Vraag

pesten tips

  • 8 February 2021
  • 3 reacties
  • 55 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

heyy heyy

ik ben bezig met een website maken en ik zoek nog tips voor tegen pesten… dus hebben julie tips?


3 reacties

Reputatie 5
Badge +5

1. Stop is stop

2. Je hebt altijd een mentor of docent die kan helpen

3. Praat er over met je ouder

4. Praat er over met een leerkracht en de pester

Creatief idee trouwens van die website... Zodra die af is kan je dan een toppic maken met de link... Ik ben erg benieuwd

Reputatie 7
Badge +19

Ja het met iemand bespreken

met de pester bespreken / zeggen dat je het niet leuk vindt.

negeren

kindertelefoon bellen, idk

Hee Secretgirl2003,

Het belangrijkste is denk ik om erover te praten. Het maakt niet in eerste instantie even niet uit met wie, zolang je diegene maar vertrouwt. Naast bijvoorbeeld een klasgenoot, vriend, vriendin is het ook belangrijke dat een volwassene weet van het pesten. Bijvoorbeeld een juf, meester, ouders, familielid, docent, mentor, vertrouwenspersoon. Als je aangeeft dat het belangrijk is om te praten, geef dan ook aan hoe iemand hierover kan praten. Bijvoorbeeld door middel van het op te schrijven en aan iemand te laten lezen.

In ieder geval niet alleen er mee blijven rondlopen, want dat is niet nodig, gezien er mensen zijn die kunnen en willen helpen. En je maakt het voor jezelf onnodig zwaar als je er alleen mee zit. 

En daarnaast is het denk ik heel belangrijk om te blijven wie je bent en je niet aan te pesten met het idee om er wel bij te horen. Omdat je daarmee jezelf soort verloochend en iedereen is goed zoals iedereen is. 

Misschien kun je ook wat zeggen over de manieren waarop je op pesten kan reageren; vluchten, negeren of terug doen. En wat wel/niet verstandig is en helpt. Pesters willen je vaak uit je tent lokken, als jij als degene die wordt gepest, daarop gaat reageren is dat vaak precies wat ze willen en wordt het daarvan erger, natuurlijk niet altijd, dat is ook afhankelijk van de situatie.

Er zijn ontzettend veel tips tegen pesten, ik zou zelf ook nog eens kijken op internet. Bijvoorbeeld: 

  • Zoek naar een manier om duidelijk te maken dat je gepest wordt. Houd het niet geheim, hoe lastig dat ook is.
  • Ga naar de vertrouwenspersoon op school. Als je buiten school gepest wordt, neem dan contact op met bv. je sportleraar
  • Vertel het je ouders, schrijf het desnoods op een briefje, stuur een e-mail, maar vertel het!
  • Als je graag je verhaal wilt doen maar bang bent dat mensen om je heen zich ermee gaan bemoeien en het erger maken, bel dan de kindertelefoon of chat met de kindertelefoon
  • Bezoek forums op internet en vertel je verhaal (anoniem) daar. Je kunt veel steun hebben aan anderen
  • Besef dat niemand ooit recht heeft om iemand anders te pesten. Er kan nooit een aanleiding zijn waarom mensen gemeen tegen elkaar mogen zijn
  • Neem je eigen probleem serieus. Pesten is ingrijpend en heeft gevolgen. Doe niet of er niks aan de hand is
  • Oefen je lichaamshouding. Ongewild zul je in elkaar gedoken zijn en je proberen onzichtbaar te maken. Oefen in veilige situaties met je lichaamshouding. Ga rechtop staan en probeer dit bewust vol te houden. Je uitstraling helpt pesten voorkomen
  • Deze tip is wat moeilijker: niemand heeft het recht om gepest te worden om kleding, haar of wat dan ook. De realiteit is echter wel dat kleding en je uiterlijk bijdragen aan de kans om gepest te worden. Natuurlijk moet je jezelf trouw blijven, maar overweeg of het helpt om bv. merkkleding te dragen. Uiteindelijk verandert dit niet hoe je bent, maar kan het je leven makkelijker maken.

(Bron)

Heel veel succes met je website!

Groetjes,

Simply Me

Reageer