Vraag

Hoe help je een vriendin bij een paniekaanval?

  • 4 April 2024
  • 3 reacties
  • 38 Bekeken

Badge

Hallo allemaallll!

Ik heb een vriendin en ze heeft af en toe een paniek aanval maar wat moet ik dan doen als dat gebeurt?


3 reacties

Reputatie 4
Badge

Hey knuffel en fluisterend positieve woorden zeggen dat help mij en ik vind het knuffel op het begin niet tof maar het helpt wel 

 

Hoop dat je er iets aan hebt

Reputatie 7
Badge +5

Hii! Je kan met haar probeer ademhalingsoefeningen te doen.. Probeer haar gerust te stellen en probeer samen met haar je focus op je ademhaling te leggen. Diep en rustig inademen door je neus en diep en rustig uitademen door je mond.. Dat kan helpen! Verder heb je misschien nog wat aan de tips hieronder van het rode kruis.

Hoe kan je iemand verder helpen bij een paniekaanval?

  • Blijf kalm. Rustig blijven werkt aanstekelijk.
  • Let op wat je zegt. Een paniekaanval kan een zeer intense en beangstigende ervaring zijn.
  • Stel de ander gerust. De symptomen van een paniekaanval kunnen zorgen voor een ‘fight-of-flight-response’ van het lichaam. Dit bereikt meestal binnen tien minuten z’n piek.
  • Vraag wat hij of zij nodig heeft.
  • Moedig degene aan om langzaam en diep adem te halen. Let op: Voor sommige mensen kunnen ademhalingsoefeningen tijdens een paniekaanval juist averechts werken en de paniekaanval verergeren.
  • Probeer het slachtoffer af te leiden. Probeer bijvoorbeeld de zintuigen te stimuleren. Dit kan door iets met structuur te geven om vast te houden, zoals een deken.
  • Vraag of hij of zij een glaasje water wil drinken. Iemand kan zich na een aanval flink uitgeput voelen.

https://www.rodekruis.nl/ehbo/ehbo-tips/paniekaanval/

Groetjess van ItsJustMe :)

Reputatie 4
Badge +1

Hey @Sammie_!

Superlief dat je je vriendin wilt helpen! Het verschilt natuurlijk per persoon en ook per paniekaanval hoe en of je geholpen wilt worden, maar hier zijn wat tips!

- vraag je vriendin of/hoe ze geholpen wilt worden

- blijf rustig

- geef haar een knuffel of houd haar hand vast

- zeg lieve/troostende dingen

- help haar met haar ademhaling onder controle te krijgen

- geef wat te drinken

- leid haar af van de aanval, dmv: praten, wandelingetje maken, hand spel (dat je steeds een vinger niet aanraakt met je duim, terwijl je de rest wél aanraakt)

Reageer