Skip to main content
Vraag

ik werd gepest en of word nog gepest

• August 10, 2025
  • 1 reactie
  • 35 Bekeken

Alexander01
Forum|alt.badge.img+2

Zoals de titel al zegt  werd ik heel hard gepest zo’n 2/3 jaar geleden tot op het punt dat ik naar een therapeut  moest omdat ik zelfmoord gedachten  had maar dat is voorbij maar nu denk ik dat soms mensen mij pesten zonder dat ik het weet zoals mensen kijken mij aan en dan praten tegen hun vrienden ligt het aan mij dat ik zo denk dat iedereen  over mij denkt of niet 

Danku Alexander01

tekst iets aangepast ivm leesbaarheid Kindertelefoon

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 11, 2025

Hoi ​@Alexander01

Het klinkt alsof je nog steeds last hebt van de gevolgen van wat er toen is gebeurd en dat is heel begrijpelijk. Als je langere tijd gepest bent, dan leert je brein eigenlijk om constant op je hoede te zijn. Zelfs als het pesten is gestopt, kan je onbewust nog steeds letten op signalen die lijken op wat je toen meemaakte.

Dat kan betekenen dat je sneller denkt: “Ze hebben het over mij” als iemand kijkt en praat, ook al is dat misschien helemaal niet zo. Dat is geen zwakte van jou, maar een overlevingsreactie die je toen nodig had. Je brein wil je beschermen, maar het kan soms te scherp afgesteld staan, waardoor je dingen eerder als negatief interpreteert.

Het ligt dus niet aan jou dat je zo denkt, het is een logisch gevolg van wat je hebt meegemaakt. Maar het is ook goed om te weten dat gedachten niet altijd de waarheid zijn. Soms helpt het om, als je zo’n gevoel krijgt, jezelf af te vragen, ‘Wat weet ik zeker dat waar is?’ of ‘Kan er ook een andere verklaring zijn?’

En als je merkt dat het veel stress geeft of je dagelijks beïnvloedt, kan het waardevol zijn om dat met iemand te bespreken (therapeut, vertrouwenspersoon, goede vriend). Je hoeft het niet alleen te dragen, ook al is de ergste periode voorbij.

xx liefs Wolf 🐺