pest verleden

  • 1 October 2020
  • 5 reacties
  • 63 Bekeken

Badge +3

Hallo, ik ben heel mijn basisschool gepest, en het achtervolgd me best wel in de middelbare school. Daardoor vertrouw ik mensen niet zo heel echt snel. Heeft iemand tips om vrienden te maken?


5 reacties

Ga eens met wat mensen vragen, daardoor maak je vrienden. Ga niks raars doen en blijf jezelf.

waarom ben je gepest, je hoeft het niet te vertellen

Reputatie 3
Badge +4

Ik zou zowiezo kijken naar mensen met dezelfe passies, dat helpt enorm. Ookal zegt dit niet iets over het doen en laten van die persoon.  Je moet die persoon ook kunnen vertrouwen, anders is het moeilijk om überhaupt van twee kanten vrienden te zijn. Ik denk dat het jou wel lukt.

 

Succes!

Hey,

Vervelend dat je gepest bent! En ik begrijp helemaal dat je mensen niet meer vertrouwt. Ik ben zelf ook gepest en heb daar heel veel last van gehad. Nu ook nog, maar gelukkig wel wat minder.

Ik denk dat je moet beginnen met eens een gesprek met iemand aan gaan, dat is de basis. Vertrouwen gaat vaak over diepe persoonlijke dingen en het duurt vaak al een tijdje voordat je echt zo'n relatie met iemand hebt. Als je iemand ziet de je wel aardig lijkt maak dan eens een praatje. En helpt ook om voor jezelf te bedenken dat niet iedereen zo is als de mensen die jouw gepest hebben of dat je niemand kan vertrouwen. Dat is iets wat jij in jouw hoofd hebt gekregen, als afweer voor dat je nog meer gekwetst zou worden. Daar kan jij niks aan doen is een beetje een automatische reactie, maar je kan er wel wat aan doen dat jij jezelf weer wat meer durft open te stellen en mensen vertrouwen.

Vertrouwen gaat ook over grenzen en of iemand daar overheen gaat. Ik denk dat jij voor jezelf moet bedenken wat voor jou vertrouwen inhoudt en wat je wel/niet fijn vind in een relatie met iemand als vriend/vriendin.

Volg altijd je gevoel in dat soort dingetjes. Nou misschien niet helemaal, maar ik denk dat je wel merkt als mensen echt of nep doen of je alleen maar achterlaten. Gebruik ook je verstand want er zijn ook mensen die je misbruiken op je gevoel. Maar dat is weer even wat anders

Anyway, vertrouw op je jezelf en blijf altijd jezelf. Je bent goed zoals je bent en je moet je niet laten veranderen door mensen die jou pesten ofzo. Dat gedrag komt ook ergens vandaan en vaak is het niet je eigen schuld. Probeer je hoofd recht te houden en laat zien dat je je niet laat kennen. Dat kan je dus nu op je middelbare school doen door weer te leren vertrouwen.

Hier nog een paar tips voor een gesprek;

Mijn tips om een gesprek met iemand aan te gaan:

  1. Kies een goed moment.
  2. Zorg dat de ander je ziet en hoort.
  3. Begroet de ander en wacht op een reactie
  4. Als je zomaar een praatje wilt: begin over iets wat je op- of invalt.
  5. Als je iets wilt weten: vraag vriendelijk wat je wilt weten en waarom.
  6. Luister goed naar de antwoorden en vraag als je iets niet snapt
  7. Stel open vragen
  8. Toon belangstelling voor de ander

Ik snap dat het echt super eng vind om het gesprek aan te gaan, dat vind ik ook hoor. Probeer het eens met deze tips en niet geschoten is altijd mis. Als je het niet probeert blijf je altijd alleen zitten en volgens mij wil je dat ook niet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heel veel sterkte gewenst! Ik hoop btw dat je het een beetje begrijpt, misschien is het soms een beetje onsamenhangend. Mijn gedachten gaan sneller dan ik kan typen..

Succes in ieder geval!

Xx Simply Me

Badge +3

Dank jullie allemaal voor de tips! Het heeft me goed geholpen!

Hey wolflover,

Goed om te horen dat het je heeft geholpen, daar is het forum natuurlijk ook voor bedoeld.

Ik ben wel benieuwd wat je gedaan hebt of waar je wat aan hebt gehad?

Xx Simply Me

Reageer