien kan je met de pesters gaan praten?
Waarom zij het nodig vinden om zulke domme en racistische opmerkingen te maken?
Anders kan je naar je mentor/ouders/vertrouwens persoon om te kijken wat jullie het beste kunnen doen.

Mensen pesten meestal omdat ze onzeker zijn om hunzelf, of jaloers, of meelopen
Als je er niks van zegt vindt de pester je een makkelijk slachtoffer en gaat sneller door, stand up for yourself!

Verander niet voor iemand.
Verander niet omdat andere je pesten.
Stay strong.


EN AUB LAAT JE NIET WEGJAGEN ( dat was mijn fout toen ik gepest werd, ik liet ze over me heen lopen. )

En ga ze nooit slaan of schoppen etc
wees de verstandige
anders geven andere jou de schuld.
Dan ben jij in hun ogen namelijk net zo erg/ erger.



Wees Trots op je Afkomst want dat maakt jij degene die je bent.




Xx Maii 🙂
Hoi ik ben echt verliefd met Japan alles is leuk daar animeis cool het eten is lekker ben een extreem grote fan van driften en tunen mijn favoriete autos zijn Nissan R34 en Mazda rx7 ik hoop dat dit helpt en er niet alleen mensen zijn die japan haten
I❤️JAPAN! (Ben eigenlijk Turks XD kan mijn liefde voor dit land niet in woorden uitdrukken.)
Badge

De tekst is verwijderd omdat deze in strijd was met forumregel 2. Ga respectvol met elkaar om

Reputatie 6
Badge +7

Neem de tijd en bedenk een goede tegenreactie. 

Bedenk wat je het meest kwetst en waar je tegen wilt reageren.  

Is het dat iedereen met een Aziatisch uiterlijk (Japan, China, alles) op één hoop wordt gegooid?  Dus dat ze China en Japan door elkaar halen? 

Zeg dan iets waarmee je mensen direct uitmaakt voor Fransen, Italianen of nog beter, iets waar ze niet mee vergeleken willen worden: Duitsers.   
“Ga toch naar je Oktoberfest Duitser” of “Waar kom jij vandaan, Rome misschien?”    
Of  ¨Hoe zeg je ‘onzekerheid in het Spaans’  ?
Oh? Wat zeg je? Ben je geen Duitser? Of Italiaan?  Of spreek je geen Spaans?  Maar Europeanen zijn toch allemaal precies hetzelfde, toch?

Badge

HeyHo met MikeyBooster,

Het is inderdaad SUPER GEMEEN wat mensen tegenwoordig nog doen qua racisme/discriminatie, hierbij bedoel ik echter niet alle mensen.

Ik begrijp je helemaal, ik zit in (bijna) exact dezelfse situatie, vooral met deze periode (Corona) is het echt rampzalig. 

Maar goed, ik antwoord hier om je een tip te geven, die ik vaak gebruik.

Hier komt hij dan!

TIPS:

1) Als iemand je aanspreekt met bijvoorbeeld: ''Chinees, ching chang chong, ga hond eten, spleetogen, geloof jij in sushi? Ni Hao etc. etc...''. dan zou ik gewoon zeggen: "Ga ik doen joh, geniet jij ook maar lekker van je dag"

2) Als je bijvoorbeeld in een grote groep terecht komt waar je door haast iedereen word aangesproken met (zie voorbeelden van "TIP 1") dan kan ik begrijpen dat je niet zoiets durft te zeggen wat ik als tip gaf in "TIP 1)", maar laat je zwakste kanten nooit zien aan zulke misselijk makende mensjes. Als je dit overkomt, blijf rechtop lopen, blijf jezelf en laat het over je heen komen, de echte mensen die er voor je zijn zijn het  belangrijkst, en alleen hun kunnen je iets maken. Hiermee bedoel ik, even in het kort: ene oor in ander oor uit.

3) Ga met iemand in gesprek (een vertrouwens persoon, bijv. je ouders, je beste vriend/vriendin etc...degene die jij vertrouwt…) en vraag diegene of je belangrijk bent in zijn/haar leven (Dat word een JA).  Ga af en toe per week voor de spiegel staan, en zeg tegen jezelf dat je er toe doet, en dat niemand je iets kan maken. Want je doet er toe;). In het kort: Je doet ertoe.

 

Ik hoop dat je wat gaat hebben aan mijn TIPS en dat het je steun geeft dat je niet de enigste bent met dit soort (vreselijke) ervaringen/gebeurtenissen.

B.t.w. Het is inderdaad nogal langdradig, maar dit doe ik omdat ik je graag wil laten zien dat het niet niks is. 

Met Vriendelijke Groet, 

MikeyBooster

 

 

Badge

BTW, ik zie nu pas dat dit 3 jaar geleden is. Dus corona was toen nog niet aan bod. Foutje :*)

 

Reageer