Goede avond iedereen, ik wil iets vertellen over mijn klas, mijn klas is een roddelklas, mijn klasgenoten roddelen vaak over elkaar, en dit is al sinds de brugklas zo. Bijna heel de klas behalve ik en 2 andere meisjes en een jongen vindt een meisje irritant, ze willen haar eigenlijk wegjagen van school, sinds dat zij bij ons in de klas kwam, doen ze zo. Ik heb ook een periode aan meegedaan, maar ik heb daar spijt van, ik wil haar graag helpen, ik zit in de 3e jaar van het vmbo. Maar ze sluiten haar vaak buiten, zoals gisteren, ging een meisje groepjes maken, ze ging met een andere meisje uit de kleedkamer lopen, zodat ze niet met het meisje hoefden te lopen. Ik moest van het meisje die de groepjes maakte, met het meisje die door bijna heel de klas wordt gehaat meelopen, het meisje waarmee ik meeliep moest huilen, want ze voelde zich buitengesloten door de 2 meisjes, en ik vond het zielig, ik heb haar een zakdoek gegeven om te troosten, en dat was waar de knoop omhakte bij mij, ik was boos op die 2 meisjes geworden. Ik had nu ingezien dat wat ik heb gedaan, wat voor grote gevolgen kan hebben voor het meisje die wordt gehaat door bijna heel de klas. Ik word zelf ook buitengesloten door mijn klasgenoten, dus ik begrijp ook de gevoelens van het meisje, ik snap gewoon niet waarom ze zo kinderachtig doen, het is niet grappig, en ze zijn gewoon te onzeker. Ik wil dit ook tegen mijn mentor zeggen, maar hoe moet ik dat doen? Heel veel kinderen hebben 2 maskers figuurlijk, dan hebben ze de blije gezicht voor de mentoren en de docenten en het geheime gezicht voor degenen die ze irritant vinden. Kunnen jullie tips aan mij geven? Met de vriendelijke groeten van LachBTS